انسداد ۹۱ حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران از انسداد ۹۱ حلقه چاه غیر مجاز و پیشگیری از تخلیه سالانه بیشتر از ۴۶۴ هزار متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی امورهای منابع آب استان تهران طی مهر ماه سالجاری اطلاع داد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، احمد علی قربانیان با بیان این خبر اظهار نمود: در جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی و صیانت از منابع آبی و با پیگیری و تلاش گروههای گشت و بازرسی امورهای منابع آب استان، از تعرض به منابع آبی جلوگیری و ۹۱ حلقه چاه غیر مجاز با مجموع عمق سه هزار و ۶۲۰ متر و میزان دبی حدود ۳۹ لیتر برثانیه مسدود شد.
وی با اشاره به اینکه با انجام این عملیات از تخلیه سالانه ۴۶۴ هزار و ۹۹۴ متر مکعب آب از منابع زیر زمینی جلوگیری شد، اظهار داشت: بیشترین تعداد چاه های مسدود شده به ترتیب در ارتباط با امورهای منابع آب تهران، شهریار و شهرری بوده است.
قربانیان ضمن اشاره به این که طی مدت مذکور۱۳۰ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان شناسایی شد که اقدامات لازم جهت انسداد این چاه ها در حال انجام می باشد، تصریح کرد: با عنایت به همکاری موثر میان شرکت آب منطقه ای تهران و قوه قضاییه، تابحال برای انسداد چاه های غیر مجاز استان، ۴۰۴ اخطاریه صادر و ۷۸ حکم قضایی هم دریافت شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت در ادامه با تکیه بر این که به منظور کنترل و مدیریت میزان مصرف آب از چاه های مجاز، ۴۲ دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری نصب شدند، اظهار نمود: در همین راستا، ۴۷۳ حلقه چاه مجاز هم مورد کنترل و بهره برداری دوره ای قرار گرفت.
ایشان در ادامه اضافه کرد: همینطور با توقیف ۸ دستگاه حفاری غیرمجاز، از حفر غیرقانونی چندین چاه دیگر در محدوده عملکرد تهران بزرگ، شهریار، دماوند و ورامین، جلوگیری شد که خود گام موثری در حوزه صیانت و حفاظت از منابع آبی به حساب می آید.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه حفاظت از حرایم رودخانه ها و منابع آب های سطحی یکی دیگر از وظایف مهم امور حفاظت و بهره برداری است که با جدیت تمام توسط کلیه امورهای منابع آب استان، اجرا می شود، خاطرنشان کرد: طی یک ماه گذشته، در بخش آب های سطحی با تلاش کارشناسان مربوطه، مساحتی بالغ بر ۸۱ هزار و ۱۲۱ متر مربع از بستر رودخانه ها در سطح استان تهران رفع تصرف و از دست متجاوزان به حریم این بسترها خارج شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت در انتها با تکیه بر ضرورت فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در کشور و آگاه سازی مردم از وضعیت بحرانی منابع آبی و خطرات و نتایج ناشی از این بحران، اظهار داشت: صیانت از منابع آب های سطحی و پیشگیری از برداشت غیر مجاز از منابع آب های زیر زمینی هم اکنون یکی از بزرگترین دغدغه شرکت است و حوزه حفاظت و بهره برداری بعنوان بازوی اجرایی شرکت، در خط مقدم حفاظت از این منابع پرارزش ملی، تمام تلاش و همت خویش را به کار می بندد.

منبع: