دو سفارش كارشناسی به رییس جمهور آینده

یک کارشناس اقتصادی خطاب به رییس جمهور آینده کشور دو سفارش مهم اقتصادی کرد که به اعتقاد وی در طول چهار سال پیش رو باید به آنها توجه ویژه شود.
میثم هاشم خانی در گفت و گو با ایسنا، درباره مهم ترین اولویت های ۴ سال آینده کشور در زمینه اقتصادی، اظهار نمود: یکی از عناوینی که بسیار کم مورد توجه قرار می گیرد، دیپلماسی تجاری یا اقتصادیست که دولت آینده باید با کشورهای مختلف به یک تعامل بُرد بُرد برسد به شکلی که تغییرات در دولت و مجلس چه در داخل کشور و چه در درون کشور هدف، به این تعامل لطمه نزند.
وی ادامه داد: دیپلماسی تجاری یا اقتصادی از آن جهت موضوعی کلیدی است که یکی از تفاوت های ایران با سایر کشورها در دیپلماسی فعال است و سبب لطمه پذیری بیشتر مقابل تحریم ها می شود که از اینرو باید دیپلماسی اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس اقتصادی بهترین شکل دیپلماسی اقتصادی را تجارت آزاد دانست و اظهار داشت: بوسیله تجارت آزاد باید ۸۰ درصد کالاهایی که از ایران وارد کشور مورد نظر می شود و کالاهایی که از آن کشور وارد ایران می شود هم تعرفه آنها برای ابد معادل صفر باشد.
وی افزود: بهترین کشورها برای تجارت آزاد با آنها کشورهای همسایه و خاورمیانه هستند زیرا، سطح اقتصادی آنها مشابه ایران است و صفر کردن تعرفه واردات، پیچیدگی ایجاد نمی نماید. کشورهایی چون امارات، مالزی و هندوستان با بیش از ۶۰ کشور در دنیا پیمان تجارت آزاد دارند که اقتصاد آنها با اقتصاد چند کشور دیگر در هم تنیده است و تحریم ها تاثیری بر آنها نمی گذارد.
هاشم خانی دومین سفارش خود به رییس جمهور آینده را اصلاح ساختار یارانه ها در کشور اعلام نمود و اظهار داشت: ما جزو کشورهایی هستیم که ده ها برنامه برای پشتیبانی از خانوارهای ضعیف و متوسط جامعه اجرا می شود اما همچنان وضعیت خانوارها مناسب نمی باشد که بهترین کار دراین زمینه، حذف انواع یارانه های مخرب و بی فایده در کشور است.
طبق گفته این تحلیلگر اقتصادی هیچ کدام از یارانه ها سبب کاهش قیمت ها به نفع مردم نشده است و نه خودروی دولتی و نه دلار ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر قیمت خودرو و کالاها نداشته است بلکه از این طریق سودهای کلانی نصیب دلالان شده که طبیعی است حذف شوند.
او در آخر سخنانش بیان کرد که حذف این یارانه ها، تجمیع درآمدهای حاصل از یکپارچه و شفاف کردن آنها و توزیع بین مردم بصورت مساوی، پیشنهادی برای از میان رفتن فسادهای شکل گرفته از بستر آنها است.