رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی: ظرفیت صنایع تبدیلی آذربایجان شرقی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی در استان آذربایجان شرقی است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، اکبر فتحی عصر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در تبریز اظهار داشت: اراضی استان آذربایجان شرقی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است که عمده ترین اراضی متکی به مزارع دیمی در سطح ۹۰۰ هزار هکتاری است.
وی افزود: ۷ میلیون رأس جمعیت دامی شامل دام سبک و سنگین که ماحصل تولید بطور سالیانه نزدیک به تولید ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان آذربایجان شرقی است که بیشترین تولید آن مختص به بخش زراعتی بیش از ۳ میلیون تن است.
وی اظهار داشت: تولیدات بخش دامی در استان آذربایجان شرقی نزدیک به یک میلیون تن و تولیدات بخش باغبانی نیز، یک میلیون تن است.
فتحی بیان کرد: استان آذربایجان شرقی با دارا بودن ۲۱ محصول کشاورزی، حائز رتبه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی در استان آذربایجان شرقی است.
وی اظهار داشت: ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی در پایاب سدها، مجهز به شبکه های آبیاری و فرعی آبیاری است و علاوه بر این حدود ۷۰ هزار هکتار، آبیاری نوین نیز در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اعلان اینکه یکی از الزامات اولیه، تزریق ماشین آلات کشاورزی است اضافه کرد: کشاورزی، پیش از انقلاب به کشاورزی سنتی وابسته بود اما خوشبختانه با انجام اقداماتی شامل ایجاد زیرساخت ها و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری، بخش اعظم کشاورزی به سمت کشاورزی صنعتی پیش رفته است.
وی ادامه داد بخش کشاورزی در معرض انواع تهدیدات طبیعی نظیر سیل، خشکسالی و… قرار داد که استان آذربایجان شرقی نیز از اینگونه تهدیدات طبیعی مستنثی نیست.
فتحی، بحران کم آبی دریاچه ارومیه را بزرگ ترین مشکل دانسته و اظهار داشت: حدود ۴۶ درصد سطح زیرکشت در این عرصه قرار دارد و در امتداد اصلاح الگوی کشت در استان آذربایجان شرقی، کشت محصولات با نیاز آبی بالا حذف و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر، جایگزین آن شده است.
وی از افزایش ۳.۵ برابری تولیدات نسبت به پیش از انقلاب آگاهی داده و اضافه کرد: حاکی از این است که دانش جدید، تکنولوژی نوین، مهندسی شدن تولیدات کشاورزی عملیاتی شده و موفق شده ایم تا بجای توسعه افقی، به توسعه عمودی روی آوریم که این خود، منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح شده و باوجود کاهش میزان سطح زیرکشت، تولیدات بالا رفته است.
فتحی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری در بخش طیور اظهار داشت: در چند ماهه اخیر به ثبات لازم در حوزه تنظیم بازار گوشت مرغ دست یافته ایم و حاکی از آنست که میزان تولیدات استان، کفاف نیاز مصرف استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: با توجه به این که جمعیت انسانی رو به رشد است، پس نیاز غذایی نیز روز به روز افزایش خواهد یافت که این با ثابت ماندن امنیت غذایی میسر نخواهد بود بلکه رشد تولید نسبت به رشد جمعیت باید افزایش یابد.
وی از اجرائی شدن طرح جهش تولید با پشتیبانی از ستاد اجرائی فرمان امام خمینی (ره) آگاهی داده و اظهار داشت: ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم در استان آذربایجان شرقی تحت پوشش این طرح است.
فتحی اضافه کرد: علاوه بر وظیفه تولیدی،، معاونتی تحت عنوان معاونت تجاری و صنایع تکمیلی و تبدیلی بر ساختار سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان افزوده شده که یکی از وظایف آن، نظارت بر بازار محصولات کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: عمده ترین سیاست در تنظیم بازار، افزایش عرضه محصولات کشاورزی است که منجر به تعدیل قیمت و دسترسی مصرف کنندگان به محصولات مورد نیاز خواهد شد.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در زمینه تنظیم بازار، سامانه سوداگر برای حذف واسطه ها در بستر هوشمند سازی، اتفاق افتاده است.
فتحی بیان کرد: استان آذربایجان شرقی در سطح توسعه گلخانه ها، بعنوان استان اول معرفی شده است که پس از جلفا، بزرگ ترین مقیاس گلخانه در شهرستان هریس قرار دارد.
وی اضافه کرد: طی هفته های گذشته در ارتباط با تامین نهاده های دامی با مشکل روبرو بوده ایم که حالا هم اکنون، با تحویل وارد کنندگان و حمل آن به استانها این مشکل رفع شده است.
فتحی بیان کرد: افزایش ۳۰ درصدی قیمت تراکتور از طرف کارخانه تراکتور سازی و عدم قبول این قیمت از طرف سازمان جهاد کشاورزی، توزیع ادوات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.
وی در آخر اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت یکی از تأثیرگذارترین اقدامات برای مقابله با بحران کم آبی است.