در پی احتمال حمله روسها به اوكراین؛ قیمت دلار در بازارهای جهانی افزوده شد

بعد از آن که ایالات متحده اعلام نمود که روسیه به اندازه کافی نیرو در نزدیکی اوکراین جمع آوری کرده است تا جنگ بزرگی را آغاز کند، قیمت دلار همراه با سایر دارایی ها افزایش پیدا کرد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر به نقل از رویترز، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری اظهار داشت که حمله روسیه امکان دارد هر روز آغاز شود و احتمالاً با یک حمله هوایی آغاز خواهد شد.
زمانی که اخطار ایالات متحده به بازارها رسید قیمت دلار در بازارها با افزایش زیادی روبرو شد به صورتی که شاخص دلار درقیاس با شش ارز اصلی، ۰.۲۵۸ درصد افزایش پیدا کرد.
قیمت نفت خام آمریکا بیشتر از ۵ درصد جهش کرد و به ۹۴.۶۶ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ بود، در حالیکه طلا بیشتر از ۲ درصد افزوده شد و به بالاترین سطح نزدیک به دو ماه گذشته رسید.
بیپان رای، رئیس یک شرکت استراتژیک در تورنتو اظهار داشت: افزایش دلار به علت اظهارات سالیوان و همینطور گزارش هایی در خصوص تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حمله به اوکراین صورت گرفت که بعداً کاخ سفید با آن مخالفت کرد.
رأی اظهار داشت که این افزایش رو به بالای قیمت دلار، همراه با حرکت رو به جلوی سایر دارایی های امن مانند خزانه داری آمریکا و ین ژاپن، نشان دهنده نگرانی بیشتر بازار در مورد چشم انداز تهاجم روسیه به اوکراین است.
ین ژاپن ۰.۶۳ درصد در مقابل دلار آمریکا رشد کرد و به ۱۱۵.۲۹ در هر دلار تقویت شد، در حالیکه از ارزش دلار کانادا کاسته شد چونکه احتمال حمله قریب الوقوع روسیه سبب فروش دارایی های حساس به ریسک در بازارهای جهانی شد.
این خبر همینطور سبب کاهش بی سابقه ارزش روبل روسیه نسبت به دلار شد به صورتی که روبل آخرین بار ۲.۷۳ درصد در مقابل دلار آمریکا رسید و ۷۷.۰۰ در هر دلار کاهش پیدا کرد.
واشنگتن از همه شهروندان آمریکایی خواست ظرف ۴۸ ساعت اوکراین را ترک کنند. سایر کشورها – همچون بریتانیا، ژاپن، لتونی، نروژ و هلند هم از شهروندان خود در کی یف خواهان چنین کاری شدند.
در همین حال، با انتشار اخبار توسط بازارها، یورو تضعیف شد و بعد از آنکه کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در مصاحبه ای اظهار داشت که نرخ یورو درحال جاضر به صورت هفتگی کاسته شده و به اقتصاد اتحادیه اورپا ضربه وارد می نماید.

منبع: