پمپ بنزینهای ترکیه به پیشواز قیمتهای گران تر سوخت رفتند

زیپو کالا: افزایش قیمتهای انرژی در ترکیه و افت تاریخی ارزش لیر توزیع کنندگان سوخت را وادار کرده است نحوه آپدیت پمپها برای محاسبه قیمتهای دو رقمی بنزین و دیزل را بررسی نمایند.

بر اساس گزارش ایسنا، ترکیه برای عمده نیازهای انرژی خود به واردات متکی است. افزایش اخیر قیمت کالاهای انرژی سبب بالاتر رفتن قیمت سوخت و دو رقمی شدن آن در این کشور شده است. افت لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا هم قیمتهای سوخت در پمپ بنزینها را افزایش داده و جایگاههای عرضه سوخت حالا باید ببینند چگونه قیمتهای دو رقمی را نشان دهند.

یک منبع مطلع به بلومبرگ اظهار داشت: شرکت رویال داچ شل که بیشتر از ۱۱۰۰ جایگاه عرضه سوخت در ترکیه دارد، هم اکنون سرگرم بررسی جایگاههایی است که قیمتهای آنها باید بروزرسانی شود. شرکتهای کوچ هولدینگ و بریتیش پترولیوم هم ظاهرا آماده می شوند و می توانند برای آپدیت کردن پمپ بنزینها به سرعت عمل کنند.

بریتیش پترولیوم که بیشتر از ۷۵۰ جایگاه عرضه سوخت در ترکیه اداره می کند می تواند قیمت پمپ بنزینها را ظرف مدت دو هفته آپدیت کند.

ضرورت آپدیت شدن قیمتها در جایگاههای عرضه سوخت به دنبال افت تاریخی ارزش لیر بوجود آمده است. بعد از اینکه بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در اقدامی شوک آور نرخ بهره کلیدی را به میزان ۲۰۰ واحد کم کرد، لیر ترکیه روز جمعه سقوط بی سابقه ای را تجربه نمود.

برخلاف اغلب بانک های مرکزی جهان که به دنبال تحکیم سیاست پولی هستند، بانک مرکزی ترکیه با وجود افزایش چشم گیر تورم، نرخهای بهره را روز پنج شنبه برای بار دوم در دو ماه اخیر کم کرد. لیر ترکیه از آغاز سال جاری تابحال ۲۳ درصد از ارزش خویش را از دست داده و تورم را به ۲۰ درصد رسانده و درآمد خانوارها را کاهش داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بدنبال کاهش نرخهای بهره در ترکیه، جی پی مورگان اعلام نمود تورم بالاتر از حد انتظار خواهد بود و انتظار می رود نرخهای بهره در نوامبر یک کاهش ۱۰۰ واحدی دیگر داشته باشند.

منبع: