دستیابی پژوهشگران به تراشه ای با ابعاد کوچک برای پایش سیگنال های حیاتی بدن

زیپو کالا: پژوهشگران کشور به ساخت تراشه کوچکی در ابعاد ۲ سانتی متر در ۲.۵ سانتی متر در نیم سانتی متر رسیدند که در زمینه مهندسی پزشکی، مهندسی ورزش و حوزه های روانشناختی به کار می آید.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، بابک رضایی افشار، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، چیپ ست یا مدار یکپارچه را مجموعه ای از مدارهای الکترونیکی دانست که در بستری مانند بردهای الکتریکی یا مواد نیمه هادی قرار گرفته و یک وظیفه مشخص را انجام می دهد.
وی با بیان اینکه تراشه های سابتل، ابزاری برای دریافت و تقویت سیگنال های حیاتی هستند، اظهار داشت: این چیپ ست ها می توانند در پزشکی، مهندسی پزشکی، مهندسی ورزش، تربیت بدنی، فیزیوتراپی، روانشناسی و همینطور در ایده هایی برای ساخت تجهیزات پزشکی، روانشناختی و ورزشی استفاده شوند.
رضایی تصریح کرد: تراشه های مجتمع، می توانند سیگنال های مختلف را همچون نوار قلب، نوار مغز و نوار عصب و عضله پایش و ثبت کنند.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تکیه بر این که این ماژول ها از بدنه ای پلاستیکی به ابعاد ۲ سانتی متر در ۲.۵ سانتیمتر در نیم سانتی متر ساخته می شوند، تصریح کرد: اتصال این افزونه های سخت افزاری به دستگاههای ثبت، توسط ۶پایه مستقر بر روی برد انجام می شود و امکان دریافت، تقویت، فیلتر و ارسال سیگنال نوار مغزی، نوار عصب و عضله و نوار قلب را فراهم می آورد.
وی افزود: اهمیت کوچک بودن محصول از این بابت است که تابحال تمام دستگاههای نوار قلب و عضله، دارای اندازه های بزرگ با وزن بالا بوده اند و این دستگاه ها در دوره ای، به شکل وایرلس عمل کرده و سیم ها از آن حذف شدند؛ اما اندازه و وزن آنها تغییر چندانی نداشت. وزن کم و اندازه کوچک این محصول ایران ساخت سبب می شود تا زمینه های کاربردی آن، گستردگی بیشتری داشته باشد.

منبع: