افشای جاسوسی از کاربران فیسبوک در بیش از ۱۰۰ کشور

زیپو کالا: شرکت مِتا پلتفرمز (فیس بوک سابق) اعلام نمود با شرکتهای جاسوسی که از وب سایتهای رسانه اجتماعی این شرکت برای جاسوسی از مردم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان بهره برده اند، مقابله می کند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، شرکت مِتا در گزارشی از شش شرکت در رژیم صهیونیستی، هند، مقدونیه شمالی و یک نهاد ناشناس در چین نام برد که به جاسوسی از هزاران نفر پرداخته اند.

شرکت مادر فیسبوک اعلام نمود زیرساخت مربوط به این شرکتها را مسدود کرده و برای توقف اعمالشان به آنها هشدار داده و حدود ۱۵۰۰ حساب فیسبوک و اینستاگرام را که بصورت محرمانه برای شناسایی، اجرای عملیات هک و فریب دادن مردم برای دادن اطلاعات شخصی استفاده می شدند را مسدود کرده است.

طبق اعلام شرکت مِتا، افرادی که هدف جاسوسی این شرکتها قرار گرفته اند شامل روزنامه نگاران، مخالفان، منتقدان دولتها و خانواده های آنها و کنشگران حقوق بشر بوده اند. تصور می رود بیش از ۴۸ هزار نفر هدف این شرکتهای جاسوسی قرار گرفته اند.

انتشار این گزارش با کنکاش فزاینده از شرکتهایی همزمان شده است که فناوریهای مراقبتی را برای دولتها فراهم می کنند. این شرکتها مانند شرکت NSO Group رژیم صهیونیستی مدعی هستند که ابزارهایی را برای مساعدت با سازمان اطلاعاتی و اجرای قانون برای مقابله با جرایم جدی و تروریسم فراهم می کنند. اما در سال های اخیر موارد مکرری وجود داشته که دولتها از این فنآوری برای جاسوسی از مخالفان، کنشگران حقوق بشر و روزنامه نگاران بهره برده اند.

گروهی متشکل از ۱۸ نماینده کنگره آمریکا سه شنبه هفته جاری در نامه ای به وزارت خزانه داری و وزارت خارجه خواهان استفاده از تحریمهای ماگنیتسکی برای مجازات شرکت NSO Group و شرکتهای جاسوسی دیگری شدند که متهم هستند به نقض حقوق بشر کمک کرده اند. شرکت NSO Group حالا درحال بررسی تعطیلی واحد جاسوس افزار پگاسوس و فروش کل شرکت است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مِتا در گزارش خود اعلام نمود شرکت NSO Group تنها جزئی از اکوسیستم مزدور سایبری جهانی بسیار گسترده است و از چهار شرکت دیگر رژیم صهیونیستی شامل کاب وبز تکنولوژیز، کوگنایت بلک کیوب و بلوهوک سی آی به اضافه شرکت بل تروکس از هند، سایتراکس از مقدونیه شمالی و یک نهاد چینی ناشناس در چین نام برده است.

منبع: