بانكهای دولتی یا خصوصی كدام واحدهای تملیكی بیشتری دارند؟

در حالی که معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور اعلام می کند که تعداد واحدهای تحت تملک بانک ها معادل ۱۷۹۳ است که این تعداد در تملک ۱۶ بانک قرار دارد، دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی می گوید این تعداد واحد تملیکی تنها در اختیار ۱۶ بانک نیست، بلکه در کل نظام بانکی کشور است. همچنین، دبیر کانون بانکهای خصوصی معتقد می باشد که تنها ۱۹ واحد در اختیار بانکهای خصوصی است و باقی تحت تملک بانکهای دولتی قرار دارد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، آن دسته از واحدهای تولیدی که برای پروژه ای وام گرفته و محل اجرای این پروژه را در رهن بانک گذاشته اند، برای وصول بدهی اولویت همیشه با محل اجرای پروژه است و تحت تملک بانک درمی آید.
این اواخر باز هم ارقام جدیدی از تعداد واحدهای تحت تملک بانک ها اعلام می شود به شکلی که معاون هماهنگی امور اقتصادی می گوید: ۱۷۹۳ واحد تولیدی در تملک ۱۶ بانک قرار دارد که ۶۰ درصد این واحدها فعال می باشند.
این درحالی است که هر بار ارقام متفاوتی دراین زمینه مطرح می شود و بانک مرکزی بعنوان متولی اصلی دراین زمینه تا حالا آمار و ارقام دقیقی اعلام نکرده است.
البته قبل از این، عبدالناصر همتی رییس کل سابق بانک مرکزی گفته بود که درباره تملک واحدهای صنعتی و تولیدی توسط بانک ها اغراق می شود و غالب واحدهای تولیدی در تملیک بانک ها صرفه اقتصادی نداشته و به طور متوسط پس از گذشت ۵ سال نداشتن عملکرد اقتصادی، توسط بانک ها تملیک شده اند.
دراین زمینه، جهت بررسی وضعیت واحدهای تملیکی در بانکهای دولتی و خصوصی به گفت و گو با دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی و دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی پرداخته شد.

علیرضا قیطاسی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: آمارهای مختلفی از تعداد واحدهای تحت تملک بانک ها ارائه می شود اما مرجع ما شرکت شهرک های صنعتی است که طبق آخرین اعلام، تعداد واحدهای تولیدی تحت تملک بانک ها در کل نظام بانکی کشور به فراوانی هر استان معادل ۱۷۰۰ واحد است. دراین زمینه، لازم به ذکر است که تملک واحدها توسط بانک ها سبب تعطیلی و ادامه فعالیت آنها نمی گردد.
وی با اعلان اینکه تعداد واحدهای تملیکی تنها در اختیار ۱۶ بانک نیست بلکه در کل نظام بانکی کشور قرار دارد، اضافه کرد: در این راستا، شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی با شرکت شهرک های صنعتی تفاهم نامه ای امضا کرد تا طبق چارچوب قواعد مربوطه، بانک ها اعلام آمادگی کردند که چه واحدهای تولیدی در اختیار بانک ها و چه آن هایی که در اختیار بانک ها نیستند را واگذار کنند.
قیطاسی افزود: این تفاهم نامه در اوایل اسفند ماه سال قبل به بانکهای عضو شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی ارسال شده است.
محمد رضا جمشیدی نیز درباره تملک واحدهای تولیدی توسط بانکهای خصوصی به ایسنا توضیح داد: رقمی که از طرف معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور حدودا درست است که بیشتر این واحدهای تملکی نیز در اختیار بانکهای دولتی است و تنها ۱۹ شرکت تحت تملک بانکهای خصوصی است.
دبیر کانون بانکهای خصوصی در ادامه اظهار داشت: تعداد کم واحدهای تولیدی تحت تملک بانکهای خصوصی به شرکت نکردن این بانک ها در طرح های اجرائی برمی گردد و از ۱۹ واحد تحت تملک بانکهای خصوصی یکی از آنها پس از تملیک در اختیار صاحبان واحدها قرار گرفته است.