اختتام رویای خودروسازان آمریکایی در هندوستان

خودروسازان آمریکایی بعد از سوزاندن سرمایه های هنگفت در هند از تولید خودرو در این کشور دست می کشند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر به نقل از رویترز، خودروسازان آمریکایی بعد از سوزاندن سرمایه های هنگفت در هند از تولید خودرو در این کشور دست می کشند. وقتی فورد موتور در اواسط دهه ۱۹۹۰ نخستین کارخانه خود در هندوستان را افتتاح می کرد خودروسازان آمریکایی بر این باور بودند که بازار پر رونق دیگری مانند چین پیدا کرده اند. با لیبرال شدن اقتصاد در سال ۱۹۹۱ و خوشامدگویی دولت هند به سرمایه گذاران خارجی، کارشناسان پیش بینی می کردند افزایش درآمد طبقه متوسط هند موجب شود خودروسازان خارجی ۱۰ درصد از بازار این کشور را به دست بیاورند. هفته گذشته فورد با قبول ضرری ۲ میلیارد دلاری تولید خودرو در هند را متوقف کرد. این مبادرت به دنبال آن انجام شد که رقیبان آمریکایی دیگری مانند جنرال موتورز و هارلی دیویدسون کارخانه های خود در هند را تعطیل کردند. در بین شرکت های خودروسازی خارجی که هنوز توانسته اند در این بازار باقی بمانند نیسان موتور ژاپن و فولکس واگن آلمان به چشم می خورند که هر کدام کمتر از ۱ درصد از بازار این کشور را در اختیار دارند. بازاری که زمانی انتظار می رفت تا سال ۲۰۲۰ بعد از چین و آمریکا به سومین بازار بزرگ خودروی جهان تبدیل گردد و فروش سالانه آن از ۵ میلیون خودرو فراتر برود. اما بجای آن فروش خودرو در بازار هند به ۳ میلیون خودرو در سال محدود ماند و در صورتیکه پیش بینی می شد این بازار در دهه گذشته ۱۲ درصد رشد کند رشد آن به ۳.۶ درصد محدود شد. خروج فورد از آمریکا اختتام رؤیای آمریکایی خودروسازان آمریکایی بود. خودروسازان آمریکایی نتوانستند خودرا با بازار هند که ۹۵ درصد خودرو های آن قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار دارند وفق دهند. شهروندان هندی بجای خودرو های پرمصرف و قدرتمند خوددروهای ارزان کم مصرف را ترجیح می دهند.