معاون وزیر راه خبر داد؛ پرداخت ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان به راه آهن اردبیل – میانه

به گزارش زیپو کالا معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هم اکنون ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن اردبیل – میانه تزریق می شود.

خیرالله خادمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: با برنامه زمانبندی حوزه اجرایی و فنی تلاش می نماییم تا محور ۱۷۵ کیلومتر اردبیل – میانه را بعنوان خط ریلی صعب العبور و کوهستانی به بهره برداری برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد مسیر راه آهن اردبیل – میانه دشت، ۴۰ درصد تپه ماهوری و ۲۰ درصد کوهستانی است که با تلاش انجام شده تلاش بر این است تا قطار عبوری از این خط ریلی با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت مسافر و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بار حمل کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی به روند راه اندازی این مسیر ریلی و وجود ۳۲ کیلومتر تونل و گالری اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد پل ها و ابنیه های خاص ۳۶ مورد است و سختی مسیر راه آهن اردبیل – میانه به حدی است که ریل گذاری و زیرسازی آن در میانه راه با سختی در حال انجام می باشد.
خادمی مشکل به وجود آمده را در تأمین مصالح بخصوص میلگرد، آرماتور و سیمان خاطرنشان کرد و اضافه کرد: ما الان برای این پروژه به ۱۲ هزار تن فولاد و ۷۰ هزار تن سیمان نیاز داریم که رقم تأمین شده برای خرید فولاد مورد نیاز ۲۴۰ میلیارد تومان و سیمان هم ۷۰ میلیارد تومان است که با منابع ملی، استانی و فاینانس بانک این رقم قابل تأمین است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: میزان تورم اجرای این پروژه در یک سال گذشته به ۱۵۰ درصد رسیده که روند پیشرفت فیزیکی کار را کند کرده به صورتی که ۶۰ درصد ریل گذاری و ۱۰ درصد عملیات زیرسازی باقی مانده که کار تکمیل این مراحل نیازمند تأمین اعتبار است.
خادمی افزود: در مجموع قصد ریل گذاری منقطع در مناطق کوهستانی و صعب العبور را نداریم و تمام تلاشمان بر این است تا با تأمین مصالح مورد نیاز و تجهیزات این ریل گذاری به شکل درست صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه بیان نمود: از اول سال جاری تابحال ۵۵۰ میلیارد تومان برای راه آهن اردبیل – میانه تزریق شده که ۱۵۰ میلیارد تومان آن اسناد خزانه و مابقی منابع بانکی و اعتبار دولتی بوده است.
وی افزود: ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق اعتبار می شود که سال قبل هم ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن اردبیل – میانه اختصاص یافته بود.
راه آهن اردبیل – میانه تا آخر سال جاری افتتاح می شود
خادمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار نمود: در سال ۹۹ و پنج ماهه سال جاری در مجموع یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته تا روند تکمیل پروژه را شاهد باشیم که بر مبنای برآورد کنونی این خط ریلی تا آخر سال جاری افتتاح می گردد.
وی خاطرنشان کرد: قرار شده استاندار اردبیل از محل فروش املاک و زمینهای دولتی بخشی از منابع را تأمین کند و از راه سازمان برنامه و بودجه در یک فرایند هدفمند تأمین اعتبار ماهانه تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان باید صورت گیرد تا به شکل واقعی این پروژه به سرانجام برسد.
خادمی اظهار داشت: بر مبنای نگاه واقع بینانه و زمانبندی مالی و اجرایی این پروژه را میتوان تا آخر سال جاری به بهره برداری رساند به شرط آنکه تأمین اعتبار و منابع انجام شده و روزانه ۲۰ تن سیمان و ۱۲ هزار تن فولاد تا آخر اسفندماه برای این پروژه تزریق شود.
وی همینطور به بازدید خود از محور اردبیل – سرچم اشاره نمود و اضافه کرد: این محور ارتباطی در چهار قطعه درحال اجراست که روند اجرا و راه اندازی آن به خوبی به پیش می رود.
خادمی تصریح کرد: از راه منابع در اختیار سازمان برنامه و بودجه و اعتبار سالانه برای این پروژه منابعی تزریق می شود و از راه ماده ۵۶ و مشارکت بانک عامل هم مقرر است در چارچوب تفاهم نامه ای که امروز به امضا رسید، تأمین اعتبار این محور ارتباطی تا ۴۰۰ میلیارد تومان به انجام برسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با تلاشی که پیمانکاران انجام می دهند پیشبینی می نماییم تا آخر سال جاری ۳۰ کیلومتر از این مسیر به بهره برداری برسد تا با آسفالت ریزی در فصل کاری و یا اوایل سال آینده این بخش بزرگراهی به زیر بار ترافیک برود.
خادمی بیان نمود: تابحال ۹۰ کیلومتر تعریض و چهار خطه کردن این مسیر در چارچوب چهار قطعه شکل اجرایی به خود گرفته و تلاش می شود قطعه به قطعه و در هر قطعه ۱۰ کیلومتر مسیر آماده شده و به زیر بار ترافیک برود که اساسا با تلاش پیمانکاران و نظارت راه و شهرسازی استان اردبیل این پروژه هم در موعد مقرر به سرانجام خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی به پروژه پارس آباد – مشگین شهر هم اشاره نمود و افزود: برای چهار خطه کردن این مسیر از راه بانک عامل مقرر است فاینانس ۱۵۰ میلیارد تومان تأمین شود که در ایام آینده جلسه ای را با مدیرعامل بانک ملت برگزار خواهیم کرد تا این پروژه را سرعت بیشتری ببخشیم.

منبع: