روابط تجاری ایران و کانادا از سر گرفته می شود؟

به گزارش زیپو کالا در جدید ترین نشست هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا، اعضا از ضرورت برنامه ریزی جدی برای آغاز دور جدیدی از همکاریهای اقتصادی میان دو کشور سخن گفتند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، هر چند سابقه حضور تجاری ایران در کانادا به چند دهه قبل باز می گردد اما در سالهای گذشته، تحت تأثیر تحریم های آمریکا، حضور ایران در بعضی از بازارهای دوردست دشوارتر از قبل شده و همین مبحث تأثیر خویش را بر آمار تجارت مشترک میان ایران و کانادا هم گذاشته است.
هر چند مسؤلان سازمان توسعه تجارت اعلام نموده اند که در شرایط فعلی، با عنایت به برخی محدودیت ها، اولویت اصلی ایران حضور در بازار کشورهای منطقه و همسایه است و در صورت استفاده از ظرفیت همین کشورها، میزان صادرات کالا می تواند به شکل جدی افزایش پیدا کند اما در عین حال ایران اعلام نموده که از حضور در تمامی بازارهایی که ظرفیت لازم را دارند، استقبال خواهد نمود.
علا میرمحمد صادقی – رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا – در جدید ترین نشست این اتاق اعلام نموده که ظرفیت همکاری قابل توجهی میان دو کشور وجود دارد و در صورت استفاده از فرصت ها میتوان انتظار داشت که در این بخش تحولاتی جدی رخ دهد.
او گفته: این اتاق تا یک سال قبل سالانه چندین هیات تجاری را از ایران روانه کانادا کرده و به صورت متقابل میزبان هیات هایی از کانادا در ایران بود. اما متاسفانه در یک سال گذشته با رکودی که در فضای سیاسی میان دولت های ایران و کانادا بوجود آمده فعالیتهای تجاری هم کمرنگ شده است.
او اضافه کرد: کانادا امتیاز فوق العاده ای نسبت به کشورهای دیگر برای ایران دارد و آن امتیاز اقامت ایرانی ها زیادی در کانادا با موقعیت های خوب تجاری است. اما رکود حاکم بر روابط سیاسی دو کشور مانع از انجام فعالیتهای تجاری شده است. مایل هستیم وزارت امور خارجه سیاست خویش را در این حوزه بگوید تا اتاق ایران و کانادا در چارچوب این سیاست اهداف تجاری خویش را دنبال کند.
میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه اتاق ایران و کانادا بیشتر از ۵۰۰ عضو دارد اظهار داشت: متاسفانه به علت شرایط یک سال گذشته میان دو کشور ایران و کانادا تنها حدود ۱۰۰ نفر از اعضا و صاحبان بنگاه های تجاری ساکن در ایران فعال بوده اند. انتظار ما این است که وزارت امور خارجه زمینه همکاری را فراهم آورد تا اتاق مشترک بتواند از ظرفیت ایرانی ها حاضر در کانادا مانند گذشته استفاده نماید.
رئیس اتاق مشترک ایران و کانادا اظهار داشت: در بازار صنفی وجود دارد که به آنها واسطه می گویند. این واسطه نقش تسهیل گری روابط دو طرف را هم بر عهده دارد و اگر طرفین معامله به هر علت ملاحظاتی داشته باشند آنرا به صورت غیرمستقیم از راه واسطه به طرف دیگر منتقل می کنند. حالا اتاق مشترک می تواند واسطه گری کند و دولت باید از این پتانسیل استفاده نماید. بسیاری از اقدامات را امکان دارد دولت نتواند به صورت مستقیم انجام دهد اما اتاق مشترک این قابلیت را دارد که مبحث را دنبال کند.
او با اشاره به اینکه زمینه دعوت از هیاتی ایرانی از سوی شورای همکاری تجار کانادا (به عنوان نهاد مقابل اتاق مشترک ایران و کانادا) وجود دارد اظهار داشت: درخواست ما این است که دولت های ایران و کانادا با این مورد مخالفتی نداشته باشند و این هیات بتواند با یک توافق ضمنی به کانادا سفر کند. اگر بخش خصوصی دو طرف بتوانند با هم ملاقات داشته و همکاری هایی را آغاز کنند این می تواند زمینه التیام سیاسی را هم در روابط دو کشور باعث شود.