رئیس كنفدارسیون صادرات: بانک مرکزی نرخ های مختلف ارز را به هم نزدیک کند

به گزارش زیپو کالا رییس کنفدارسیون صادرات با اعلان اینکه امیدواریم بانک مرکزی نرخ های موجود در بازار ارز را به هم نزدیک کند، اظهار داشت: صادرکنندگان در بحث حمل و نقل با مشکلات جدی مواجهند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، محمد لاهوتی امروز در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار نمود: امسال پنجمین سالی است که مسئولیت انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به اتاق تهران واگذار شده که نشان میدهد همکاری دولت و بخش خصوصی تعاملی موفق است.
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران اضافه کرد: امسال ۴۹ شرکت برای حضور در پروسه انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران اعلام آمادگی کردند که از این میان ارزیابی ۳۹ شرکت در کارگروه با ضوابط موجود شروع شد که بر این اساس ۱۵ شرکت بعنوان صادرکننده ممتاز، نمونه و شایسته تقدیر انتخاب شدند.
وی اشاره کرد: باوجود خودتحریمی ها و تحریم های بین المللی شرکتهای صادرکننده تلاش نموده بودند کالاهای خودرا به مقاصد هدف صادراتی برسانند. بر این اساس یک شرکت بعنوان صادرکننده ممتاز، ۱۱ شرکت بعنوان صادرکننده نمونه و ۳ شرکت بعنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.
لاهوتی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون تغییر دولت و سیاستهای صادراتی را شاهد می باشیم و در دولت سیزدهم شرایط تنفس صادرات بهتر از سال قبل است و اگر همین روند ادامه یابد شاهد رشد صادرات خواهیم بود؛ پس اگر قیود و بندهایی که به پای صادرات در سه سال قبل بسته شد، نبود، صادرات امروز بسیار بالاتر از ارقام فعلی می شد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: با پایش قوانین و رفع برخی موانع شاهد رشد ۴۰ درصدی صادرات در ۹ ماهه هستیم ولی افزایش صادرات یک اتفاق نیست بلکه مشکلات باید ریشه ای حل شوند و در عین حال رفع موانع اتفاق افتد تا امیدوار به ادامه رشد ۴۰ درصدی صادرات باشیم.
وی افزود: صادرکنندگان در بحث حمل و نقل با مشکلات جدی مواجه هستند؛ هزینه حمل و نقل ۳۰ درصد هزینه صادرات را در بر می گیرد پس اگر سازمان توسعه تجارت و سازمان برنامه و بودجه یارانه حمل و نقل ندهند مشکلات صادرات جدی تر خواهد شد.
لاهوتی اضافه کرد: روند یکپارچه سازی تصمیم گیری باید صورت گیرد این در حالیست که یک مرکز باید فرماندهی تصمیم گیری تجارت خارجی را به عهده گیرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: امیدواریم بانک مرکزی نرخ های موجود در بازار ارز را به هم نزدیک کند تا امکان حضور صادرکنندگانی که از منابع ارزی ارزان برای تولید کالای صادراتی استفاده نمی کنند در نیما فراهم گردد و برای عرضه ارز در این سامانه حضور جدی تری داشته باشند.
۱۳ هزار کارت تجاری در تهران فعال است
یداله صادقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: باوجود محدودیت های موجود امسال بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی داشته ایم که یا واحدهای موجود اضافه شده اند یا واحدهای موجود توسعه یافته اند.
وی با اعلان اینکه ۲۴ هزار کارت تجاری در کشور فعال است، اضافه کرد: از ۱۷ هزار کارتی که در تهرات صادر شده، ۱۳ هزار کارت تجاری فعال است.
صادقی اظهار داشت: برمبنای آمارها، در ۹ ماهه ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۲۹ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از استان تهران صورت گرفته که حدود ۳۲ درصد صادرات کشور را در بر می گیرد.
وی اضافه کرد: در عرصه تولید البته مشکلاتی داریم که شامل ایجاد موانع و مصوبات متناقض است؛ اما در جهت تامین منابع مالی و ایجاد زیرساختهای تجاری نیازمند کمک هستیم و یکی از موانع توسعه صادرات غیرنفتی هم متناسب نبودن زیرساختها با تعداد صادرکنندگان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار نمود: در زمینه بازگشت ارز و تسهیل آن باید اتفاقات موثرتری در کشور صورت گیرد تا توسعه صادرات به خوبی صورت گیرد.

منبع: