رئیس سازمان خصوصی سازی: ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام سرخابی ها بصورت خرد به مردم عرضه می شود

به گزارش زیپو کالا رییس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: اگر باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت های مالی حسابرسی شده خودرا تا ۱۵ دی به سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس ارائه نمایند و تأیید شود، بهمن سهامشان عرضه می شود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از خانه ملت، حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی در حاشیه جلسه امروز (یکشنبه ۵ دی ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: لطمه شناسی خصوصی سازی طی ۲۰ سال قبل و برنامه سازمان برای آینده موضوع نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس بود؛ بر هیمن اساس برنامه خودرا برای خصوصی سازی به نمایندگان ارائه کردیم و نکته نظرات نمایندگان را شنیدیم.
رئیس سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: رویکردمان در زمینه خصوصی سازی در خصوص بهبود کیفیت حکمرانی دارایِ تجارتِ دولت را تشریح کردیم، همین طور لطمه هایی که در فرایندهای مختلف بنگاه داری، ارزش گذاری، واگذاری و حل و فصل اختلافات و غیره وجود دارد را مطرح کردیم و نهایتاً پیشنهاداتی برای آینده عنوان شد.
وی افزود: با توجه به این که در فصل بودجه نویسی مجلس هستیم، نکاتی هم درباره اصلاحات لازم عنوان شد. کمیسیون اقتصادی معتقد می باشد با توجه به این که بخش خصوصی واقعی، سهم اندکی از واگذاری ها داشته، تلاش نماییم سهم بخش خصوصی واقعی افزایش یابد پس راهکارهایی در این خصوص عنوان شد همچون کاهش نگاه درآمدی به موضوع خصوصی سازی که با توجه به این که تکالیف بودجه ای ناظر بر افزایش فروش سهام دولت وجود دارد و این مساله ممکنست به ارتقاء و راندمان بنگاه هایی که درحال واگذاری هستند، لطمه بزند.
قربان زاده تصریح کرد: همین طور در نشست امروز کمیسیون اقتصادی توافق شد تا بتواینم در مورد قوانین که نیاز به اصلاح دارد شامل قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی که لایحه آن به کمیسیون های دولت ارجاع شده با پیگیری بیشتر، به مجلس ارسال شود و کمیسیون اقتصادی بررسی کند تا زودتر در صحن مجلس به تصویب برسد و بتوانیم با احکام جدید واگذاری ها را انجام دهیم.
۱۰ تا ۲۰ درصد سهام سرخابی ها بصورت خُرد به مردم عرضه می شود
قربان زاده در ادامه درباره برنامه سازمان خصوصی سازی برای واگذاری سرخابی ها، اظهار داشت: در صورتیکه باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت های مالی حسابرسی شده خودرا تا ۱۵ دی به سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس ارائه نمایند و نکاتی که هیات پذیرش بورس داشت، تایید گردد، بهمن ماه عرضه اولیه دو باشگاه را در بازار سرمایه خواهیم داشت.
رئیس سازمان خصوصی سازی همین طور تصریح کرد: ارزش گذاری آنها یکبار انجام شده و ارزش گذاری جدیدشان هم شروع شده است. باشگاه استقلال و پرسپولیس زیان انباشته ای دارند و سعی شده با شفاف شدن صورت های مالی آنها بتوانیم در عرضه اولیه که در بازار سرمایه صورت می گیرد، تمام آنچه این دو باشگاه در گذشته داشته اند را افشاء و شفاف نماییم تا خریداران با اِشراف کامل نسبت به وضعیت این دو باشگاه خرید کنند.
وی اضافه کرد: ما در وضعیت فعلی بازار سرمایه صلاح می دانیم که فقط بصورت تدریجی و خُرد، قسمتی از سهام این دو باشگاه واگذار شود. بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام این دو باشگاه بصورت خُرد به مردم عرضه می شود پس از همه هواردان دو باشگاه دعوت می کنم که در عرضه اولیه دو باشگاه مشارکت کنند.
استقلال و پرسپولیس تا ۱۵ دی ماه صورت مالی حسابرسی خودرا ارائه می کنند
قربان زاده اشاره کرد: امیدواریم در آینده بخش هایی از آنچه بصورت بلوکه یا افزایش تدریجی فروش سهام است، اتفاق بیفتد تا ایرادات AFC درباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که مالکیت واحد داشتن در لیگ است و هم دولتی نبودن باشگاه ها در بلند مدت، اتفاق بیفتد.
وی در توضیح این که آیا باتوجه به زمان اندک این دو باشگاه صورت مالی خودرا ارائه خواهند داد، اظهار داشت: جلساتی پیوسته با هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس داریم، به ما قول دادند تا اختتام نیمه اول دی ماه صورت مالی حسابرسی را ارائه می کنند. سال مالی پرسپولیس ۳۱ خرداد ماه و استقلال ۳۱ تیرماه است و الان قابلیت شفاف سازی صورت های مالی آنها برقرار است.
قربان زاده تاکید کرد: البته موضوع تضمین سود آوری آنها برای ما مهمست از همین جهت تعجیل نمی نماییم تا علاوه بر موضوع حق پخش تلویزیونی، درآمدزایی، تبیلغات محیطی و هر آنچه منبع درآمد این دو باشگاه تلقی می شود در صورت های مالی دیده شود تا بتوانیم برمبنای آن خریداران نسبت به انتخاب باشگاه اقدام نمایند.

منبع: