سهم واسطه ها از سفره افطار مردم؛ سود ۴۲هزار تومانی دلالان در هر كیلو خرما

کرمان دومین قطب تولید خرما در کشور است و ماه رمضان با اهمیت ترین فرصت برای فروش این محصول شمرده می شود اما باز هم دست کشاورزان کوتاه ماند و جیب دلالان پر پول تر شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – اسمامحمودی: استان کرمان بیشترین سطح زیر کشت نخلستان های کشور را به خود اختصاص داده و در زمینه تولید انواع خرما این استان رتبه دوم را در کشور دارد اما تولیدات خرمای مضافتی بم بدون شک پر تقاضا ترین کالاهای ماه مبارک رمضان در کشور است.
خرمای مضافتی بم که از نظر طعم و اندازه و کیفیت در کشورهای اسلامی مختلف نیز مشتری بسیاری دارد نیز مورد توجه قرار گرفته است، هر چند امسال خرما تحت تأثیر کرونا و انفعال مسؤلان در زمینه دیپلماسی اقتصادی ضربه خورد و بخش قابل توجهی از خرما در انبارها ماند اما در این گزارش به غیر از صادرات به در دسترس ترین بازار ماه رمضان یعنی بازار داخل کشور بپردازیم.
قیمت های نجومی خرما نخل داران را هم گیج کرد
این روزها مردم بخصوص در شهرهای بزرگ شمال کشور و شهرهای سردسیر وقتی به مغازه ها برای خرید خرما رجوع می کنند با قیمت های نجومی مواجه می شوند، خرما مضافتی بم بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در سوپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای به مردم به فروش رسید شاید خیلی از مصرف کنندگان تصور می کردند که این قیمت سودی است که به جیب کشاورز می رود اما کافیست این روزها سری به کوچه باغ های شهر بم بزنید. شهری که یکی از بزرگترین باغ شهرهای ایران به حساب می آید و مملو از نخلستان است.
این روزها نخل داران بمی هم با تعجب به قیمت های بازار می نگرند، بخش قابل توجهی از خرما در سردخانه ها باقی مانده و بخشی از محصول نیز که در بازار است به طور عمده در دستان دلالان و واسطه ها می باشد.
محصول خرمای ۱۴۰۰ هنوز برداشت نشده و خرما کال بر روی نخل هاست اما برداشت دو برابری نخل داران در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ سبب شده سردخانه های شهر مملو از خرمای درجه یک شوند.
ثبت سفارش ها برای چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم تعریفی ندارد.
برای پی بردن به وضعیت کشاورزان بمی باید نقبی بزنیم به مهر سال ۹۹ زمانی که عرضه خرما به یک باره دو برابر شد اما خریداری برای محصول وجود نداشت، کشاورزانی که برای تولید محصول مجبور شده بودند هزینه ها هنگفت و نجومی را پرداخت کنند دستشان خالی تر از همیشه بود.
تورم عمومی کالاهای مختلف و افزایش هزینه های زندگی در اقتصاد تک محصولی شرق کرمان نیز به کشاورزان فشار آورد تا مجبور شوند بخش عمده ای محصول را به قیمتی بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان به دلال ها بفروشند
تورم عمومی کالاهای مختلف و افزایش هزینه های زندگی در اقتصاد تک محصولی شرق کرمان نیز به کشاورزان فشار آورد تا مجبور شوند بخش عمده ای محصول را به قیمتی بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان به دلال ها بفروشند.
این در حالی بود که هزینه تولید برای آنها بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو تخمین زده می شد. ولی اکنون همان محصول در بازار به قیمت ۵۰ هزار تومان به مصرف کننده فروخته می شود.
در این میان سودی معادل ۴۸ هزار تومان برای هر کیلو خرما به جیب دلالی می رود که برای یک مرتبه هم که شده گرمای خرما پزان بم را تجربه نکرده است.
اوضاع در جنوب کرمان نیز که هفت شهرستان خرما خیز دارد هم به همین منوال است هر چند خرمای این منطقه اکثراً از نوع پیارم است اما آنها نیز دستشان از خرما کوتاه است و پول ها عاید دلالان می شود.
نبض اقتصاد بیمار کشاورزی کشور همچنان در دست دلالان است
نبض اقتصاد بیمار کشاورزی کشور همچنان در دست دلالان است و در حالیکه بخش عمده ای مردم کشاورز هستند اما بستری برای بازاریابی، حمل و نقل و فروش ندارد و تمام این حلقه ها در دستان دلالان قرار گرفته است.
جواد جوشایی یکی از کشاورزان بمی است که پای حرف هایش می نشینیم، وی می گوید: من کشاورز تمام هزینه هایم از درخت نخل تامین می شود، مردم در بم یا باغ دارند یا کارگر نخلستان هستند و یا جلو خانه هاشان چند درخت خرما دارند و هزینه های اصلی آنها از فروش همین محصول تامین می شود خرما برای ما بمی ها مانند پسته برای رفسنجانی هاست در واقع معاش و درآمد ما به همین نخل ها وابسته است.
شرمنده روزه داران شدیم؛ گرانی ها به کشاورزان ربطی ندارد
وی اظهار داشت: خرمایی که الان مردم خریداری می کنند خرمای برداشت شده در انتهای تابستان سال ۹۹ است اما مردم در شهرهای بزرگ که با بم آشنایی ندارند باور نکنند که همین خرمایی که با آنها با قیمت نجومی خریداری می شود را دلال ها مهر ماه از ما ۸ هزار تومان خریداری کردند و در این میان ما شرمنده هستیم.
این کشاورز اظهار داشت: هزینه تولید خرما برای شخص بنده ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو بود اما چاره نداشتم و مجبور شدم با این که سال ۹۸ خرما را کیلویی ۲۲ هزار تومان فروختم سال قبل ۸ تا ۱۰ هزار تومان بفروشم چون اصولاً مشتری وجود نداشت و من هم برای تامین معاش خانواده ام در تنگنا بودم. این وضعیت به ۹۰ درصد از مردم بم تحمیل شد آن زمان هر چه گفتیم که دولت ورود کند و از کشاورز حمایت شود اما صدایمان را کسی نشنید و حالا هم کشاورز ضرر می کند و هم مصرف کننده.
آن زمان هر چه گفتیم که دولت ورود کند و از کشاورز حمایت شود اما صدایمان را کسی نشنید و حالا هم کشاورز ضرر می کند و هم مصرف کننده
غلام چمک هم یکی دیگر از نخل داران است که می گوید: مسؤلان می دانند که فساد بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی را در برگرفته است و هر کس یک حساب و کتاب بکند می بیند که این گرانی ها در بازار کشاورزی نتیجه دلال بازی است مثلاً همین خرما وقتی در نخلستان از کشاورزی زیر قیمت خریداری می شود و در نهایت چند ماه بعد با ۵ برابر قیمت فروش می رود آیا مسؤلان و افرادی که ادعای نظارت دارند نباید مشکوک شوند که این پول ها به جیب چه افرادی می رود؟
وی اظهار داشت: افتخار ما این است که که یک سال در گرمای بم برای تامین سفره ماه رمضان تلاش می نماییم اما حیرت انگیز است که عده ای در این یک ماه هم به فکر مال اندوزی هستند.
وی افزود: سال ۹۸ خرما ۲۰ تا ۲۵ تومان از باغدار خریداری شد اما در سال ۹۹ با وجود افزایش هزینه تولید قیمت بسیار افت کرد و حالا خیلی از کشاورزان برای تامین هزینه های زندگی با مشکل مواجهند.
قیمت برای کشاورز منصفانه نیست
دبیر انجمن خرمای استان کرمان در گزارش زیپو کالا به نقل از مهر می گوید: پارسال شاهد افزایش تولید بودیم چون هم بارندگی مطلوب بود و هم آفت زنجیره کمتر به محصول صدمه زد ضمن این که پدیده خشکیدگی خرما نیز کاهش داشت در واقع افزایش حجم تولید مواجه بودیم.
برای این که خرما از کشاورز به مصرف کننده برسد گاه ۷ مرتبه توسط دلالان دست به دست می شود و در هر حلقه نیز افزایش قیمت قابل توجهی رخ می دهد
مقداد تکلوزاده اظهار داشت: در بم افزایش ۲۰ درصدی تولید را شاهد بودیم که البته با افت قیمت هم روبرو شدیم.
وی افزود: متأسفانه انتشار کرونا نیز در ماه های اخیر میزان درآمد کشاورزان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و این رویه را هم در بازار داخل و هم در بازار خارج میتوان مشاهده کرد.
وی اظهار داشت: در این شرایط افت قیمت محصول در باغ ها در حالیکه هزینه ها گاه تا ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده بسیار عجیب است و کشاورزان را تحت فشار قرار داده است.
تکلوزاده افزود: باید ساز و کاری اندیشیده شود که دست دلالان از بازار کوتاه شود و خرما با قیمت عادلانه از کشاورز خریداری و با قیمت منصفانه هم به مصرف کننده فروخته شود.
هر چند شعار حذف دلالان هر سال در زمینه عرضه انواع محصولات داده می شود که طبق بررسی های خبرنگار مهر در بعضی از سردخانه های نگهداری خرما به جهت اینکه خرما از کشاورز به مصرف کننده برسد گاه ۷ مرتبه توسط دلالان دست به دست می شود و در هر حلقه نیز افزایش قیمت قابل توجهی رخ می دهد.