روسیه: حتی با وجود تحریم هم مشتری برای نفت و گاز داریم

به گزارش زیپو کالا یک مقام بلندپایه دولت روسیه اعلام نمود که این کشور حتی با وجود تحریمهای غربی، خریداران کافی برای نفت و گاز خود دارد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی در ترکیه بعد از دیدار با دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود اظهار داشت: ما هیچ کس را برای خرید نفت و گازمان متقاعد نمی نماییم. اگر می خواهند نفت دیگری را جایگزین نفت روسیه کنند، خوش آمدند. ما بازارهایی برای عرضه خواهیم داشت و الان هم داریم.

این اظهارات در حالی عنوان شد که اروپا بعنوان بزرگترین خریدار انرژی روسیه، درحال بررسی احتمال اختلال عرضه گاز در بحبوجه ادامه جنگ در اوکراین است. این قاره برای ۳۰ درصد از گاز مورد نیازش به روسیه وابسته است و تلاش می کند با بهره گیری از منابع دیگر عرضه و بهبود بهره وری و استفاده از منابع تجدیدپذیر بیشتر، وابستگی خویش را کم کند.

نفت و گاز طبیعی در بحبوحه نگرانیها نسبت به کاهش عرضه روسیه، صعود کرده اند. در ابتدای هفته جاری قیمت نفت به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود کرد در حالیکه قیمت گاز اروپایی رکورد تاریخی زد. سودگیری از رشد قیمتها و پیشبینی هوای گرمتر سبب شده قیمتها نسبت به ابتدای هفته کاهش پیدا کنند. نفت برنت بعد از انتشار اخباری از اوکراین و کشورهای اوپک، نوسان قیمت شدیدی پبیدا کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار روز پنج شنبه با هیات دولت اعلام نمود: روسیه به تعهدات خود برای تأمین انرژی در اروپا و خارج از آن کاملا پایبند است. ما هر چه که برای مشتریان بزرگ خود عرضه می کردیم را عرضه می نماییم. قیمتها بالا رفته اند اما تقصیر ما نیست.

آمریکا واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را ممنوع کرده است. این اقدام قیمت همه کالاها از انرژی تا فلزات و غلات را افزایش داده است. انگلیس هم تصمیم مشابهی را اعلام نمود اما از تحریم واردات گاز روسیه خودداری کرد. سایر کشورهای اروپایی که ماههاست با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می کنند، علاقه ای به اتخاذ اقدامات مشابه ندارند. در عوض، شرکتها و معامله گران نفت دست به تحریم خودخواسته زده و حتی از فعالیتهایشان در روسیه خارج شده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روسیه که هم اکنون گاز طبیعی به چین از راه خط لوله قدرت سیبری ارسال می کند، سرگرم مذاکره با این کشور آسیایی برای توافق بلندمدت بزرگ دیگری برای عرضه از راه مغولستان است. زیرساخت خط لوله گاز روسیه قادر به تغییر مسیر غرب به شرق یا برعکس نیست اما اگر توافقی حاصل شود، اتصال دهنده ای ایجاد می شود و وابستگی روسیه به مشتریان اروپایی را می کاهد.