طی ۲ ماه نخست امسال صورت گرفت كاهش صدور مجوز و اشتغال پروانه بهره برداری معادن

زیپو کالا: گزارش عملکردها طی دو ماهه نخست سال جاری و مقایسه آن با زمان مشابه سال گذشته، در بخش معدن پروانه بهره برداری معادن تنها آمار منفی را به خود اختصاص داده و علاوه براین که تعداد مجوزهای صادره برای آن کاهشی بوده، ۴۱ نفر کمتر هم از دو ماهه سال ۱۳۹۹ در این عرصه را مشغول ساخته است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، طبق گزارش وزارت صنعت و معدن و تجارت (صمت)، میزان صدور مجوزهای معدنی (به جز پروانه بهره برداری) و هزینه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف در دو ماهه سالجاری نسبت به دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ افزایش بوده اما در مقابل میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره برداری و صدور این مجوز کاهشی بوده است.
در دو ماهه ۱۴۰۰ معادل ۱۳۸ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۱۲۷ فقره صدور پروانه اکتشاف صادر شده در مدت مشابه سال قبل افزایش ۸.۷ درصدی داشته است.
همین طور طی مدت مذکور سالجاری با افزایش ۲۱ درصدی در صدور گواهی کشف معادن، ۷۵ فقره از این مجوز معدنی صادر شده و این در حالی است در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ قریب به۶۲ فقره گواهی کشف صادر شده بود.
طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره برداری در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها صدور مجوز در ارتباط با پروانه بهره برداری منفی شده و با افت ۱۸.۸ درصدی از ۸۰ فقره به ۶۵ فقره رسیده است.
دیگر آمار کاهشی این گزارش هم در ارتباط با میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه های بهره برداری است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۵.۳ درصدی داشته است. در حالیکه طی دو ماه نخست سال قبل ۷۶۹ نفر مشغول شدند، این میزان در مدت مشابه سالجاری به ۷۲۸ نفر رسیده است.

صرف ۲۸۶ میلیاردریال برای اکتشاف
سرمایه صرف شده برای عملیات اکتشاف طی دو ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۳.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. سرمایه مجوزهای صادره برای گواهی کشف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف بوده است، در مدت مذکور سالجاری ۲۸۶ میلیاردریال است و این در شرایطی است که در مدت مشابه سال قبل ۱۳۴ میلیاردریال صرف شده بود.

منبع: