آلوده شدن ۱۴۵ هزار تن ذرت دپو شده در بندر امام تکذیب شد

رییس اداره کالاهای اساسی بنادر خوزستان ادعای مطرح شده در خصوص آلوده شدن محموله ۱۴۵ هزار تنی ذرت های وارداتی در انبارهای بندر امام خمینی (ره) را تکذیب نمود.

به کزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود حسین زاده درباره ادعای مطرح شده در خصوص آلوده شدن ۱۴۵ هزار تن ذرت وارداتی در انبارهای بندر امام خمینی (ره) اظهار داشت: وقتی یک کالا وارد بنادر کشور می شود، پس از تخلیه از کشتی و پیش از صدور اظهارنامه برای ارائه به گمرک جهت صدور دستور ترخیص، سازمان های مختلف از قبیل سازمان استاندارد (و نیز در این مورد سازمان دامپزشکی) از کالا نمونه گیری می کنند و در صورت تأیید، دستور ترخیص آنرا صادر می کنند و در صورتی هم که کالا مورد تأیید نباشد، برای آن حکم توقیف یا عدم خروج صادر می کنند.
وی با رد ادعاهای مطرح شده در این رابطه، اضافه کرد: در مورد ذرت های یاد شده نیز همین روال طی شده است؛ حدود ۱۴۵ هزار تن ذرت بوده است که ۲۰ هزار تن آن مربوط به سال ۹۲ بوده، ۱۲۱ هزار تن مربوط به سال ۹۵ و حدود ۴۰۰۰ تن هم مربوط به سال ۹۷ بوده است. اداره استاندارد تشخیص می دهد که سم آفلاتوکسین این کالا بالاتر از حد مجاز است و خوشبختانه با جدیتی که از جانب سازمان بنادر صورت گرفت و به رغم فشارهای زیاد، این کالا از بندر خارج نشد و ما درِ انبارهایمان را هم پلمب کردیم که کالا به هیچ وجه وارد چرخه مصرف کشور نشود. این در حالی بود که سازمان دامپزشکی به ما می اظهار داشت که کالا از نظر ما مشکلی ندارد.
رئیس اداره کالاهای اساسی بنادر استان خوزستان با اعلان اینکه بروز سم آفلاتوکسین در کالاهای خوراکی ارتباطی به ماندن در انبار ندارد، اظهار داشت: آفلاتوکسین از خود مبدا ایجاد می شود و حتی ممکنست در خود مزرعه بوده باشد.
حسین زاده با اعلان اینکه در ۱۰ سال قبل بیش از ۱۵۰ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام (ره) تخلیه شده است و عدد ۱۴۵ هزار تن شاید اصلاً در اعشارِ این میزان کالای وارداتی هم نگنجد، عنوان کرد: با این وجود جلوی ترخیص این کالا و ورود آن به کشور گرفته شد. طبق قوانین گمرکی و بندری، چنانچه صاحب یک دفعه ۳ ماه پس از تخلیه آن، اقدام به خروج آن نکند، بعنوان کالای متروکه تلقی و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام می شود. در مورد این کالا نیز همان موقع، یعنی در سال ۹۲، ۹۵ و ۹۷ بلافاصله که ۳ ماهِ آن سپری شد و صاحب کالا آنها را خارج نکرد، ما آنرا بعنوان کالای متروکه به گمرک و سازمان اموال تملیکی اعلام کردیم.
وی با اشاره به این که ذرت های آلوده ی یاد شده از آن زمان در ید تملیک سازمان اموال تملیکی بوده است و باید آنها را تعیین تکلیف می کرد که متأسفانه این اقدام صورت نگرفته بود، افزود: در نهایت موضوع منجر به این شد که خود سازمان اموال تملیکی این کالاها را به شرط صادرات و نه به شرط مصرف در داخل کشور، به مزایده گذاشت که یک شخص آنها را خریداری کرد و طی سه مرحله که آخرینِ آن حدود ۳ ماه پیش بود، نزدیک به ۱۲۰ هزار تن آن تعیین تکلیف و با ۳ فروند کشتی صادر شد.
رئیس اداره کالاهای اساسی بنادر استان خوزستان با اعلان اینکه تا چند ماه پیش حدود ۱۱ انبار بندر امام (ره) در اشغال این دفعه آلوده بوده است، اشاره کرد: هم اکنون تنها یک انبار این بندر در اشغال این کالاست که حجمی حدود ۲۷ هزار تن است که الان درحال کیسه گیری آن هستند و احتمالاً تا پیش از عید و در نهایت فروردین ماه ۱۴۰۰ از بندر امام خمینی (ره) و از کشور خارج و پرونده این مساله بطور کامل بسته می شود.
حسین زاده با تاکید بر این که موضوع ذرت های آلوده هیچ ارتباطی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان بنادر و دریانوردی نداشته و ندارد، اضافه کرد: کالا را اداره استاندارد توقیف کرده و سه ماه پس از ماندن در انبار طبق قانون، بعنوان کالای متروکه تحویل گمرک و سازمان اموال تملیکی شده است و این سازمان باید آنرا تعیین تکلیف می کرد که پروسه آن حدود ۸ سال به طول انجامید. کما این که تا الان هم که کالا تعیین تکلیف شده است، با پیگیری خودِ سازمان بنادر این کار انجام شده است.
این مقام مسئول درباره وضعیت رعایت استانداردها در انبارهای بندر امام خمینی (ره) نیز اشاره کرد: ما در بندر امام (ره) در مجموع ۴۲ سایت داریم که مشتمل بر ۱۲۸ انبار هستند که در هر یک از این سایت ها یک نماینده از سازمان دامپزشکی و یک نماینده از سازمان غذا و دارو مستقر هستند و هم بر سلامت کالا و هم بر سلامت انبارها نظارت می کنند. انبارهای بندر امام (ره) به لحاظ رعایت استانداردها باتوجه به وسعت و کیفیت تخلیه کالا، شاید در سطح کشور بی نظیر باشند. همه این انبارها تائیدیه سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو را دارند و چنانچه حتی یکی از انبارها مورد تائید این دو سازمان نباشد، اساساً در آن کالا تخلیه نمی گردد. روال هم بدین سان است که کشتی در زمان پهلوگیری، سازمان قرنطینه جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت می بایست تائیدیه تخلیه کالا از کشتی را صادر کنند و تا این تائیدیه ها نباشند، کشتی اصلاً تخلیه نمی گردد.
در همین حال و به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عبدالمجید اجتهاد مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور نیز در بازدید از روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر امام (ره) اظهار داشت: تا حالا از مجموع ۱۴۵ هزار تن ذرت غیر استاندارد دپو شده در انبار بندر امام (ره) ۱۲۰ هزار تن آن به خارج کشور صادر گردیده است. با تلاش خریدار این محموله، پروسه بارگیری مابقی ذرت ها نیز در حال انجام می باشد تا قبل از عید نوروز، این محموله از کشور بیرون رود. در صورت خروج کامل این محموله از کشور، بخش زیادی از ظرفیت انبار بندر امام خمینی (ره) برای نگهداری کالاهای اساسی جدید اختصاص پیدا خواهدنمود.