سایت معاونت نظارت بنیاد برای پاسخ به سوالات خانواده ها و گیمرها رونمایی شد خروج بازی های بدون مجوز از پستوی بی توجهی

زیپو کالا: بگفته معاون نظارت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری،  بازی هایی وجود دارد که به سبب مسائلی چون مشکلات مالکیت و مسائل فرهنگی پروانه انتشار برای آن صادر نشده است و خانواده ها حق دارند درباره نقاط ضعف و قوت آن اطلاعات کافی و جامع داشته باشند؛ سایت «چه بازی» با برخورداری از اطلاعات بیش از ۳۲ هزار بازی در پلت فرم های مختلف، مرجع ملی در حوزه شناخت بازی های کامپیوتری خواهد بود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، عقیل منصوری – معاون نظارت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با اشاره به اینکه سایت «چه بازی» بنیاد ملی بازی های کامپیوتری همزمان با ایام مبارک دهه کرامت رونمایی می شود، اظهار داشت: در دنیای رسانه ها، سایت های اینترنتی مختلفی برای معرفی بازی های کامپیوتری وجود دارد که به فراخور اهداف تجاری یا فرهنگی خود اهتمام در معرفی بازی های دیجیتال یا سایر اهداف مانند تبلیغات دارند.
وی افزود: بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نیز تا حالا با ارائه خدمات خود در قالب پایگاه اطلاع رسانی اسرا (ESRA) اهتمام در معرفی بازهای مجاز داشته است. اما با لطمه شناسی صورت گرفته توسط معاونت نظارت و بررسی نیازهای خانواده ها تصمیم گرفتیم در اقدامی جدید مرجع کامل تری از بازی ها را در اختیار خانواده ها قرار دهیم.
معاون نظارت بنیاد با اشاره به اینکه اکنون در کنار بازی هایی که ناشر مشخصی دارند و برای آنها از طرف بنیاد مجوز صادر می شود، بازی های پرشمار دیگری وجود دارد که به علت مسائلی چون مشکلات مالکیت، مسائل فرهنگی، سرور خارجی پروانه انتشار برای آن صادر نشده است، اضافه کرد: خانواده ها حق دارند درباره نقاط ضعف و قوت آن اطلاعات کافی و جامع داشته باشند. بنابراین نیاز به طراحی منبعی جدید بود تا بتواند بصورت عمومی درباره سوالات خانواده ها درباره همه بازی های پرطرفدار (اعم از مجوزدار، بدون مجوز و حتی غیرمجاز) اطلاعات کاملی عرضه نماید.
منصوری با اشاره به اینکه سایت «چه بازی» با برخورداری از اطلاعات بیش از ۳۲ هزار بازی در پلت فرم های مختلف، مرجع ملی در زمینه شناخت بازی های کامپیوتری خواهد بود، اشاره کرد: تا آخر سال ۱۴۰۰ در کنار تکمیل روزانه بانک اطلاعات این درگاه (که بواسطه صدور مجوزها صورت می گیرد) شرح و معرفی بیش از ۱۰۰۰ بازی دیگر (عمدتا بازی های بدون مجوز و پرطرفدار) نیز به سایت چه بازی اضافه خواهد شد. این مساله یکی از با اهمیت ترین وجوه تمایز چه بازی با سایت قدیمی اسرا است.

رویکرد جمع سپاری در تولید محتوا
وی در تشریح سایر خاصیت های دیگر سایت «chebazi.ircg.ir» اضافه کرد: در این پایگاه ضمن آنکه محتوای تالیفی (مطابق با نظام ملی رده بندی سنی بازی های کامپیوتر ای) برای بازی های منتخب در دسترس خانواده ها است، با عنایت به رویکرد جمع سپاری در تکمیل محتوا و همین طور نیاز به اطلاع از زمینه های ذهنی مخاطبین، امکانی فراهم شده تا همه افراد خصوصا مربیان سواد رسانه ای، خانواده ها، گیمرها، علاقه مندان و افراد متخصص بتوانند ضمن امتیاز دادن به محتوای تولیدی بنیاد، نظرات و مطالب خودرا نیز برای استفاده عمومی بوسیله گزینه «من نظر بهتری دارم» که در این سایت طراحی شده، ارسال نمایند.
معاون نظارت بنیاد اظهار داشت: بنیاد حداکثر تلاش خود برای ارائه شناخت دقیق از هر بازی (در قالب بخش های مختلف شامل معرفی کوتاه بازی، شرح داستان و روایت بازی، نکات مهم قابل تامل برای خانواده ها و حتی سخت افزار مورد نیاز برای بازی) را انجام داده است؛ اما با عنایت به نکات مختلفی همچون حجم بسیار انبوه بازی ها (مشتمل بر ۳۲ هزار عنوان) و عدم وجود نسخه قابل استفاده جدید برای برخی بازی های قدیمی (که ما برای تشکیل بانک جامع بازی های کشور ناگزیر از ثبت آنها در سایت بودیم) موارد یاد شده در قسمتی از بازی ها هنوز تکمیل نشده است و امیدواریم که با جمع سپاری این محور هم تکمیل شود.
بنابر گزارش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، منصوری با اشاره به اینکه در این رویکرد گیمرها (بازی بازها) و حتی خانواده ها می توانند نظرات خودرا درباره رده بندی صورت گرفته ارائه کنند، اشاره کرد: سایت «چه بازی» در کنار نمایش رده بندی ملی بازی و همین طور رده سنی بازی در سایر نظام های شناخته شده جهانی، میانگین نظرات گیمرها و والدین را نیز نمایش می دهد.

جستجوی پیشرفته با روش «فول تکست کاتالوگ»
رئیس ستاد ملی ساماندهی بازار بازی های کامپیوتری درباب شیوه جستجوی بازی ها در این سایت نیز اظهار داشت: برای کمک به جستجوی بهتر بازی ها، ضمن توجه به احتمال جستجوی بازی با اسامی مخفف و یا حتی احتمال درج اشتباه تایپی در هنگام جستجوی نام بازی های خارجی، کلیه بازی ها درون پایگاه ایندکس گذاری شده اند تا بسیار سریع تر از سایر روش ها (مانند به جستجوی like )جستجوی کاربران به نتیجه برسد.
منصوری یکی دیگر از رویکرد های مهم سایت جدید را گویاسازی برشمرد و در توضیح آن اضافه کرد: ما اهتمام کرده ایم تمامی مفاهیم مانند پیکتوگرام های ۶ گانه، فاکتورهای رده بندی بازی ها، معرفی سایر نظام های رده بندی بازی ها در سراسر جهان را بصورت جامع در اختیار خانواده ها بگذاریم تا با دغدغه کمتر و دانش بیشتر بتواند بسادگی در انتخاب بازی ها عمل کنند.
وی ادام داد: در همین رابطه و برای کاهش سردرگمی خانواده ها، رده بندی هر بازی را در سایر نظام های رده بندی جهان نیز به خانواده ها اطلاع می دهیم تا ضمن اطلاع از وضعیت بررسی آن بازی در سایر کشورهای جهان، بدانند نباید نشان سایر نظام های رده بندی جهانی را ملاک انتخاب بازی قرار دهند.

درگاهی برای کمک به بازی سازان و افزایش شفافیت
معاون نظارت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در تشریح نکات مربوط به محور آموزش عمومی و گویاسازی مفاهیم، خصوصا با هدف کمک به بازی سازان اضافه کرد: تلاش شده در کنار سلسله اقدامات فناورانه خود (خصوصا پورتال صدور مجوزهای بنیاد)، با راه اندازی سایت جدید دیگری بنام nezarat.ircg.ir ضمن معرفی خدمات و ماموریت های معاونت نظارت خصوصاً برای بازی سازان، کلیه آموزش های عمومی، بخشنامه ها و قوانین ملاک عمل را در دسترس قرار دهیم تا ضمن افزایش شفافیت، دسترس پذیری به مستندات را نیز افزایش دهیم. ما حالا در شرایطی هستیم که نه فقط صف دریافت مجوزها برای همه مردم در دسترس می باشد، بلکه آنها می توانند مجوزهای صادره را نیز دانلود یا مشاهده کنند.
منصوری با اشاره به اینکه افزایش دسترس پذیری خانواده ها به بازی ها وجه دیگری هم دارد، اضافه کرد: روی سایت «چه بازی» اولا اسامی ناشرین مجاز که برای یک بازی خاص پروانه انتشار دریافت کرده اند (و تصویر پروانه انتشار بازی) برای خانواده ها نمایش داده شده و از جانب دیگر لینک دانلود بازی ها نیز به مرور در صفحات هر بازی (و در صورت همکاری ناشرین) افزوده خواهد شد.
وی همین طور تصریح کرد: در کنار امکان بهره مندی خانواده ها از خدمات مرکز تماس و مشاوره بنیاد (به شماره ۰۲۱۵۸۱۲۹) برای استعلام بازی مناسب سن فرزندانشان، این امکان را روی سایت«چه بازی» نیز فراهم نموده ایم که بازی های مشابه (از نظر ژانر، رده سنی) در صفحه معرفی بازی ها به مخاطب پیشنهاد شوند. این مساله تا قبل از این حدودا نمونه مشابه نداشته است.

پیوستگی «چه بازی» با مرکز تماس بنیاد
معاون نظارت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری درباره ایجاد تسهیل در دریافت گزارش های مردمی نیز اضافه کرد: ما علاوه بر سامانه تلفنی ۰۲۱۵۸۱۲۹ (که آنرا در اسفند ۹۹ راه اندازی کردیم) در سایت «چه بازی» نیز یک سیستم پیوسته پاسخگویی به سوالات مردم درباره بازی های کامپیوتری را شکل داده ایم، چونکه فکر می نماییم تنها از این طریق است که بنیاد می تواند به مسیر اصلی احقاق حقوق عامه در این حوزه و ایفای نقش حمایت گری خود از خانواده ها (در کنار ایفای نقش حمایت گری از بازی سازان) جهت ارتقای سواد بازی، مدیریت مصرف و چالش های تربیتی آن بازگردد.
منصوری افزود: بدین منظور ضمن آنکه خانواده ها می توانند شکایت خود درباره محتوای لطمه رسان بازی ها را ثبت کنند، می توانند درون صفحه معرفی هر بازی نیز شکایت خودرا بوسیله بخش در نظر گرفته شده به اطلاع بنیاد برسانند. علاقه مندان جهت استفاده از خدمات ارائه شده در این سایت می توانند اینجا مراجعه کنند.

منبع: