نسبت به روز مشابه سال قبل؛ مصرف برق ۶ هزار مگاوات افزایش یافت

به گزارش زیپو کالا سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: مصرف برق امروز کل کشور ۴۹.۷۰۰ مگاوات بوده و این میزان رشد ۶ هزار مگاواتی نسبت به روز مشابه سال قبل داشته که معادل مصرف برق ۶ استان است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با حضور در شبکه خبر با اعلان اینکه مصرف برق امروز کل کشور ۴۹.۷۰۰ مگاوات بوده است، اظهار داشت: این میزان رشد ۶ هزار مگاواتی نسبت به روز مشابه سال قبل داشته که معادل مصرف برق ۶ استان است. از مردم تقاضا می نماییم به سبب محدودیت ظرفیت تولید برق، مشترکین با مدیریت مصرف به صنعت برق برای عبور از پیک تابستان کمک کنند.
وی با اعلان اینکه طبق تخمین منابع خارجی حدود ۱۵ هزار مگاوات برق در کل دنیا به مصرف دستگاه های استخراج کننده رمز ارز می رسد، گفت: طبق بررسی این منابع حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد این میزان مصرف برق، سهم ایران است. بدین سان می توان گفت میزان مصرف برق واحدهای استخراج کننده رمز ارز در ایران حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات است.
به گفته رجبی مشهدی میزان مجوزی که وزارت نیرو برای تامین برق واحدهای استخراج کننده رمز ارز صادر کرده است، حدود ۲۰۰ مگاوات است و باقیمانده نیز بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات مصرف برق واحدهای غیرمجاز می باشد.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به این که مصرف برق واحدهای تولیدی و صنایع بزرگ کشور افزایش داشته است، اشاره کرد: این افزایش به سبب افزایش میزان تولید این واحدها بوده است. آنچه برای ما تهدیدکننده است، وجود مصرف برق واحدهای بدون مجوز استخراج کننده رمز ارز است که در حال شناسایی و برخورد قانونی هستیم.
این مقام مسئول در پاسخ به این که چه مجازاتی در انتظار این واحدهای بدون مجوز است، توضیح داد: هم اکنون خیلی از دستگاه های استخراج کننده رمز ارز که برخی قدیمی هستند و به زودی از رده خارج می شوند در واحدهای مسکونی شایع شده است که این علاوه بر افزایش مصرف برق خانگی سبب لطمه به شبکه برق و برق همسایگان می شود. شکل خسارت محاسبه شده نیز برمبنای نرخ متوسط صادراتی برق از زمان فعالیت این دستگاهها است. از طرف دیگر اگر خسارتی به شبکه برق منطقه و همسایگان وارد شده باشد این خسارت در یافت می شود و همین طور واحد و فرد متخلف به دستگاه قضائی معرفی می شود.
به گفته رجبی مشهدی واحدها در صورت تمایل برای فعالیت باید مجوز تجهیزات و فعالیت خودرا از وزارت صمت دریافت نمایند.
سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: پیش بینی می شود هفته جاری مصرف برق به ۵۲ هزار مگاوات برسد که رقم بالایی است. بدین سبب از هموطنان تقاضا می نماییم با مدیریت مصرف برای عبور از پیک مصرف برق تابستانه کمک کنند.

منبع: