معاون مركز رشد پارك فناوری تهران به زیپو كالا خبر داد راه اندازی آزمایشگاه اینترنت اشیاء در ناحیه نوآوری IOT

زیپو کالا: معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از طریق اندازی آزمایشگاه اینترنت اشیاء به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت همراه اول در ناحیه اینترنت اشیاء پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اطلاع داد و اظهار داشت: در این آزمایشگاه دغدغه فنی برای کسانی که قصد کار بر روی اینترنت اشیاء را دارند، از میان می رود.
مهندس میثم یوسفی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه آزمایشگاه یک نمونه موردی موفق از ارتباط صنعت(همراه اول)، دانشگاه و دولت(معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) است، اظهار نمود: بدین ترتیب در پارک علم و فناوری در کنار هم جمع شدیم تا بتوانیم دغدغه فنی کسانی را که بر روی کسب و کارهای اینترنت اشیاء کار می کنند، رفع نماییم.
وی با بیان اینکه واژه صحیح اینترنت اشیاء اینترنت چیزهاست، اضافه کرد: این به معنای اتصال هر چیزی به اینترنت است، شامل انسان، حیوان، اشیاء، گل و گیاه و… که با هدف بهره وری بیشتر انجام می شود.
معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه با این ارتباط و کنترل از راه دور میتوان دیتاهایی جمع آوری و به دانش و اطلاعات تبدیل گردد، اظهار داشت: از موارد کاربرد اینترنت اشیاء استفاده از آن در منازل هوشمند است که میتوان توسط آن دمای منزل را کنترل کردT بعنوان مثال میتوان قبل از رسیدن به منزل وسیله سرمایشی را روشن کرد تا در بدو ورود با دمای متعادل تری مواجه باشیم که این به مراتب بهتر از موردی است که وسیله سرمایشی را با دور تند در لحظه ورود روشن کرد، چونکه انرژی بسیاری تلف می شود.
یوسفی ضمن اشاره به کاربرد اینترنت اشیاء در حوزه حمل و نقل برای پایش و کنترل خودرو، اضافه کرد: همینطور به کمک این فناوری و حسگرهای کار گذاشته شده میتوان به ایرادات خودرو قبل از حاد شدن مشکل پی برد، در حوزه کشاورزی هم میتوان به کمک سنسورهایی در خاک میزان رطوبت و مواد مغذی و معدنی خاک را اندازه گرفت.
وی با بیان اینکه پرداختن و استفاده از فناوری اینترنت در ایران با تأخیری نسبت به جهان شروع شده است، افزود: اما در حوزه اینترنت اشیاء تأخیر چندانی نداریم و هم زمان با مطرح شدن آن در دنیا انجمن ها و نهادهایی در دنیا شکل گرفت که ما هم در ایران با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در اینباره فعالیتهایی را به همراه فرهنگ سازی آغازکردیم.
معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه پیشرفت در حوزه اینترنت اشیاء در ایران در کاربردهای مختلف متفاوت می باشد، تصریح کرد: بعنوان مثال در منازل هوشمند خوب عمل کردیم و شرکت ها و حوزه های فعالی در اینباره داریم که حرفی برای گفتن دارند و می توانند با نمونه های جهانی رقابت کنند، اما در مقابل در حوزه انرژی هوشمند به صورت شایسته عمل نکردیم.
مهندس یوسفی خاطرنشان کرد: در دانشگاه تهران که دانشگاه جامعی از همه رشته هاست، در دانشکده فنی و برق بویژه در حوزه IOT کارهایی انجام شده است.
وی IoT Arena را از دستاوردهای دانشگاه تهران در حوزه اینترنت اشیاء برشمرد و اضافه کرد: ناحیه نوآوری به لحاظ جغرافیایی منطقه ای در سمت کارگر شمالی است، ما بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که برای توسعه فناوری IOT باید رویکرد منطقه ای داشته باشیم؛ از یک ناحیه این فناوری و تکنولوژی بروز و ظهور پیدا کند تا به دیگر مناطق(تهران و کشور) تسری یابد.
معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه نمی توان فناوری IOT را به یک باره در کشور اجرا کرد، اضافه کرد: ازاین رو می کوشیم منطقه نوآوری دانشگاه تهران را مجهز و این فناوری را به صورت پایلوت اجرا نماییم تا در یک محیط امن فناوری بروز و ظهور پیدا کند، سپس در مقیاس وسیع تر گسترش یابد.
مهندس یوسفی اظهار داشت: در IoT Arena که معنای لغوی آن عرصه اینترنت اشیاء است، این فناوری شکل می گیرد؛ الان هم امکانات و قابلیت اتصال هایی (Conectivity) برای آن فراهم گشته است و حتی درحال برگزاری رویدادهای تدریجی هستیم، از طرفی در این ناحیه تلنت هایی از دانشگاه تهران که در حوزه اینترنت اشیاء فعال می باشند و حدود ۳۰ تا ۴۰ شرکت مرتبط و یا مستقیماً در ارتباط با اینترنت اشیاء حضور دارند.