وزیر نیرو اعلام كرد كاهش ۵۰ درصدی بارش ها

زیپو کالا: وزیر نیرو اظهار داشت: سال جاری بارش ها حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر است و این باعث می شود که دقت ما در مصرف آب بالاتر رود و با عنایت به این که تولید انرژی در کشور به وجود نیروگاه های برق آبی متکی است، کم بارشی در تولید برق هم اثر می گذارد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان بامداد امروز با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار نمود: ۳۲۰۰ مگاوات سال جاری برق ناشی از نیروگاه های برق آبی ما کمتر بوده و لازم است در مصرف انرژی هم دقت نماییم.
وی با اشاره به اینکه نباید انتظار بارش سالانه متوسط ۲۵۰ میلی متری را داشته و در شرایط حدی باید بسیار مراقب مصرف باشیم، اضافه کرد: مصرف باید به اندازه باشد، مصرف صحیح بیشتر از هرچیز و قبل از هر چیز یک مساله اخلاقی است.
بالای ۹۰ درصد آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می شود
وزیر نیرو اظهار داشت: اگر برخورد اخلاقی با مصرف آب و انرژی داشته باشیم، مساله ای پیش نمی آید. بالای ۹۰ درصد آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می شود، امنیت غذایی برای ما مهم می باشد، اما میزان مصرف آب در این بخش هم حائز اهمیت می باشد.
اردکانیان اضافه کرد: در بخش صنعت آب کمتری مصرف می شود، اما ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و این باعث می شود آب این بخش را تأمین نماییم، اما نه این که لزوما از آب آشامیدنی استفاده گردد. می شود از پساب تصفیه شده فاضلاب و شیرین کردن آب دریا بهره برد.
دمای آسایش حدود ۲۶ درجه است
وزیر نیرو با تکیه بر رعایت مصرف دستگاههای سرمایشی در تابستان سال جاری اظهار داشت: دمای آسایش حدود ۲۶ درجه است و هر یک درجه حرکت به سمت دمای آسایش، سه درصد در کاهش مصرف انرژی موثر است.
وی درباره ضرورت استفاده نکردن از کولرهای گازی در ادارات دولتی اظهار داشت: از حدود ۶۰ هزار مگاوات توان مورد نیاز برای تأمین برق در تابستان در اوج بار، ۲۴ هزار مگاوات مصرف دستگاههای سرمایشی است و به سادگی میتوان این میزان را که هزار مگاوات آن در ارتباط با دستگاههای دولتی است، حداقل یک هزار مگاوات کم کرد. این باعث می شود که تابستان سال جاری بدون مخاطره سپری شود.
افزایش ۲۲ درصدی مصرف در فروردین نسبت به سال گذشته
اردکانیان اضافه کرد: فروردین سال جاری ۲۲ درصد انرژی بیشتری نسبت به فروردین سال قبل در کشور مصرف شد که بخشی از آن به گرمای زودرس و کم آبی و بخشی هم با رمزارزهای غیر مجاز مرتبط بوده که به شدت دنبال می شود اما بخش عمده به تحرک تولید برمی گردد.
وی در عین حال اظهار داشت: مردم، سال قبل در مصرف، مدارای خوبی داشتند؛ امید است سال جاری هم این همراهی در مصرف آب و برق ادامه داشته باشد.
آغاز بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا و برق رسانی به ۱۰ هزار خانوار عشایری
وی از بهره برداری ۲۷ پروژه از آغاز سال جاری تابحال در قالب پویش #هرهفته الف _ب_ایران اطلاع داد و اظهار داشت: سه شنبه هفته جاری و در هفته ششم این پویش، آغاز بهره برداری از طرح بزرگی با عنوان بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستای کشور کلید خواهد خورد که این هفته بهسازی شبکه ۵۰۰ روستا عملیاتی می شود.
وزیر نیرو اظهار نمود: علاوه این طرح های بهسازی شبکه، ۱۰ هزار خانوار عشایر کوچ رو از سامانههای متحرک برق شامل پیل های سوختی و پنل های خورشیدی بهره مند می شوند.
وی درباره پویش #هرهفته الف_ب_ایران اظهار داشت: این طرح از نیمه سال و مهر ماه ۹۸ با بیان رئیس جمهوری در جلسه هفدهم مهر هیئت وزیران شروع شد، هدف اصلی ما این بود که وزارت نیرو بعنوان یک دستگاه خدماتی در تمام سال ها دست اندرکار اجرای طرح های آب و برق است، در کوران جنگ اقتصادی و تبلیغاتی که ضد پایداری و تاب آوری و شرایط کشور صورت می گیرد، در چنین شرایطی به سهم خود نشان دهیم که هیچ نوع روزمرگی بر صنعت آب و برق حاکم نیست و دارای برنامه هستیم.
اردکانیان اضافه کرد: برای نیمه دوم سال ۱۳۹۸، ۲۲۷ پروژه با سرمایه گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان به ثمر رسید که آخرین پروژه ها در ۲۰ اسفند همان سال راه اندازی شد.
وی اظهار داشت: به اتکای این ظرفیت بوجود آمده و خانواده بزرگ صنعت آب و برق در داخل و خارج از دولت، سال ۱۳۹۹ هم این پویش را با ابعاد بزرگتری شروع و در ابتدای سال اعلام کردیم ۲۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان افتتاح می شود ولی با استقبالی که به وجود آمد و ظرفیتی که تا آخر سال وجود داشت، ۳۰۷ طرح با سرمایه گذاری ۸۱ هزار میلیارد تومان به ثمر رسید.

وی همچون این طرح ها به ۱۴ سد بزرگ مخزنی، ۱۴ نیروگاه، ۳۰ نیروگاه مقیاس کوچک، ۲۵ نیروگاه تجدیدپذیر، ۹ تصفیه خانه آب، ۱۳ تصفیه خانه فاضلاب و آبرسانی پایدار به ۱۶۵۰ روستای کشور اشاره نمود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه علاوه بر اینها، در سال ۱۳۹۹ توانستیم ۵۰ پروژه ساز و کاری هم به ثمر برسانیم، اضافه کرد: برای سال ۱۴۰۰ هم با این هدف و نگاه که مردم از بابت تغییر و تحول دولت باید بهره مند باشند، از آغاز سال تا هفته چهارم اسفند ۲۹۰ پروژه با سرمایه گذاری ۶۶ هزار میلیارد تومان برنامه ریزی شده است.

اردکانیان درباره استفاده علمی از آب و برق با بهره مندی از فناوری های روز عنوان کرد: شرایط اقلیمی کشور گرم و خشک است و در سالهای اخیر هم مبحث تغییر اقلیم از حالت یک نظریه و فرضیه خارج شده و بعنوان یک حقیقت در مجامع علمی جهان مطرح است.