وزیر نیرو: توجه به مبحث اقتصاد آب و برق باید در متن برنامه ها باشد

به گزارش زیپو کالا وزیر نیرو از تشکیل مرکز جهاد آب در ستاد وزارت نیرو اطلاع داد و اظهار داشت: توجه به مبحث اقتصاد آب و برق باید در متن برنامه ها باشد و این مهم، به مفهوم افزایش قیمت این کالای اساسی نیست.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، علی اکبر محرابیان عصر روز سه شنبه در جلسه ای که با حضور معاونان و مدیران ارشد صنعت آب و برق کشور در ساختمان ستادی وزارت نیرو از راه ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن اشاره به سفارش های مقام معظم رهبری در دیدار با کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه عمل به وعده ها در زمان تعیین شده یکی از مهم ترین برنامه های وزارت نیرو است، اظهار نمود: پیگیری و عمل به وعده ها یکی از مهم ترین و اساسی ترین محورهای سفارش رهبری به دولت سیزدهم بوده و دولت هم در تحقق این مورد کاملا مصّر است.
وی افزود: بر مبنای میثاقی که با مردم و دولت داریم، برنامه ای جامع و کامل را به مجلس عرضه کردیم. برنامه عرضه شده نه تنها برنامه یک نفر، بلکه برنامه ای جامع در جهت توسعه و پیشرفت خدمات صنعت آب و برق کشور است.
محرابیان افزود: باید تمامی تلاش ها به کار گرفته شود تا کمترین وابستگی را به بودجه عمومی داشته باشیم و بتوانیم از بخش ها، پتانسیل و ظرفیت های مختلف بهره کافی و لازم را ببریم.
وی تدوین زمان بندی دقیق برای پروژه ها و کار پیگیری و رسیدگی به پروژه ها را از مهم ترین وظیفه و اولویت اصلی مدیران دانست.
وزیر نیرو ضمن اشاره به برنامه حوزه برق اظهار داشت: در برنامه حوزه برق دو بال توسعه و مدیریت تقاضا را داریم. در سالهای گذشته فراز و نشیب های بسیاری در بال توسعه داشتیم، لیکن در بال مدیریت تقاضا میزان موفقیت و برنامه ریزی اندک بوده و با عنایت به شرایط قیمت گذاری و دیگر مشکلات و چالش ها، در مصرف برق بی توجهی شده است و سبب شده توسعه ما به میزان تقاضا نباشد.
وی ادامه داد: پسندیده نیست بعد از ۴۲ سال از عمر انقلاب بخش های مختلف مصرف گرفتار محدودیت باشند. باید با کمک ظرفیت های بخش خصوصی، توانایی های متخصصان و کمک صنایع به نقطه ای برسیم که توانایی تولید برق بالاتر از نیاز را داشته باشیم.
وی در ارتباط با حوزه آب، با اشاره به اینکه تأمین آب امری الهی است، اظهار نمود: منابع اصلی آب در اختیار بشر نیست اما مدیریت مصرف آن در دست بشر است. ما تجربه های مختلف و گوناگونی از خشکسالی ها و ترسالی ها را تجربه کردیم.
وزیر نیرو اضافه کرد: سرانه مصرف بخش های مختلف دنیا نشان داده است که اگر مدیریت مصرف خوبی بر منابع آبی داشته باشیم، می توانیم از ظرفیت موجود به خوبی استفاده لازم را ببریم.
عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن اشاره به استفاده از آب های غیرمتعارف خاطرنشان کرد: امروز کشور در شرایطی نیست که نیاز آن تنها با آب های متعارف کفاف داده شود. در خیلی از مناطق مجبور به استفاده از آب های غیرمتعارف هستیم؛ البته باید در این مورد تعادل را رعایت نماییم.
وی با اشاره به اینکه با استفاده از آب های غیرمتعارف هم تمامی مشکلات کشور حل نمی گردد، افزود: اقتصاد آب های غیرمتعارف مبحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و مانند سایر مسائل استفاده از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این حوزه لازم است. برای تأمین آب اغلب استانهای ساحلی باید از دریا استفاده نماییم.
محرابیان با تکیه بر مبحث مدیریت مصرف، اظهار داشت: آب در کشور وجود دارد و این مدیریت مصرف است که باید درست شود. مدیریت مصرف آب باید به اقتضای زمان حال باشد چون که وضعیت مخازن آب در سالهای مختلف تغییر می کند.
وی لزوم نصب کنتور را موضوعی مهم در مقوله آب دانست و افزود: باید برای چنین موضوع هایی برنامه داشته و با برنامه ای عملی و کامل بر مدار مدیریت و تقاضای مصرف ورود نماییم.
محرابیان با اشاره به اینکه مبحث تقاضا و مدیریت مصرف باید محصول تدبیر تمامی ظرفیت ها در بخش آب باشد، اظهار نمود: اگر بتوانیم مردم را در این حوزه به خوبی اقناع نماییم نه تنها ما را در این امر مهم همراهی می کنند بلکه تشویق می کنند تا شرایط در این عرصه سامان یابد.
وی با اشاره به اینکه سفرهای استانی جزو برنامه های محوری دولت سیزدهم است، تصریح کرد: این سفرها با سه هدف رسیدگی به وضعیت استان ها، بررسی پروژه های موجود در استان و تصویب پروژه های جدید صورت می گیرد. به ثمر رسیدن این پروژه ها در زمان مقرر و وعده داده شده بسیار ضروری و مهم می باشد.
محرابیان مقابله جدی با فساد را یکی از جدی ترین برنامه های خود دانست و اضافه کرد: شناسایی مراکز تولید فساد مهم ترین برنامه و گام اول برای مقابله با آن است. حساسیت به این مورد نباید در این دوران، کم باشد.
وزیر نیرو ضمن اشاره به موضوعات مهم صنعت آب و برق خاطرنشان کرد: تأمین آب آشامیدنی خط قرمز بوده و چیزی به نام قطع شدن نباید در این حوزه داشته باشیم. امکان دارد پیشامدهایی در این بین صورت بگیرد که باید به تمامی آنها رسیدگی شود و پیشامد نباید از روی عدم پیشبینی مدیر اتفاق بیافتد.
عضو کابینه دولت سیزدهم، آبرسانی روستایی و مناطق محروم را دیگر محور مهم برنامه خود دانست و از تشکیل مرکز جهاد آب در ستاد وزارت نیرو اطلاع داد.
وزیر نیرو در انتها هماهنگی در سطح وزارت خانه را مهم دانست و افزود: زمانی می توانیم اهداف موجود را پیگیری و به ثمر برسانیم که در موضوعات هماهنگی، همدلی و همکاری را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

منبع: