آماده باش وزارت نیرو برای هفته آتی

وزیر نیرو از آمادگی صنعت برق برای گذر از شرایط هفته آتی آگاهی داد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا رضا اردکانیان امروز در گفت و گویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت تولید و توزیع برق در کشور اظهار نمود: اقدامات انجام شده سبب شد که از پنجشنبه ساعت چهار پس از ظهر خاموشی برنامه ریزی شده نداشته باشیم و امیدوار هستیم که این روال ادامه پیدا کند البته هفته آتی ان شالله آخرین هفته بسیار گرم خواهد بود و پیش بینی ما این است که روزهای دوشنبه و سه شنبه نه بسیار اما تا حدودی شرایط سخت خواهد شد با این وجود آماده خواهیم بود که این روال ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: به دستور فرمانده سپاه، حرکت وسیعی را برای پویش اصلاح مصرف شروع کردیم. بر این اساس نیروهای بسیج ادارات فعال شدند تا مصوبه دولت در خصوص این که سازمان های دولتی باید به نسبت سال قبل ۵۰ درصد مصرف را کاهش دهند اجرا و در خارج از ساعات اداری، دستگاهها خاموش شود.
وی ادامه داد: ماینرهای بدون مجوز شناسایی شوند و مجموع این تحولات باعث شده که ما الان شرایط مناسبی داشته باشیم.
وی درباره وضعیت صادرات و واردات برق کشور نیز اظهار داشت: از ۳ کشور ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان برای همکاری و فروش برق به ایران، تشکر می نماییم.
اردکانیان اضافه کرد: واردات برق در کشور ۴۹۰ مگاوات بوده و صادرات هم کاهش یافته است.
خرید برق مولدهای خصوصی ۴ برابر قیمت بخش خانگی
وزیر نیرو همین طور در مرکز پاپش صنعت برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت نیرو برق تولیدی مولدهای خصوصی را تا ۴ برابر قیمت برق عرضه شده به بخش خانگی، خریداری خواهدنمود.
وی با اعلان اینکه مصرف برق امروز در زمان اوج مصرف، به ۶۴ هزار مگاوات رسید، اضافه کرد: این رقم در زمان مشابه سال گذشته، ۵۷ هزارمگاوات بود که البته گرما، مصرف زیاد از برق و خشکسالی، دلیل این افزایش مصرف است.
وی با اعلان اینکه امسال امکان مصرف زیاد از نیروگاه های برقآبی وجود ندارد اظهار داشت: ما باید آب مورد نیاز صنعت، شرب و کشاورزی را نیز در این ایام تامین نماییم.
وزیر نیرو با اشاره به این که امسال ۹ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، افزایش بار در کشور وجود دارد اضافه کرد: برای اولین بار در دوره ۸ ساله دولت فعلی، اختیار ماده ۱۳۸ ارائه شد که طبق آن هیئت وزیران اختیارات خودرا به گروهی از وزیران محول کرده است که این تفویض اختیار درباب مدیریت برق و تا ۱۲ مردادماه که فعالیت دولت به طور رسمی اختتام خواهد یافت؛ ادامه دارد.
اردکانیان با اعلان اینکه در این گروه، وزرای نیرو، کشور، صمت و نفت همکاری خواهند داشت اظهار داشت: تصمیمات سریع و خوبی در چند روز اخیر گرفته شد که تعطیلی روزهای پنج شنبه (تا آخر مرداد) در ادارات، کاهش ساعات ادارات و همراهی دو هفته ای صنایع بزرگ و انرژی بر، همچون این تصمیمات است.
وی با اشاره به این که مصرف برق صنایع به اندازه ای است که تجهیزاتشان لطمه نبیند و البته فعالیت آنها تا اختتام تیرماه تعطیل خواهد شد افزود: میزان برقی که این صنایع مصرف نمی کنند ثبت شده و در زمان غیر پیک به طور رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
وزیر نیرو با اشاره به صرفه جویی ۳ هزار مگاواتی با خاموشی در صنایع بزرگ اظهار داشت: اگر این صنایع بدهی مالیاتی و یا بیمه ای داشته باشند به این بدهی ها مهلت و یا تقسیط می شود.
اردکانیان با اعلان اینکه با دستور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با همکاری بسیج مستضعفین پویش مشترکی با وزارت نیرو به راه افتاده است اضافه کرد: موضوع این پویش مدیریت مصرف انرژی است که طبق آن مجموعه بسیج مستضعفین بر وضعیت مصرف برق در بانکها، ادارات و سازمان ها نظارت خواهند کرد که اگر بیش از میزان مشخص مصرف کنند با آنها برخورد شود، برای اینکه بانکها، ادارات و سازمان ها نسبت به زمان مشابه سال گذشته، باید مصرف برق خودرا ۵۰ درصد کاهش دهند.
وی به کشف و ضبط ۲۰۰ هزار دستگاه تولید رمزارز بدون مجوز از سال قبل تا حالا اشاره نمود و اظهار داشت: روز گذشته ۸۰۵ دستگاه ماینر بدون مجوز کشف و جمع آوری شده است.
وزیر نیرو با اشاره به فعالیت حداکثری نیروگاه های تولید برق در کشور اضافه کرد: ۱۳۰۰ واحد تولید برق همچون نیروگاه های حرارتی، تجدیدپذیر، آبی و مقیاس کوچک در کشور فعالیت می نمایند که اکنون ۴ واحد از مدار تولید خارج شده است که در چندساعت آینده به مدار تولید خواهند آمد.
اردکانیان با اعلان اینکه تا اختتام هفته آتی، روزهای گرمی خواهیم داشت اظهار داشت: از پنج شنبه هفته گذشته، خاموشی برنامه ریزی شده در شبکه اعمال نشده است البته این درحالی است که در اثر اتفاقات و حوادث در بعضی نقاط خاموشی رخ داده است همچون ایجاد حریق در سه ترانسفورماتور در شرق تهران که دو ترانس مجدد وارد مدار شد و یک ترانس تا فردا وارد مدار می شود البته خاموشی این ترانس ها در تهران که ۷۵۰۰ مگاوات مصرف دارد ۱۵۰ مگاوات کمبود به وجود آورده است.
وی افزود: تلاش وزارت نیرو این است که اگر مجبور به اعمال خاموشی شویم از قبل اطلاع رسانی شود و طبق جدول این خاموشی ها رخ دهد.