شرط بزرگترین پالایشگر هندی برای خرید نفت ایران

شرکت ایندین اویل که بزرگترین پالایشگر نفت هند است، اعلام نمود اگر تحریمهای واشنگتن ضد تهران رفع گردد، خرید نفت ایران را از سر خواهد گرفت.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، اس کی گوپتا، مدیر فاینانس شرکت ایندین اویل در یک جلسه با تحلیل گران اظهار داشت: ما قبل از تحریمها نفت ایران را خریداری می کردیم و اگر تحریمها رفع شوند، درباره خرید نفت ایران در آینده تردیدی ندارم چونکه مناسب سیستم پالایش هند است ازاین رو ما بطور قطع نفت ایران را خریداری خواهیم کرد.

هند که سومین مصرف کننده و واردکننده نفت جهان است، خرید نفت ایران را در سال ۲۰۱۹ به دنبال عدم تمدید معافیتها از تحریمهای آمریکا متوقف کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از توافق ۲۰۱۵ برجام خارج شد و تحریمهای ضد ایرانی را باردیگر وضع کرد. حالا دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا و ایران سرگرم مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام هستند که میتواند به برچیده شدن تحریمها ضد صادرات نفت ایران منتهی شود.
یک مقام اتحادیه اروپا که مذاکرات برای احیای برجام را هدایت می کند، روز چهارشنبه اظهار نمود: مطمئن است توافقی حاصل خواهد شد. هر چند دیپلماتهای اروپایی گفته اند موفقیت تضمین شده نیست چونکه مسائل بسیار متفاوتی به قوت خود باقی مانده اند.

پالایشگاه های هندی با انتظار برای رفع تحریمهای آمریکا، قصد دارند خرید محموله های تکی نفت را در نیمه دوم سال کاهش دهند تا فضا برای ازسرگیری واردات نفت ایران فراهم گردد.

ام کی سورانا، رئیس هیات مدیره شرکت دولتی هندوستان پترولیوم اظهار نمود: عرضه نفت از جانب ایران توازن بیشتری در بازار بوجود می آورد که به نفع کشورهای مصرف کننده خواهد بود. وی اظهار داشت: اگر تحریمها رفع شوند، شرکت هندوستان پترولیوم خرید نفت از ایران را بررسی خواهد نمود و امیدوار است که ایران همچنان در فروش و حمل نفت تخفیف دهد.

سورانا اظهار داشت: این امر همواره بر اساس مذاکرات دو جانبه میان دو طرف بوده است. صادرکنندگان ایرانی در گذشته شرایط پرداخت و شرایط حمل بار بهتری به ما عرضه می کردند و انتظار می رود که شرایط مذکور همچنان حفظ شوند.

گوپتا همینطور اظهار داشت: شرکت ایندین اویل امکان دارد به کاهش تولید پالایشگاهی تا آخر ماه جاری ادامه دهد. این شرکت که با ظرفیت ۹۶ درصد در آوریل فعالیت کرد، تولیدش را به علت قرنطینه که فعالیت های صنعتی و مصرف سوخت را محدود کرده، به صورت متوسط به ۸۴ درصد کاهش داده است. وی پیش بینی نمود حاشیه سود و تقاضا برای سوخت به علت پیشرفت برنامه های واکسیناسیون در سرتاسر جهان برای مقابله با شیوع کرونا بهبود پیدا خواهد نمود.

بر اساس گزارش رویترز، دستکم یک پالایشگاه اروپایی هم مذاکراتی را با شرکت ملی نفت ایران برای ازسرگیری خرید داشته است. تا قبل از بازگشت مجدد تحریمها، اروپا و ترکیه حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را مصرف می کردند.

منبع: