سال گذشته؛ تولید لوازم خانگی ۲۴ درصد افزایش یافت

به گزارش زیپو کالا رئیس انجمن لوازم خانگی ایران از افزایش ۲۴ درصد تولید لوازم خانگی در سال ۹۹ اطلاع داد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از صدا و سیما، از افزایش ۲۴ درصد تولید لوازم خانگی در سال ۹۹ اطلاع داد و اظهار داشت: پیشبینی برنامه تولید برای سال ۹۹ از نظر تعداد حدود ۱۲ میلیون عدد شامل لوازم خانگی کوچک و بزرگ بود که این رقم تا آخر سال به حدود ۱۵ میلیون افزایش یافت که نشان دهنده رشد ۲۴ درصدی تولید در کشور است. وی ادامه داد: همزمان در خدمات بعد از فروش، کیفی سازی محصولات، بومی سازی حداکثری و صادرات رشد خوبی داشتیم و سال قبل ۳۴۵ میلیون دلار انواع محصولات لوازم خانگی به خارج از کشور صادر شد. هاشمی با اشاره به اینکه تولید لوازم خانگی در کشور به لحاظ انرژی و نیروی کار ارزان و شرایط جغرافیایی یک مزیت به حساب می آید اظهار داشت: باید از این صنعت بیشتر از این حمایت کرد. رئیس انجمن لوازم خانگی ایران در مورد بازگشت شرکتهای خارجی به کشور در صورت رفع تحریم ها هم اظهار داشت: باید مراقب باشیم به هیچ عنوان محصول نهایی وارد کشور نشود و سیاست های کشور را به نحوی تدوین نماییم که از واردات محصولات خارجی جلوگیری شود. هاشمی اظهار داشت: در سال ۹۹ تولیدکنندگان داخلی با وجود محدودیت ها، تنگناهای ارزی و تحریم های بین المللی نشان دادند به چنان بلوغی رسیده اند که نه تنها تولیدات خویش را از لحاظ کمی بالا بردند بلکه در زمینه عمق بخشی به ساخت داخل و صرفه جویی ارزی هم گام های مؤثری برداشتند. وی ادامه داد: البته کسی با تعامل با دنیا مخالف نیست و ما نباید تعامل را فراموش نماییم، چونکه باعث شکوفایی و افزایش دانش خواهد شد، اما همکاری و تعامل با شرکتهای خارجی باید چارچوب مشخصی داشته باشد. هاشمی بابیان اینکه نباید این حقیقت را فراموش کرد که شرکتهای خارجی در بدترین شرایط ما را ترک کردند یا مجبور به ترک شدند اضافه کرد: نباید احتیاج به تعامل را هم فراموش نماییم. وی با تکیه بر اینکه شایسته کشور ما نیست که دور آن دیوار بکشیم و اجازه ندهیم هیچکس با ما تعامل کند، اظهار داشت: باید برای تعامل الزاماتی بگذاریم البته اینکه این الزامات چه چیزی می تواند باشد، باید مشخص شود. هاشمی اظهار داشت: یکی از این الزامات سرمایه گذاری مستقیم است یعنی شرکتهای خارجی در داخل کشور سرمایه گزاری نموده و تولید انجام دهند، یکی دیگر از روش ها تولید به شیوه مشترک با شرکتهای داخلی است و دیگری این است که خارجی ها با سرمایه گذاری از تولیدات داخلی سهم بخرند و در تولیدات داخلی سهیم شوند. وی افزود: این الزامات سبب می شود قالب های روز دنیا وارد کشور شود و از دانش روز دنیا بهره مند شویم و مدیران ما در زمینه های بازاریابی، مدیریت و تولید، آموزش مستمر ببینند ازاین رو می توانیم برای شرکتهای خارجی تکلیف نماییم که شرایط ما برای ورود آنها به بازار، این الزامات است و به کسی اجازه نمی دهیم بیاید و بازار ما را خراب کند. رئیس انجمن تولید صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه اگر بر مبنای سیاست های کلان کشور قرار شد شرکتهای خارجی به بازار ایران بازگردند باید برایشان شرط و شروط بگذاریم اظهار داشت: باید آنها را مکلف نماییم که حتما مراکز تحقیق و توسعه شان را در داخل کشور ما مستقر کنند یعنی در کشور، دانش محوری اتفاق بیافتند حتی میتوان آنها را مجبور کرد بحث صادرات به کشورها و بازار منطقه، از ایران دنبال شود و شریک ایرانی این شرکت ها از صادرات آنها منتفع شود. هاشمی با اشاره به اینکه مهم تر از همه این ها وصل کردن قطعه سازان داخلی به شبکه تأمین قطعات و مواد اولیه این شرکت هاست اظهار داشت: در این شرایط اگر یک تولیدکننده بزرگ لوازم خانگی که با قطعه سازان خاصی در سرتاسر دنیا همکاری می کند، قطعه سازان ایرانی را هم در شبکه تأمین قطعات خود بپذیرد این مساله سبب می شود که شرکتهای ایرانی به صورت مستمر دانش خویش را در این حوزه ارتقا دهند و قطعه سازی ما وسعت پیدا کند. وی افزود: ما در انجمن صنایع لوازم خانگی بعنوان بزرگترین تشکل این صنعت، از میان ۲۵۰ عضو، بیشتر از ۴۰ عضو قطعه ساز داریم که با اجرای چنین سیاستی ظرفیت تبدیل شدن به تولیدکنندگانی در سطح جهانی را دارند.