طلای جهانی ثابت ماند

زیپو کالا: قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه در پی تقویت انتظارات برای ادامه تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا برای مدت طولانیتر در بالاترین قیمت دو ماه و نیم گذشته ایستاد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۸۲۶ دلار و ۸۲ سنت ایستاد. طلا روز جمعه به ۱۸۳۳ دلار و ۸۰ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۶ ژوئن بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸۲۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی جی مارکت در اینباره اظهار داشت: دورنمای تعدیل آهسته تر تدابیر محرک مالی از جانب بانک مرکزی آمریکا و دلار ضعیفتر از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. ما شاهد اندکی مقاومت در سطح ۱۸۳۰ دلار هستیم.

وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام نمود اشتغال غیرکشاورزی آمریکا ماه میلادی گذشته ۲۳۵ هزار مورد افزایش داشته که بسیار پایینتر از پیشبینی اقتصاددانان بود. استخدام کمتر در بخش سرگرمی و مهمانپذیری به دنبال شیوع کرونای دلتا در ضعیف شدن اشتغالزایی نقش داشت. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته اشاره کرده بود که رسیدن به اشتغال کامل پیش شرط بانک مرکزی برای آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه است.

بعضی از سرمایه گذاران طلا را پوشش ریسک در مقابل تورم ناشی از تدابیر محرک مالی می بینند. از طرفی نرخهای بهره اندک هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است را کمتر می کند.

هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور در یادداشتی نوشت: انتظار داریم روند صعودی برای طلا ادامه پیدا کند و هدف طلا ۱۹۰۰ دلار در کوتاه مدت است.

آمار روز جمعه سبب شد شاخص دلار به پایینترین سطح از چهارم اوت نزول کند.

سرمایه گذاران انتظار دارند بانک مرکزی اروپا هفته جاری کاهش روند خرید اضطراری اوراق قرضه از سه ماهه آینده را اعلام نماید.

بر اساس گزارش رویترز، واردات طلای هند تحت تأثیر بهبود تقاضا و اصلاح قیمتها که جواهرفروشان را به افزایش خرید تشویق کرد، در اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدودا دو برابر افزوده شد و به بالاترین میزان در پنج ماه اخیر رسید. یک منبع دولتی اعلام نمود هند ۱۲۱ تن طلا در اوت در مقایسه با ۶۳ تن در اوت سال ۲۰۲۰ وارد کرده است که ارزش آن ۶.۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۳.۷ میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل بوده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۷۲ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، ۱۰۲۰ دلار و ۷۵ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۲۴۳۰ دلار و ۶۵ سنت رسید.

منبع: