چرا بورس ریخت؟!

زیپو کالا: بازار سرمایه که این روزها با رکوردشکنی متوالی، هر روز رکورد سیر نزولی روز قبل خودرا میشکند، در هفته جاری باردیگر به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عقبگرد کرد. اتفاقی که یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل آنرا وجود چند ابهام برای این بازار میداند و بر این باور است که با حل این ابهامات، بازار از حالت نوسانی خارج خواهد شد.
سعید جعفری در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر این که مشکل بازار سرمایه در این روزها عدم وجود تقاضاست، اظهار نمود: در حال حاضر در بازار به دلیلهای مختلف خریدارهای قدرتمندی وجود ندارد. با آنکه قیمت سهام شرکتها از دید مفسرین جذاب است و سهامداری کاملا توجیه دارد اما برای قسمتی از سرمایه گذاران که بصورت دوره ای وارد بازار سرمایه میشوند، بازار به چند دلیل جذاب نیست.
وی افزود: نخست چشم انداز مبهم سیاست خارجی دولت جدید است. چونکه معین نیست برنامه دولت برای مذاکرات دقیقا چیست و این مساله روی قیمت دلار در کوتاه مدت تاثیر میگذارد. در همین روزها هم با صحبت هایی درمورد احتمال شروع مذاکرات قیمت دلار باردیگر کاهش پیدا کرده است و این مساله موجب میشود دارایی ها به رکود بروند. از طرف دیگر به فصل ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ نزدیک می شویم. این موجب احتیاط بیشتر سرمایه گذاران میشود، آنها منتظر هستند تا مشخص شود دولت سیزدهم در اولین سالی که مقرر است بودجه خودرا عرضه نماید چه نگاهی به متغیرهای اصلی که روی سهام شرکت هایی بورسی اثر میگذارند دارد؛ متغیرهایی مانند مانند حامل های انرژی.
این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به انتشار اوراق توسط دولت اظهار داشت: همین طور دولت حجم زیادی از اوراق دولتی را برای کسری بودجه منتشر میکند و این موجب رکود بیشتر بازار سرمایه و ضعیف شدن طرف تقاضا میشود. همین طور موجب میشود خیلی از سهم ها با آنکه بهادار هستند تقاضا نداشته باشند.
جعفری در ادامه درمورد وضعیت بازار سرمایه در آینده کوتاه مدت نیز توضیح داد: من فکر میکنم فضای ابهام وعدم رشد بازار تا اوایل آذرماه ادامه داشته باشد. تا حدود یک ماه همچنان بازار نوسانی و حتی رو به پایین است اما نمیتوان گفت ریزش دارد. از آذرماه که وضعیت بودجه مشخص میشود و قیمت های جهانی هم ریزش نخواهند کرد، تقاضا در بازار زیاد میشود و بیشتر شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

منبع: