رییس كمیسیون انرژی اتاق ایران: دولت بعدی باید با نفت خداحافظی كند!

زیپو کالا: رئیس کمیسیون انرژی اتاق تجاری ایران می گوید، دولت بعدی باید در حوزه اصلاح مصرف انرژی و نحوه اتکا به درامدهای نفتی تغییراتی کلیدی را نهایی کند.
حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: امروز شرایط اقتصادی کشور به شکلی است که از یک سو، ما باید با بیماری طولانی مدت وابستگی اقتصاد کشور به پول نفت مواجه شویم و درمانی برای آن پیدا نماییم و از طرف دیگر باتوجه به حرکت کشورهای توسعه یافته به سمت استفاده محدودتر از سوخت های فسیلی، احیانا بازار نفت دیگر مانند گذشته برای ایران عمل نمی نماید. بدین جهت باید با نفت مانند آنچه که در گذشته استفاده می شد خداحافظی کرد و به سمت شیوه های نوین گام برداشت.
وی با اعلان اینکه توسعه سرمایه گذاری در صنایع نفتی که منجر به تولید کالا با ارزش افزوده بیشتر می شوند، می تواند یکی از راهکارهای ایران در این عرصه باشد، بیان کرد: در صورت فعال کردن این صنایع، از سویی ما از خام فروشی عبور می نماییم و از طرف دیگر امکان صادرات باکیفیت بالاتر به وجود خواهد آمد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تجاری ایران با اعلان اینکه اصلاح برخی روندهای غلط حکمرانی در اقتصاد ایران باید اولویت دیگر اقتصادی دولت آینده باشد، اظهار داشت: آمارها می گوید ایران با حدود ۸۵ میلیون نفر، ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی هزینه کرده و این در حالیست که در چین با جمعیتی نزدیک به ۱.۵ میلیارد نفر، یارانه انرژی کمتر از ۴۰ میلیارد دلار است. این نشان دهنده لزوم اصلاح برخی رویه های کلان در اقتصاد کشور است.
صالحی با اشاره به لزوم نقش آفرینی بخش خصوصی در زمینه بزرگ تری از اقتصاد ایران، اظهار داشت: این که سهم این بخش تنها ۱۵ درصد از اقتصاد ایران در نظر گرفته شود و آن هم در عمل با مشکلات و محدودیت های جدی مواجه باشد، بسیار از اهداف کلان به دور خواهد بود.
وی اشاره کرد: دولت آینده باید از سویی به سمت کوچک تر کردن وزارتخانه ها و نقش دادن به بخش خصوصی حرکت نماید و از طرف دیگر پشتیبانی از تولید را بجای شعار در عرصه عمل به اجرا برساند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، برمبنای اعلام وزارت کشور، سید ابراهیم رییسی بعنوان رئیس جمهور منتخب، دولت سیزدهم را در مرداد ماه امسال تشکیل خواهد داد.

منبع: