وضعیت ملخ صحرایی در كشور آرام است

به گزارش زیپو کالا معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه در سطحی بالغ بر ۱۹هزار و ۱۷۳ هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شده است، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است.

مسعود لطیفیان در گفتگو با ایسنا آخرین وضعیت ملخ صحرایی در کشور را شرح داد و اظهار داشت: تابحال با آفت ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر ۱۹ هزار و ۱۷۳ هکتار مبارزه شده است. که از این میزان مبارزه ۱۲هزار و ۶۸۹ هکتار آن در استان خوزستان، ۵۹۹۰ هکتار آن در استان بوشهر و ۴۵۰ هکتار آن در استان ایلام بوده است.

وی افزود: سطح ردیابی و دیده بانی از مهر ۱۳۹۹ تابحال در حدود ۲۱ میلیون هکتارانجام شده و همچنان هم ادامه دارد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات افزود: در حال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است. البته عملیات ردیابی و دیده بانی در تمامی استان های جنوبی و کانونی ملخ صحرایی در حال انجام بوده و پوشش گیاهان یکساله در مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی خشک و خاک هم خشک گزارش شده است.

وی در ادامه به وضعیت ملخ های بومی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: پیشبینی می شود در سالجاری در سطحی حدود ۳۰۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ های بومی در کشور صورت بگیرد. تا کنون هم سطح مبارزه با ملخ بومی در حدود ۱۴۱ هزار هکتار در ۱۸ استان گزارش شده است.

لطیفیان افزود: بیشترین سطح مبارزه در ارتباط با منطقه طارم در استان زنجان در حدود ۳۹ هزارهکتار است. همینطور به علت بالا بودن دما و خشک شدن پوشش گیاهی(کمبود بارندگی) سطح مبارزه امسال افزایش پیدا خواهد نمود.

به گفته وی هم اکنون در اغلب استانها پوره ملخ های مراکشی و دیگر ملخ های بومی بالدار شده اند و در حال پرواز به سمت باغات و مزارع سبز به منظور تغذیه و بالغ شدن و جفتگیری و تخم ریزی هستند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: پوره های ملخ ایتالیایی در بعضی از استانها همچون البرز، آذربایجان غربی و اردبیل هستند و مبارزه با آنها شروع شده است. ملخ های بومی در کشور که مبارزه با آنها صورت می گیرد شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی، ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ های بومی و غیرمهاجر هستند.

وی در انتها اظهار داشت: پیشنهاد و سفارش می شود که در تمام استانها عملیات ردیابی و پایش به صورت منظم صورت گیرد و عملیات مبارزه هم با پوره ها پیش از بالدار شدن صورت بگیرد و مبارزه با ملخ های بالدار در زمان و مکان مناسب با روش ها و سموم مناسب صورت گیرد که هم آفت از بین برود و هم به زراعت و باغات خسارت وارد نشود.

منبع: