مدیرعامل شركت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان عنوان كرد اختصاص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۴ طرح آبرسانی روستایی سراوان

سیستان و بلوچستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در حوزه آبرسانی روستایی با ابلاغ اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۳، برای حوزه سراوان بزرگ چهار طرح آبرسانی مشتمل بر ۱۳۵ روستا با جمعیت ۵۲ هزار نفر در طرح ملی آبرسانی به مجتمع های روستایی قرار گرفته اند که تابحال ۳۶ روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند شده اند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا علیرضا قاسمی اضافه کرد: برای طرح های فوق تابحال اعتباری معادل ۹۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به رقمی معادل ۱۷۰ میلیارد تومان نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات ابلاغ گردیده به شرکت آب و فاضلاب استان ۷۱ طرح در کل حوزه با اعتبار ۶۸ میلیارد تومان تعریف شده است، اما مبلغ تخصیص داده شده تنها ۱۵ میلیارد تومان بوده است.
قاسمی افزود: در سال ۱۴۰۰ هم تابحال ۷۰ طرح در مرحله ابلاغ است و پیشبینی می شود امسال بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برای این حوزه به منظور تکمیل طرح های نیمه تمام اعتبار تخصیص یابد.
وی با اعلان اینکه به منظور تأمین آب تمامی نقاط جمعیتی بالای ۲۰ خانوار در سطح منطقه، مطالعات آبرسانی با رویکرد کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صورت گرفته است، اضافه کرد: برای اجرا مستلزم تأمین و تنظیم قوانین خاص در بودجه های سالانه است که بر مبنای برآوردهای اولیه برای مجتمع های آبرسانی مطالعه شده آماده اجرا مبلغی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است که می تواند در بین مدت و حتی در دراز مدت در بعضی مناطق مشکل آب آشامیدنی را مرتفع کند.
وی اظهار داشت: خشکسالی و نبود منابع آبی پایدار در سراوان، تنش آبی را تشدید کرده است، ازاین رو تکمیل راه اندازی سد ماشکید سفلا، اجرای خط انتقال به سراوان و روستاهای مسیر و همینطور استفاده از ظرفیت منابع آبی منطقه “روتک” (مک سوخته) همچون اقدامات اضطراری برای مهار تنش آبی این شهرستان است.
قاسمی با اعلان اینکه موقعیت خاص سراوان به لحاظ کوهستانی بودن در بیشتر مناطق و عدم وجود منابع آب زیرزمینی قابل اطمینان و پایدار شرایط ویژه ای را در استان به خود مختص کرده است، افزود: این شرایط بگونه ای است که اغلب دشت های محدود دارای آبخوان هم اکنون بحرانی و خشک شده اند.
قاسمی ضمن اشاره به اقلیم بیابانی و خشک استان اظهار داشت: متوسط بارندگی سالانه طی ۱۰ سال گذشته ۱۰۰ میلی متر بوده و با بروز خشکسالی بی سابقه سال قبل که شاهد کاهش ۹۰ درصدی بارندگی بودیم متأسفانه اغلب منابع تأمین آب شبکه های آبرسانی شهری و روستایی گرفتار تنش آبی بی سابقه ای شدند.
به قول مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، شرایط بگونه ای است که درصورتیکه ظرف مدت یک سال بارندگی صورت نگیرد منابع آبی خشک و در بیشتر مناطق بخصوص روستاها شبکه های آبرسانی نیمه فعال شده و گاهی از مدار خارج می شوند که در این شرایط روستاها احتیاج به آبرسانی سیار پیدا می کنند.
قاسمی با اعلان اینکه در منطقه سراوان تمامی برداشت های آب آشامیدنی از منابع زیرزمینی است، اظهار نمود: هر ساله بیشتر از ۷۰ درصد چاه هایی که در مدار قرار دارند نیازمند حفاری و کف شکنی می شوند و در بعضی موارد به سبب برخورد به سنگ کف از مدار خارج شده و حفاری چاه جایگزین و اجرای خطوط جدید صورت می گیرد.
مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان از در دست اجرا بودن طرح های آبرسانی بزرگ و مهم در سطح شهرستان های حوزه سراوان بزرگ اطلاع داد و اظهار داشت: آبرسانی به ۱۰۰ روستای سوران، ۳۱ روستای دشت سراوان، راه اندازی مخزن و خطوط انتقال آسپیچ و راه اندازی مخزن و خطوط انتقال و آبرسانی به شهر گشت همچون طرح های آبرسانی این شرکت است.
وی افزود: همینطور پروژه های آبرسانی به مجتمع پسکوه، ناهوک، آسکان، کنت وکله اوکان، کهن ملا، آشار، کهن کهور، کهن جان محمد، زیارت و ده ها پروژه تک روستایی همچون طرح هایی است که در صورت اختصاص اعتبارات مورد نیاز، در اولویت شرکت جهت تکمیل در سال ۱۴۰۰ قرار دارد.
قاسمی یکی از طرح های مهم و اثرگذار در منطقه را آبرسانی به شهرهای سوران، مهرستان، هیدوچ و روستاهای مسیر از سد ماشکید عنوان نمود و اضافه کرد: عملیات این طرح توسط شرکت آب منطقه ای استان درحال اجراست.
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان تاکید کرد: همچون طرح های ضروری و مهم در سراوان بزرگ با عنایت به افت سطح آب زیرزمینی ناشی از خشکسالی های اخیر در منطقه شمس آباد، تکمیل راه اندازی سد ماشکید سفلا و اجرای خط انتقال به سراوان و روستاهای مسیر و استفاده از ظرفیت منابع آبی منطقه مرزی روتک (مک سوخته) است.
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان به طرح های مهم مطالعه شده و آماده اجرا اشاره نمود و اظهار داشت: مجتمع ۸۹ روستایی بم پشت و شهر سیرکان با تأمین آب از منطقه حق آباد شم سر، آبرسانی به روستاهای سوران و بخش مرکزی مهرستان از سد ماشکید علیا، آبرسانی به روستاهای منطقه آشار و برخی از روستاهای بخش مرکزی مهرستان از سد شهری کور، آبرسانی به روستاهای منطقه کله گان، آبرسانی به برخی از روستاهای منطقه سراوان و شهر گشت از منطقه کوه سفید، آبرسانی به ۱۶ روستای مهرستان از سد رگنتک و آبرسانی به روستاهای نوار مرزی کوهک سراوان همچون طرح هایی است که مطالعات آن به پایان رسیده و آماده اجرا برای آبرسانی به مجموعا بیشتر از ۲۰۰ روستا است.
وی در خاتمه ضمن اشاره به میزان بهره مندی ساکنان سراوان از نعمت آب آشامیدنی اظهار نمود: هم اکنون شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی در سطح حوزه سراوان بزرگ به صورت متوسط ۹۵ درصد در شهرها و ۶۲ درصد در روستاها است که خیلی از روستاها به سبب خشک شدن منابع گرفتار تنش آبی شده اند.
سراوان بزرگ متشکل از شهرستان های سراوان، سوران، مهرستان و گلشن در شرقی ترین نقطه کشور واقع شده است که در مجموع متشکل از هشت شهر، هفت بخش، ۱۵ دهستان و ۷۳۶ روستا است.