معاون وزیر نیرو در نشست خبری سخنگوی دولت: تعمیرات نیروگاه های تولید برق تا ۱۵ خردادماه آخر می یابد

به گزارش زیپو کالا وزیر نیرو اظهار داشت: اجرای برنامه های مدیریت مصرف، افتتاح نیروگاه های جدید تا تیرماه و به پایان رساندن تعمیرات نیروگاه ها تا نیمه خردادماه، می تواند کمبود تولید برق را جبران کند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری سخنگوی دولت که قبل از ظهر امروز (سه شنبه) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه سالانه تعداد مشترکین جدیدی به شبکه برق اضافه می شوند، اظهار داشت: سالانه یک میلیون مشترک جدید به ظرفیت قبلی مشترکین خانگی عمومی و صنعتی اضافه می شود.
وی اضافه کرد: برنامه ریزی های لازم در وزارت نیرو به عمل می آید تا میزان رشد مصرف که با اضافه شدن مشترکین جدید به شبکه اضافه می شود را پاسخگو باشد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطرنشان کرد: حدود دو هزار مگاوات سالانه، ظرفیت جدیدی است که ما به مدار اضافه می نماییم. این میزان از راه نیروگاه های جدیدالاحداثی که به مدار اضافه می شوند تأمین می شود و کاملاً پاسخگوی نیاز مصرف یک میلیون مشترک و صنایع جدید را دارد.
حائری اظهار داشت: مشکلی که سال جاری با آن برخورد کردیم، در ابتدا کاهش نزولات آسمانی بود که سبب شد، ظرفیت تولید نیروگاه های آبی ما نسبت به سال قبل سه هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه نسبت به سال ۹۷، سال خشک تری را هم سپری کردیم، عنوان کرد: از اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۷ در سرشاخه های کارون که به طور عمده نیروگاه های آبی آنجا وجود دارد، بارش هایی را داشتیم؛ متأسفانه سال جاری این بارش ها به حد صفر رسیده است. ازاین رو سال را با ۳۵۰۰ مگاوات کمبود در تولید نیروگاه های آبی شروع کردیم. البته در کنار آن، افزایش دمای بی سابقه سال جاری هم وجود دارد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همینطور با اشاره به اینکه ما ماینرهایی را داریم که هر روز هم در حال توسعه و افزایش هستند، اضافه کرد: با برآورد اندازه گیری هایی که از لحاظ مصرف داشته ایم، مقدار مصرف آنها، دو هزار مگاوات تخمین زده می شود که سبب شد در کنار کمبودی که در آن ۳۵۰۰ هزار مگاوات تأمینی از برق نیروگاه های آبی داشتیم، ۵۵۰۰ مگاوات کسری داشته باشیم.
حائری اضافه کرد: البته نیروگاه های موجود ما، سالانه تعمیرات خویش را انجام می دهند تا بتوانند در فصل تابستان آمادگی کامل داشته باشند. این تعمیرات تقریباً از اوایل و اواسط شهریور ماه شروع می شود و تا آخر خرداد ماه طول می کشد. سال جاری با عنایت به افزایش دما، زمان این تعمیرات هم کاهش پیدا کرده است، به صورتی که تا آخر خردادماه سالجاری اغلب واحدهای نیروگاهی ما وارد مدار خواهد شد.
وی اضافه کرد: در ارتباط با اطلاع رسانی نیز، سخنگوی صنعت برق توضیحات لازم را از ماه ها پیش عرضه کرد؛ قرار بود که از آغاز خرداد ماه برنامه ریزی هایی جهت جبران این ۵۵۰۰ مگاوات را داشته باشیم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار داشت: متأسفانه در اواخر اردیبهشت ماه، با از مدار خارج شدن یکی یا دو تا از نیروگاه ها، این مشکلات به وجود آمد که سریعاً هماهنگی های لازم به عمل آمد و زمان محدودیت های اعلامی و خاموشی هایی که مورد نیاز هستند در سایت های شرکت توزیع برق اعلام گردید.
حائری اظهار داشت: تمام توان خویش را به کار می گیریم تا بتوانیم ضمن مدیریت مصرف، راه اندازی نیروگاه های جدید برنامه ریزی شده در انتها تیر ماه در مدار قرار گیرند. همینطور تعمیرات باقی مانده را تا ۱۵ خرداد ماه انجام می دهیم تا بتوانیم این کمبود را جبران نماییم.

منبع: