با حضور در مجلس بیان شد علل خاموشی های اخیر از زبان وزیر نیرو

زیپو کالا: وزیر نیرو افزایش دما و تولید رمزارز را دو علت اصلی خاموشی های اخیر عنوان نمود و اظهار داشت که برپایه گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید ارزهای دیجیتالی در ارتباط با ایران است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان در جلسه علنی بامداد امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان عرضه ی گزارشی درباره علل خاموشی های اخیر اظهار نمود: سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ که از اول مهرماه گذشته شروع شده از خشک ترین سال ها در ۵۰ سال گذشته بوده است. وقتی من در آبان ماه سال ۱۳۹۶ کارم را شروع کردم سال آبی ۱۳۹۶ – ۱۳۹۷ هم خشک ترین سال در ۵۰ سال گذشته بود. حجم مفید مخازن سدها که نیروگاه برق آبی دارند مشخص است. امسال حجم مفید ما نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و این باعث ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت برق شده است.
وی افزود: اتفاق دوم گرمای زودرس است، زودتر گرم شدن هوا سبب شده دستگاههای سرمایشی هم زودتر به کار بیفتند و نیروگاه ها هم توان خروجی اندک تری داشته باشند به نحوی که در روز ۲۹ اردیبهشت ماه سالجاری ما به اوج مصرف ۵۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم، در حالیکه پارسال این اوج مصرف در روز ۲۴ خردادماه و در سالهای قبل در یکم و نهم تیرماه صورت گرفت.
وزیر نیرو با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ متوسط مصرف انرژی روزانه ۲۲.۵ درصد افزایش پیدا کرده، افزود: در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به نسبت سالهای ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ افزایش ۱۷.۹ درصدی را شاهد بودیم، همچنین عامل سوم که غافلگیر کننده بوده بحث رمزارزهاست. شاید در افکار عمومی خیلی مفهوم روشنی نداشته باشد، بنابراین ترجیحم این است که بگویم صادرات انرژی است اگر استخراج گر با مجوز این کار را می کند صادرات انرژی انجام می دهد و اگر هم پنهانی است این کار غیرقانونی می باشد. وقتی تولید رمزارز به صورت پنهان انجام می شود مصرف انرژی هم به مراتب بیشتر است.
اردکانیان افزود: از تیرماه سال گذشته تا فروردین ماه ۱۴۰۰ با کمک نیروی انتظامی سیر کشف دستگاههای رمزارز غیرقانونی رو به افزایش است و ۱۷۵ هزار دستگاه ضبط شده است. برپایه آخرین گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید ارزهای دیجیتالی در جهان در ارتباط با ایران است و این یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات صرف تولید رمزارز می شود در حالیکه مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست. بنابراین انتظار می رود بزودی در اینباره تدابیری با هماهنگی دستگاههای مربوطه اندیشیده شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: جمع بندی کمیته مربوطه توسط شورای امنیت کشور و همینطور شورایعالی امنیت ملی معطوف به این است که افزایش دما و ارزهای دیجیتالی علت اصلی خاموشی ها هستند که ان شاءالله با همکاری قوه قضاییه به این مورد پرداخته خواهد شد. همینطور خشکسالی، کمبود آب در سد برای تولید برق و افزایش دمای زودهنگام و استفاده از رمزارز باعث شد برخلاف همه سالهای گذشته رشد مصرف مان ۱۹ درصد باشد، یعنی اوج مصرف ما تا آخر اردیبهشت سالجاری نسبت به سال قبل ۸۵۰۰ مگاوات افزایش یافت.
اردکانیان همینطور خاطرنشان کرد: حالا سوال این است که تدبیر چه بوده و آیا کوتاهی از حیث سستی در انجام وظایف صورت گرفته یا نه؟، ما هر سال از آخر شهریورماه واحدهای نیروگاهی را به مرور برای تعمیرات تا آخر خردادماه سال بعد می فرستیم که سال جاری سرعت بیشتری به تعمیرات دادیم همینطور تلفات شبکه که از آغاز دولت ۱۴.۵ درصد بود به ۹.۲ درصد رسیده و راندمان نیروگاه کشور هم افزایش پیدا کرده است.
ادامه دارد…