عراق در پیچ و خم پرداخت مطالبات گازی ایران

به گزارش زیپو کالا مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می گوید: رایزنی ها درباره پرداخت مطالبات گازی عراق به ایران بزودی به نتیجه می رسد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه و توسعه روابط تجاری همواره از سیاست های راهبردی ایران بوده و دولت های یازدهم و دوازدهم هم با عنایت به شرایط و با وجود تحریم، این سیاست را دنبال کرده اند. صادرات گاز به عراق هم از این قاعده مستثنا نیست و طبق اعلام وزارت نفت طرح انتقال گاز به این کشور با عنایت به نیاز مبرم آن به تولید برق، طرحی راهبردی است و امکان صادرات روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در چارچوب دو خط لوله عملیاتی شده است، البته به علت تحریم های آمریکا، انتقال پول آن به سختی انجام می شود و مبحث پرداخت مطالبات گازی عراق به ایران در ماه های اخیر جدی تر دنبال می شود.
حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در اینباره با اشاره به اینکه حالا روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می شود (طبق مقدار نیاز اعلام شده از جانب این کشور)، اعلام نمود که رایزنی ها درباره پرداخت مطالبات گازی عراق به ایران بزودی به نتیجه می رسد و درباره نحوه مبادله مبالغ مالی توافق نامه ای امضا می شود.
ماجرا چه بود؟
هشتم دیماه سال گذشته بود که وزارت برق عراق اعلام نمود ایران صادرات گاز به این کشور را کاهش داده و شهرهای بزرگ عراق در معرض خاموشی قرار گرفته اند. سخنگوی وزارت برق عراق در اینباره اظهار داشت: «در حالی که تا دو هفته پیش ایران روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می کرد، ولی اکنون به علت پرداخت نشدن پول گاز خریداری شده از جانب عراق، این مقدار به یک دهم کاهش یافته است.»
همان روز شرکت ملی گاز ایران هم بر این مورد صحه گذاشت و در اطلاعیه ای اعلام نمود: «کاهش صادرات گاز به عراق بعد از اخطارهای چندباره قراردادی انجام شده است.» طبق گفته منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز این مقدار به روزانه حدود ۴ میلیون مترمکعب رسیده بود.
در توضیحات شرکت ملی گاز ایران اعلام گردید که «وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیشتر از معادل ۵ میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ ۳ میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده مانده و بیشتر از ۲ میلیارد دلار از بدهی سررسیدشده وزارت برق هم هنوز از اساس از سوی وزارت برق عراق پرداخت نشده است. افزون بر اینها، طرف عراقی، طبق قرارداد فی مابین، بیشتر از یک میلیارد دلار هم به شرکت ملی گاز ایران بابت جرائم قراردادی بدهکاری دارد.»
بر این اساس «طرف ایرانی با بستانکاری بیشتر از ۶ میلیارد دلاری از سوی عراقی، از هیچ منفعتی برخوردار نشده، در حالیکه هدف از صادرات درآمد است و این پول برای غذا و دارو مصرف می شود، ازاین رو این شرکت بعد از اخطارهای مکرر قراردادی که با بی توجهی طرف عراقی روبه رو شده، طبق مفاد قرارداد، نسبت به کاهش مقدار گاز صادراتی اقدام نموده است. در هر حال، شرکت ملی گاز ایران خویش را متعهد به اجرای دقیق قرارداد امضاشده می داند.»
آغاز رایزنی های دو کشور برای حصول توافق مشترک
از آن زمان بود که دیدارهای گوناگونی میان مسؤلان جمهوری اسلامی ایران و عراق برای پیگیری و حل و رفع مساله برگزار شد؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ۲۳ دیماه سال گذشته در دیداری با وزیر تجارت عراق تاکید کرد که توافق های انجام شده برای بازپرداخت مطالبات و استفاده از دارایی های ایران در کشور عراق هرچه سریع تر نهایی شود.
سرانجام چهارم بهمن ماه، منتظرتربتی در نشستی خبری اعلام نمود که بخشی از مطالبات ایران از عراق پرداخت شده و بخشی از آن باید در ادامه گفت وگوها منتقل شود.
وی همینطور خاطرنشان کرد که با عنایت به توافق هایی که بانک مرکزی در نشست هایی با طرف عراقی انجام داده، مقدار انتقال گاز به این کشور کمی افزایش پیدا کرده، چونکه امیدواری هایی برای پرداخت مطالبات ایران بوجود آمده و الان روزانه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب صادرات گاز به عراق برقرار است.
گفت وگوهای ایران و عراق در سال جدید هم ادامه یافت و ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری ماجد مهدی حنتوش، وزیر برق عراق در رأس هیئتی تجاری به ایران آمد تا درباره راهکارهای دریافت مطالبات گازی تهران از بغداد با بیژن زنگنه گفتگو کند.
زنگنه در این دیدار ضمن اشاره به این که دو قرارداد مهم در زمینه صادرات گاز ایران به عراق در سالهای گذشته با وزارت برق این کشور امضا شده است، اظهار داشت که تابحال ۲۷ میلیارد مترمکعب گاز ایران به عراق صادر گردیده است.
مبحث اما آنقدر اهمیت یافت که روز گذشته (هشتم خردادماه) در حالیکه کمتر از یک ماه از دیدار قبل می گذشت، علی عبدالامیر علاوی، وزیر دارایی عراق به ایران آمد و در نشستی با زنگنه، چگونگی پرداخت بدهی ها بررسی و سرانجام قرار شد مذاکرات تخصصی برای حصول توافقی نهایی هفته جاری برگزار گردد.

منبع: