مدیرعامل شركت ملی نفت ایران: رکورد تولید پارس جنوبی شکسته شد

به گزارش زیپو کالا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: برای اولین بار از میدان گازی پارس جنوبی، تولید به ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رسید که رکوردی تازه در تاریخ پارس جنوبی به حساب می آید.
به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت نفت، محسن خجسته مهر امروز بعد از امضای چهار تفاهمنامه و قرارداد میان شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران و جهاد دانشگاهی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز قراردادها و تفاهمنامه هایی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار و ۱۶ میلیارد تومان به امضا رسید.
وی درباره تفاهمنامه ها و قراردادهای امضا شده، توضیح داد: برای ساخت تجهیزات فرآورشی سریع الاحداث یا واحد فرآورش سیار (Skid Mounted)، قراردادی به ارزش حدودی ۷۰ میلیون دلار از جانب شرکت ملی نفت ایران با مجموعه جهاد دانشگاهی به امضا رسید و زمین مورد نظر برای ساخت این واحد در منطقه میدان مشترک آزدگان جنوبی از امروز در اختیار جهاد دانشگاهی قرار می گیرد تا کار ساخت آنرا آغاز کند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تفاهمنامه انجام خدمات مشاوره تصفیه پساب صنعتی واحد بهره برداری نفت قشم، اظهار داشت: تصفیه پساب های صنعتی اهمیت زیست محیطی دارد و اجرای این تفاهمنامه استفاده بهینه از آب های در گردش صنعتی را به دنبال دارد و میتوان آب تصفیه شده را در بخش کشاورزی استفاده کرد، این قرارداد در جزیره هنگام و در منطقه عملیاتی قشم اجرا می شود و ارزش آن ۱۶ میلیارد تومان است.
خجسته مهر درباره قرارداد تولید و تأمین ۵۰ رول کلاف لوله مغزی سیار با جهاد دانشگاهی توضیح داد: سومین قراردادی که امروز امضا کردیم، ساخت ۵۹ رول کلاف دستگاههای تفکیک گر سیار است که ارزش این قرارداد ۵ میلیون یوروست.
نوسازی دکل ها اشتغال پایدار به دنبال دارد
وی درباره تفاهمنامه امضا شده بین شرکت ملی حفاری ایران و جهاد دانشگاهی هم خاطرنشان کرد: تفاهمنامه نوسازی و بازسازی حدود ۳۰ دستگاه دکل حفاری ۱۰۰ میلیون یورو ارزش دارد که اجرای آن پنج سال زمان می برد و سالانه ۶ دکل حفاری بازسازی و نوسازی می شود، این تفاهمنامه می تواند به توان مهندسی تعمیرات در کشور کمک نماید و اشتغال مناسب و پایداری از کنار این قرارداد ایجاد نماید.
معاون وزیر نفت با ابراز امیدواری به امضای قراردادهای جذاب در حوزه شرکتهای فناور و نوآور اظهار داشت: بزودی از کل ظرفیت پژوهشی و فناور وزارت نفت، از پارک نوآوری شرکت ملی نفت ایران، پژوهشگاه و دانشگاه صنعت نفت برای پشتیبانی از شرکتهای نوآور و فناور استفاده می نماییم و شرکتهای فناور می توانند با همکاری با شرکتهای خدمات چاه (Well Service)، در فعال کردن چاه های کم بازده و متوقف شده همکاری کنند.
خجسته مهر اضافه کرد: در تناسب با بهره مندی اقتصادی و افزایش تولید از محل احیای چاه ها، طی یک الگوی قراردادی مناسب، خدمات شرکتهای فناور را جبران می نماییم.
برای اولین بار برداشت هلیوم از پارس جنوبی انجام می شود
وی به استفاده از دانش شرکتهای فناور برای برداشت گاز هلیوم از میدان گازی پارس جنوبی اشاره نمود و اظهار داشت: میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگ ترین میدان های گازی دنیاست که درصد مناسبی از هلیوم را در خود جای داده است و برای اولین بار با کمک شرکت فناور کار مهم و پرارزش تولید هلیوم از پارس جنوبی کلید می خورد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص توقف صادرات بنزین توضیح داد: از سالیان گذشته افزون بر تأمین مقدار بنزین مورد نیاز کشور، توانسته ایم صادرات بنزین را دنبال نماییم، اما لازمه ادامه این روند صرفه جویی بنزین در داخل است؛ با این وجود ابتدا تأمین بنزین مورد نیاز کشور در اولویت قرار دارد، اما اینکه گفته شود صادرات بنزین متوقف شده است، حقیقت ندارد.
خجسته مهر در توضیح پرسشی درباره وضع توسعه میدان آزادگان خاطرنشان کرد: برای میدان مشترک آزادگان در بخش شمالی درحال مذاکره با شرکتهای خارجی هستیم تا فاز دوم میدان توسعه یابد، آزادگان جنوبی قراردادی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار دارد و الان یکی از شرکتهای داخلی درحال تکمیل و توسعه آن است و برنامه ما شتاب بخشی و تکمیل و توسعه کامل میدان آزدگان است و خوشبختانه اتفاق های مطلوبی در این حوزه رخ داده است.
وی افزود: تا آخر سال جاری ۱۷ حلقه چاه از چاه هایی که در این میدان تولیدی نبودند، تعمیر و تولیدی می شوند. اوایل سال ۱۴۰۲ توسعه کامل میدان انجام می شود و در مرحله اول ۳۲۰ هزار بشکه تولید دارد.
رکوردی تازه در تاریخ پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره افزایش تولید میدان مشترک پارس جنوبی که اخیرا محقق شده است هم اظهار داشت: برای اولین بار از زمان آغاز بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی، تولید به ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رسید که رکوردی تازه در تاریخ پارس جنوبی به حساب می آید.
خجسته مهر درباره علل افزایش تولید از پارس جنوبی اظهار داشت: این مورد نخست به علت تکمیل فازهای مختلف پارس جنوبی بوده است که گاه ناقص بودند و دیگری اجرای طرح های نگهداشت و افزایش توان تولید در این میدان بود و از منظر این طرح ها نگاهی تازه به پارس جنوبی داشتیم.
وی در انتها درباره وضع برداشت از لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی اظهار داشت: این لایه دارای طرح مصوب است و بزودی با تنفیذ قرارداد به پیمانکار، کار برداشت از آن شروع می شود و الان در مرحله تصویب خواهی است

منبع: