تهدید گرانی جهانی گاز جدی شد

قیمت گاز طبیعی افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده که خبر بدی برای مصرف کنندگان و صنایع مختلف به حساب می آید.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، هزینه گاز طبیعی در اغلب بازارهای بزرگ به رکورد فصلی بالایی صعود کرده و به نظر می آید افزایش بیشتری پیدا خواهد نمود که تهدیدی برای روند احیای اقتصادی از پاندمی کووید ۱۹ به حساب می آید.

زمستانی که در پیش است امکان دارد درس سختی به همه درباره اینکه چطور گاز برای اقتصاد فراگیر و حیاتی شده است، بدهد. قیمتهای بالا امکان دارد توان خرید خانوارها را فلج کرده و سبب ضعیف شدن دستمزد نسبت به تورم شود و بانک های مرکزی را با گزینه های سیاست پولی دشواری روبرو کند. بدتر از همه کمبود عرضه امکان دارد بخشهای وسیعی از صنعت را از کار انداخته یا حتی سبب خاموشی در کشورهای درحال توسعه و برانگیخته شدن نارضایتی اجتماعی شود.

همزمان با بهبود تقاضا از اوج بحران پاندمی کووید ۱۹ و محدودیت عرضه، هزینه های انرژی در سرتاسر جهان افزوده می شود. نفت روند صعودی طولانی را طی می کند که از اواخر سال ۲۰۲۰ شروع شده و در ژوییه تا بالای ۷۵ دلار در هر بشکه پیش رفت.

افزایش قیمت گاز در ابتدای تابستان نیمکره شمالی و زمانی که مشخص شد عرضه کافی در اروپا برای پر کردن مخازن قبل از زمستان وجود ندارد، شروع شد. روسیه که بزرگترین صادرکننده گاز به اروپاست، صادرات خط لوله را به دلایلی شامل تقاضای داخلی بالا، اختلالات تولید و توافق برای ترانزیت کمتر گاز از راه اوکراین، محدود کرده است.

در اروپا قیمت گاز از نفت فراتر رفته اما مشکل مذکور به این منطقه محدود نبوده است. باآنکه محدودیت عرضه روسیه مستقیما روی مصرف کنندگان در آسیا تأثیر نمی گذارد اما آنها همچنان باید با اروپا برای دریافت محموله های LNG دریابرد رقابت کنند و در نتیجه ناچار شده اند پول بیشتری برای دریافت این محموله ها پرداخت کنند.

بازار LNG به وجه مشترکی میان اروپا، آسیا و آمریکا تبدیل گشته است و قیمتهای بالا، صادرات بیشتر LNG را تشویق نموده است. معاملات گاز طبیعی در نیویورک سال جاری ۸۰ درصد رشد کرده و به بالاترین حد از سال ۲۰۱۸ رسیده اما همچنان بسیار پایینتر از سایر بازارهای جهانی بزرگ است.

نینا فاهی، تحلیلگر گاز طبیعی در شرکت انرژی اسپکتس در اینباره اظهار داشت: بازار اروپا و بازار آمریکا در آستانه فصل گرمایش در وضعیت مشابهی قرار دارند. اگر هوا سردتر از حد معمول باشد با عنایت به پیشبینی که از صادرات بالای LNG وجود دارد، نگرانیها نسبت به وجود عرضه کافی مطرح خواهد شد.

در سراسر جهان تبعات اقتصادی صعود قیمت گاز طبیعی درحال آشکار شدن است. شرکت ترئوس که بزرگترین تولیدکننده شکر در فرانسه است، ماه گذشته اخطار داد قیمت گاز روی تولید شکر در اروپا تأثیر گذاشته و هزینه های تولید را فوق العاده بالا می برد.

پاسکال لوروی، نایب رئیس شرکت غذایی روکت فِرر فرانسه می گوید قیمتهای بالای انرژی روی هزینه های دیگر فشار تورمی بوجود آورده اند که در نهایت به دوش مصرف کننده خواهد افتاد.

در چین که بزرگترین واردکننده گاز در جهان است، کارخانه های سرامیک به علت قیمتهای بالا در استان های گوانگ دونگ و جیانگشی، مجبور شده اند تولیدشان را کاهش دهند. به قول شکیل احمد، مدیرعامل موگال استیل، افزایش هزینه برق کسب و کار موگال استیل در پاکستان را مختل کرده است.

شرکت جی پی مورگان اند چیس هفته جاری اعلام نمود شاخص مدیران تولید جهانی در اوت به پایینترین حد در شش ماه گذشته نزول کرد با این وجود همچنان رشد را نشان داده است.

بعضی از کشورهای فقیرتر مانند بنگلادش نمی توانند انرژی را به میزان کافی تأمین کنند تا فعالیت های اقتصادی به شکل روان جریان پیدا کند. برخی از سیستمهای آبیاری در این کشور به علت سهمیه بندی احتمالی برق، تنها قادرند شبها کار کنند.

لئونید میخلسون، مدیرعامل شرکت تولیدکننده LNG نوواتک روسیه در اینباره اظهار نمود: قیمتهای فعلی LNG به هیچ وجه عادی نیستند. امکان دارد مشتریان به علت عدم توانایی خرید حاضر به دریافت محموله ها نباشند.

به گفته فاهی، تولیدکنندگان آمریکایی هنوز از افزایش هزینه های گاز صدمه بزرگی ندیده اند چونکه خیلی از صنایع انرژی بر مانند فولاد و پتروشیمی شاهد افزایش قیمت محصولاتی بوده اند که عرضه می کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بحرانی که حالا گریبانگیر صنعت در اروپا و آسیا شده است امکان دارد بزودی به عرصه های سیاسی و اقتصادکلان گسترش پیدا کند. اگر خانوارها و شرکتهایی که با افزایش هزینه برق روبرو می شوند بخواهند دستمزدها یا قیمت اجناسی که می فروشند بالاتر برود، فشارهای تورمی که هم اکنون هم به علت محدودیتهای زنجیره تأمین بوجود آمده اند، تشدید خواهند شد.

منبع: