دبیر شبكه فن بازار ملی ایران خبر داد تکمیل شبکه فن بازارهای منطقه ای در ۲۰ سالگی پارک پردیس

به گزارش زیپو کالا دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اظهار داشت: شبکه ملی فن بازار بستری برای تعامل میان طرف های متقاضی و عرضه کننده فناوری است. در نظر داریم برای رشد زیست بوم فناوری کشور به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس پارک فناوری پردیس با برنامه ریزی های صورت گرفته تا آخر سال، شبکه ملی فن بازار را کامل نماییم.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، محمدصالح خالقی اظهار داشت: مطالعات ایجاد شبکه فن بازار ملی ایران همزمان با تاسیس پارک فناوری پردیس پردیس شروع شد و این شبکه از شروع دهه ۸۰ فعالیت خودرا بصورت رسمی شروع کرد. برمبنای ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری و باتوجه به بخشنامه مصوب هیئت امنای پارک فناوری پردیس، شبکه فن بازار ایران متولی ایجاد فن بازارهای تخصصی و منطقه ای در کشور شد.
وی ادامه داد: ما در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور مقوله مهمی داریم که کمتر به آن توجه شده است و آن ایجاد بازار فناوری است. خوشبختانه در کشور ما به توسعه فناوری توجه زیادی شده، اما برای مبادلات فناوری، برنامه ریزی خاصی انجام نشده است. کار فن بازار تسهیل این مبادلات فناورانه است.
خالقی افزود: در اکوسیستم نوآوری و فناوری، مبادلات فناوری از چند حالت خارج نیست. یا یک محصول خرید و فروش می شود، یا یک سرمایه جابجا می شود، یا انتقال دانش فنی انجام می شود. در این مبادلات هر جایی که دو طرف مبادله وجود داشته باشند از قبیل یک فروشنده یا یک خریدار یا یک استارتاپ و سرمایه گذار، فن بازارها با ساز و کارهای خودشان پروسه ارتباط بین این دو طرف را تسهیل می کنند. بطور کلی کار فن بازارها تسهیل مبادلات بین دو طرف تولید کنندگان و تقاضا کنندگان محصولات فناورانه است.
وی اظهار داشت: این شبکه برای توسعه بازار فناوری بستری مناسب به وجود آورده است و با اقدامات و برنامه ریزی های راهبردی، تبادل های فناورانه در سراسر کشور را به سمت پیشرفت می برد.
برنامه ریزی برای توسعه فن بازارها در سراسر کشور
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اظهار داشت: بااینکه در طول ۲۰سال فعالیت پارک فناوری پردیس، ایده و جریان های فکری شبکه ملی فن بازار وجود داشت، اما از شروع دهه ۹۰ و در سال ۹۱، ایجاد دفاتر فن بازارهای منطقه ای در استانهای کشور شروع شد. از همان روز برنامه ریزی ها برای ایجاد یک فن بازار منطقه ای در هر استان کشور صورت گرفت و تا حالا موفق به ایجاد ۲۸ فن بازار منطقه ای در سرتاسر کشور شده ایم.
وی افزود: همین طور شبکه ملی فن بازار ایران در هشت حوزه الف نقشه جامع علمی کشور موظف به ایجاد یک فن بازار تخصصی شد که تا حالا دراین زمینه موفق به ایجاد ۴ فن بازار تخصصی در سراسر کشور شده ایم.
گردش مالی هزار میلیارد تومانی فن بازارها در کشور
خالقی اظهار داشت: بطور کلی گردش مالی فن بازارها در دو بازه طولانی مدت و کوتاه مدت بررسی شده است. در یک سال قبل با برنامه ریزی های صورت گرفته گردش مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی در فن بازارها به وقوع پیوسته است و از شروع شکل گیری فن بازارهای تخصصی و منطقه ای نیز بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی در این شبکه انجام شده است.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که تسهیل فعالیت فن بازارها، کار بروکرها یا کارگزارهای فناوران است که توسط بخش خصوصی انجام می شود و شبکه ملی فن بازار ایران نقش هدایت کننده این کار را بر عهده دارد. همین طور نظارت و اقدامات راهبران این شبکه توسط شبکه ملی فرهنگ بازار ایران انجام می شود.
بیست سالگی پارک فناوری پردیس با تکمیل فن بازارهای منطقه ای همراه می شود
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اظهار داشت: برمبنای رسالتی که پارک فناوری پردیس بر دوش ما گذاشته، موظف به توسعه فن بازارها در همه نقاط کشور هستیم و با ساز و کارهای به وجود آمده و همکاریهای مناسب بین بخش دولتی و خصوصی؛ تا آخر سال جاری، شبکه فن بازارهای منطقه ای کشور تکمیل خواهد شد و به هدف توسعه ای خود که ایجاد فن بازارهای منطقه ای در سراسر کشور است، خواهیم رسید.
خالقی اضافه کرد: همین طور کارگزاران تجارت فناوری که با اهمیت ترین عوامل ایجاد این بازارها هستند نیز در سراسر کشور فعال خواهند شد. تا کنون ۵۰ شرکت کارگزاری با ما همکاری می کنند و تلاشمان این است که تا انتهای سال این عدد به ۷۰ کارگزار برسد.
شبکه ملی فن بازار با تجربه ۲۰ساله به افق های بلند می اندیشد
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران درباب برنامه های کلی طولانی مدت و آینده شبکه فن بازار ملی ایران اظهار داشت: در نظر داریم تعداد بسیار زیادی از کارگزاران تجارت فناوری که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کارگزار است را در سراسر کشور داشته باشیم که بصورت حرفه ای کارشان را انجام دهند.
خالقی افزود: بهبود بسترها و ساز و کارهای تبادل فناوری، مثل ایجاد سامانه فن بازار و بهبود آن در دستور کار ما قرار گرفته است. البته ایجاد سامانه انجام شده است و باید در امتداد بهبود آن قدم برداریم تا مبادلات تجارت فناوری در سراسر کشور بیش از پیش تسهیل و تسریع شود.
وی ادامه داد: همچون برنامه های بلندمدت دیگر ما حوزه های تحریمی کشور است، ما می خواهیم با بهره گیری از شبکه ای که داریم، از ظرفیت های داخلی استفاده نمائیم تا اقلام تحریمی را جایگزین کرده و نیازهای کشور را برطرف نماییم.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اظهار داشت: برنامه دیگر ما تهیه مواد اولیه صنعت و شرکت های دانش بنیان با شناسایی ظرفیت های داخلی توسط دفاترمان در سراسر کشور است. ما می خواهیم اگر صنعتی در هر نقطه از کشور ماده اولیه نیاز دارد، ابتدا مطمئن شود که این نیاز در داخل کشور قابلیت رفع دارد یا خیر. اگر قابلیت تولید آن در کشور بود نیازش را از داخل تامین کند، در غیر این صورت به واردات روی بیاورد.
به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، خالقی در آخر به چشم انداز بلندمدت شبکه فن بازار اشاره نمود و اظهار داشت: در نظر داریم که موضوع صادرات و تسهیل صادرات توسط فن بازارها را ایجاد نماییم و توسعه دهیم. می خواهیم با کشورهای همسایه ارتباط بگیریم و موضوع صادرات محصولات فناورانه به کشورهای دیگر را مورد توجه قرار دهیم. همین طور فرصت های سرمایه گذاری در داخل کشور را به سرمایه گذاران کشورها ارائه دهیم و شاهد جذب سرمایه از دیگر کشورها در داخل کشور باشیم تا سبب رشد استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان شود.

منبع: