گشایش در توسعه فناوری های ضدآتش بعد از سانحه پلاسكو؛ ایجاد ۴۵ شرکت سازنده درهای ضدحریق در کشور

زیپو کالا: رئیس بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سانحه پلاسکو را نقطه عطفی برای توسعه فناوری های در رابطه با حفاظت در مقابل آتشسوزی در کشور دانست و اضافه کرد: هم اکنون ۴۵ شرکت تولیدکننده درهای ضد حریق در کشور بوجود آمده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا دکتر سعید بختیاری در وبینار “بازخوانی حادثه آتشسوزی ساختمان پلاسکو”، از آتشسوزی ساختمان پلاسکو بعنوان سانحه تلخ یاد کرد که طی آن ۱۶ آتش نشان جان خویش را از دست دادند، اضافه کرد: من سال ها است که در زمینه محافظت در مقابل آتش تحقیق می کنم و معتقد هستم که بخش کمی از مسئولان اعتقادی به محافظت در مقابل آتشسوزی دارند؛ چون که وقتی زلزله ای حادث می شود، توجه ها به آن جلب می شود، ولی در رخدادهای آتشسوزی، کمتر به آن توجه می شود در حالیکه هر روز شاهد یک رخداد آتشسوزی هستیم.
بختیاری، دلیل بی توجهی به آتشسوزی را انعکاس کم این سانحه دانست و اظهار نمود: ساختمان پلاسکو با ۴۲ متر ارتفاع و بالغ بر ۵۸۰ واحد تجاری بوده است که اغلب این واحدها به صنف پوشاک، انبارداری و یک شعبه بانک اختصاص داده شده بود و آتشسوزی از یکی از واحدهای این ساختمان شروع شد.
وی افزود: از آنجاییکه بیشتر واحدهای این ساختمان پوشاک بوده است تا روز آخر آواربرداری گدازه های این آتشسوزی وجود داشته است.
رئیس بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مهم ترین چالش ساختمان پلاسکو را نبود سیستم مدیریت ایمنی در مقابل حریق دانست و خاطرنشان کرد: در صورتیکه در این ساختمان این سیستم در ساختمان فعال بود، این سانحه رخ نمی داد.
به قول وی وجود چنین سیستم هایی در دنیا نه تنها در ساختمان های عمومی بلکه در منازل هم وجود دارد و مردم در مقابل چنین سوانحی مسؤول هستند.
بختیاری با تکیه بر ضرورت آموزش و آشنایی مردم در رویارویی با آتش، تصریح کرد: لازم است در آئین نامه های مدیریت بحران آورده شود که با برگزاری مانورهایی، مردم با این مسائل آشنا گردند. این آموزش ها به ارتقای سطح ایمنی در جامعه کمک خواهد نمود.
وی، وجود ارتباط کامل بین فضاها از راه سقف های کاذب، پلکان و شفت تاسیسات و گسترش حریق از راه این فضاها را از دیگر چالش های پلاسکو ذکر کرد و اظهار داشت: تا پیش از این سانحه تلخ آئین نامه ای در زمینه ایمنی ساختمان ها در مقابل آتشسوزی نداشتیم و این سانحه نقطه عطفی برای تدوین این آئین نامه بوده است.
بختیاری، ابلاغ و ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ها را از دیگر اقدامات انجام شده پس از سانحه پلاسکو عنوان و اظهار نمود: علاوه بر آن توسعه سریع در حوزه محصولات و فناوری های محافظت در مقابل آتش اقدام شد، بگونه ای که گواهینامه فنی پوشش های ضد حریق، درهای ضد حریق، آتش بندها و پرده های ضد حریق و غلبه بر دود صادر شد.
به قول وی با این اقدامات هم اکنون ۴۵ تولیدکننده درهای ضد حریق در کشور بوجود آمده است.
رئیس بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین دستورالعمل ارزیابی خطرپذیری در مقابل آتشسوزی را از دیگر اقدامات انجام شده پس از سانحه پلاسکو نام برد و اظهار نمود: شناسایی و کسب اطلاعات از ساختمان، شناسایی خطرات حریق، ارزیابی مدیریت ایمنی حریق، ارزیابی کیفی احتمال خطر، تعیین وضعیت خطرپذیری در ساختمان، عرضه برنامه عملیاتی، ارزیابی مجدد، تایید و گواهینامه ایمنی حریق ساختمان، دستورالعمل ایمنی و تعمیر و نگهداری و بازنگری سالیانه دستورالعمل یازده گانه برای ارزیابی خطرپذیری آتشسوزی است.
بختیاری با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد از سوانح آتشسوزی بخصوص در ساختمان های صنعتی و کارگاهی ناشی از استعمال دخانیات است، اضافه کرد: ازاین رو در ساختمان های بخصوص عمومی لازم است محلی برای استعمال دخانیات در نظر گرفته و تابلوهای آن هم نصب شود.
وی راه اندازی آزمایشگاه جامع آتش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را از دیگر اقدامات بعد از سانحه پلاسکو عنوان نمود.