سکوت، سناریوی جدید برای گرانفروشی بلیت هواپیما

زیپو کالا: در حالیکه شرکتهای هواپیمایی طی ماه های گذشته قیمت بلیت هواپیما را هر طور که خواستند، فروختند، نه تنها تا کنون تکلیف و سرنوشت این تخلف مشخص نشده است، بلکه به نظر می آید کسی حاضر به پاسخگویی در اینباره هم نیست.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، طی ماه های گذشته قیمت بلیت هواپیما به صورت غیرقانونی از جانب ایرلاین ها افزایش پیدا کرده است و در این میان نه تنها شرکتهای هواپیمایی بلکه مسؤلان سازمان هواپیمایی کشوری هم حاضر به پاسخگویی در این حوزه نشده اند.

داستان از اینجا آغاز شد که ایرلاین ها از آغاز تیر ماه سال جاری قیمت بلیت پروازهای داخلی را بدون آنکه مصوبه و مجوزی از شورایعالی هواپیمایی داشته باشند، تا بیشتر از ۳۰ درصد در مسیرهای مختلف بالا بردند و جالبتر این که تا کنون توضیحی درباره علت این اقدام شان به رسانه ها و مردم نداده اند.

در این ماه ها مسؤلان سابق و کنونی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به اظهارنظرها و هشدارهایی اکتفا کردند که هیچگاه عملی نشد و جلسات مختلف گذشته هم بی نتیجه رها شدند. به نظر می رسید وزیر راه و شهرسازی جدید با جدیت بیشتری با این تخلف و گرانفروشی برخورد کند اما این اتفاق هنوز نیافتاده، هنوز رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی و انتخاب نشده و این دستگاه حاکمیتی با سرپرست اداره می شود.

رستم قاسمی طی در هفته گذشته و در حاشیه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره این که بالاخره تکلیف قیمت بلیت هواپیما چه زمانی روشن می شود؟ این گونه پاسخ داد: قیمت بلیت هواپیما به علت رعایت پروتکلهای بهداشتی بخصوص محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش پیدا کرده بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل نماییم.

وی اضافه کرد: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بر مبنای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است که الان در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا درحال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات در این پروتکل ها هستیم.

در این میان نه تنها قیمت بلیت هواپیما کاهش نیافته است بلکه ایرلاین ها باز هم قیمت بلیت هواپیما بالا می برند و اگر نگاهی به قیمت بلیت هواپیما بیندازیم متوجه می شویم که شرکتهای هواپیمایی در طول روزهای هفته نرخ پروازهای داخلی را هر طور که بخواهند و به نفع شان باشد تغییر می دهند از طرفی به قول مسافران حتی با این وجود پروتکلهای بهداشتی مانند محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر را هم رعایت نمی گردد.

با وجود پیگیری مکرر خبرنگار ایسنا در اینباره مسؤلان سازمان هواپیمایی کشوری حاضر به پاسخگویی نشدند و برخی مسؤلان روابط عمومی تنها به گفتن این جمله اکتفا کردند که پاسخ ما همان اطلاعیه ای است که صادر کردیم!

سازمان هواپیمایی کشوری به تازگی در اطلاعیه ای اعلام نموده بود که «هرگونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغیه ها و دستورالعمل ها و سهل انگاری در این رابطه تخلف محسوب شده و شرکت هایی که از اجرای این مقررات اجتناب کنند، این سازمان نسبت به مجوزهای پروازی آن شرکت ها اقدام خواهد نمود.»

در ادامه اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری همینطور تصریح کرد که «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار خود ندارد و شرکتهای هواپیمایی موظفند در مورد نرخ بلیت هواپیما، برپایه تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورایعالی هواپیمایی عمل کنند و فروش بالاتر از سقف نرخ تعیین شده در جلسه مذکور، تخلف به حساب می آید.»

اما معلوم نیست که چرا هر روز شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما را هرطور که دل شان بخواهد می افزایند و برخورد جدی هم با این تخلفات صورت نگرفته است.

منبع: