عرضه لوله های آبرسانی مقاوم به ارتعاشات زمینلرزه و نور خورشید

زیپو کالا: محققان یکی از شرکتهای فناور با استفاده از نانو فناوری موفق به تولید لوله های پلی اتیلنی جهت استفاده از شبکه آبرسانی، شبکه های آبیاری تحت فشار و سیستم های اطفای حریق و آتش نشانی شدند که در مقابل سرمای تا منهای ۲۰ درجه سانتی گراد و ارتعاشات ناشی از زمینلرزه مقاوم است.
به گزارش ایسنا، پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین پلیمرها است که به علت مزایای گوناگونی همچون قابل دسترس بودن، فرایندپذیری راحت، مقاومت شیمیایی آلی، خواص مکانیکی و فیزیکی مطلوب، قیمت مناسب، قابلیت کاربرد در زمینه های مختلف و … سهم زیادی را در صنایع پلاستیکی به خود مختص کرده است.
در کنار تمام مزیت های ذکر شده مقاومت خزشی کم، یکی از معایب این پلیمر است. خزش تغییر شکل، وابسته به زمان است که بعنوان نقص در رفتار دراز مدت مواد پلیمری بشمار می رود.
یکی از موثرترین روش های بهبود خواص پلی اتیلن استفاده از فناوری نانو است. بنابراین به منظور حل مشکل خزش در لوله های پلی اتیلن، یکی از شرکتهای فناور با اضافه کردن نانوذرات و توزیع یکنواخت آنها در بستر پلیمری، منجر به بهبود مقاومت و افزایش خزش دراز مدت در لوله ها شده است.
از این لوله ها میتوان در شبکه های آبرسانی، فاضلاب شهری و روستایی، شبکه های آبیاری تحت فشار، سیستم های اطفای حریق و آتش نشانی، محافظ کابل های برق، مخابراتی و فیبر نوری، سامانه های انتقال مایعات و فاضلاب صنعتی، شبکه های زه کشی ساختمان ها، سیستم و سامانه آبیاری متحرک و تحرک پذیر و سیستم های تهویه بهره برد.
مقاومت بالا در مقابل فشار، ضربه، ساییدگی، خوردگی شیمیایی و پوسیدگی، مقاومت زیاد در مقابل گرما و سرما (از ۸۰ درجه تا منهای ۲۰درجه سانتی گراد)، مقاومت در مقابل نور خورشید و اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش، مقاومت عالی در مقابل ارتعاشات ناشی از زمینلرزه، عدم بیماری زایی به دلیل خصوصیات شیمیایی ویژه، مقاوم در مقابل زنگ زدگی و طول عمر زیاد همچون مزایای این لوله های تقویت شده با نانو است.
به نقل از ستاد نانو، این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید در سطح منطقه است که در سال ۱۳۶۸ در استان تهران (شهرک صنعتی قلعه میر) و با هدف تأمین محصولات مورد نیاز بازار به بهره برداری رسید.

منبع: