طی یك هفته اخیر صورت گرفت كاهش ۵۸۰ هزار تومانی قیمت سكه

زیپو کالا: یک عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، ضمن تاکید بر اینکه در روزهای توقف رسمی فعالیت واحدها، قیمت های تعیین شده برای سکه و طلا، برمبنای پارامترهای موثر و بصورت نسبی و تقریبی تعیین می شود، از کاهش ۵۸۰ هزار تومانی قیمت سکه به دنبال افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا و کاهش ارزش ارز طی یک هفته اخیر آگاهی داد.
همانطور که واضح است، باوجود اینکه بازار سکه و طلا داخلی همچون بسیاری دیگر از اصناف به جهت محدودیت های کرونائی، تعطیلست و معامله ای رسمی صورت نمی گیرد، اما قیمت ها به جهت تغییر پارامترهای موثر همچون نوسان و تغییر قیمت طلای جهانی و نرخ ارز در داخل، دستخوش تغییر می شوند؛ دراین زمینه ایوب اکبری پور– عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت و گو با ایسنا، در تشریح وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی- اظهار نمود: در هفته ای که گذشت، اونس جهانی طلا با ۱۷۷۷ دلار آغاز شد و تا سقف ۱۷۹۷ دلار هم پیش رفت. هم اکنون هم درخلال قیمت ۱۷۸۰ تا ۱۷۸۵ دلار در نوسان است و در طول این مدت فراتر یا پایین تر هم نیامده است.
وی ضمن اشاره به دو فاکتور فرمولی شامل اونس جهانی و نرخ ارز در داخلی که در زمان تعطیلی واحدهای صنفی و زمانیکه هیچگونه معامله ای بصورت رسمی صورت نمی گیرد، مورد استفاده برای تعیین قیمت تقریبی و نسبی طلا قرار می گیرد، اظهار داشت: بر طبق این دو فاکتور و طبق محاسبات، قیمت تقریبی و نسبی طلای داخلی به دست می آید؛ بدین سبب سفارش ما به مردم این است که در این شرایطی که واحدهای کسبی و صنفی در اکثریت نقاط کشور، تعطیل هستند، تا حد امکان و تا جایی که ضرورت ندارد، از خرید و فروش پرهیز کنند تا قیمت واقعی طلا مشخص شود و در این میان مصرف کننده ما تابع این قیمت گذاری نسبی نشود.
عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران اشاره کرد: زمانیکه از کاهش حباب سکه در طول این مدت صحبت می شود، باتوجه به اینکه معامله رسمی انجام نشده است، ما قیمت تقریبی سکه را متناسب با قیمت تقریبی طلا، محاسبه می نماییم و اعلام می کنیم؛ براین اساس حاصل مشخص می شود که به طور مثال (طی یک هفته اخیر) قیمت سکه ۵۸۰ هزار تومان کاهش یافته است.

اونس جهانی بالا رفت، ارز پایین آمد؛ سکه و طلا ارزان تر شد
اکبری پور در تحلیل یک هفته اخیر، اظهار نمود: قیمت اونس جهانی باتوجه به فاکتورهای اقتصادی آمریکا طی یک هفته اخیر صعودی بود؛ چونکه قیمت شاخص اوراق قرضه آمریکا کاهش پیدا کرد و این سبب شد که شاخص قیمت دلار پایین بیاید. از نظر بنده هم به جهت اینکه می خواهند نرخ بهره بانکی را بالا برند، قیمت ها در همین محدوده باقی خواهد ماند و احیانا پایین تر نخواهد آمد. علاوه براین شاخص بیکاری آمریکا هم اعلام گردید و شاخص بالا رفته، به همین روی حدود پنج دلار، هر اونس جهانی ریزش داشت.
وی ادامه داد: از طرف دیگر نرخ ارز نیز در داخل باتوجه به بحث های سیاسی- اقتصادی اخیر، طی هفته اخیر ریزشی بوده است. بزرگترین عاملی که هم اکنون موثر بر نرخ ارز عمل می کند، بحث های پیرامون تحریم ها و سرانجام برجام است. بدین سبب طی یک هفته اخیر باوجود روند افزایشی قیمت اونس جهانی، اما نرخ ارز کاهشی بوده و در نهایت هم منجر به کاهش قیمت قیمت سکه و طلا در طول این مدت شده است.
این مقام صنفی اشاره کرد: البته که لازم به ذکر است که هرچه پیک ویروس کرونا شدیدتر می شود، اقتصاد جهان نیز بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و اقتصاد جهان متضرر خواهد شد، پس هرچه اقتصاد جهانی از موضوع بیشتر لطمه می بیند، بهترین سرمایه گذاری نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا به سمت و سوی طلا کشبده خواهد شد و تقاضا بیشتر و سبب افزایش قیمت اونس جهانی خواهد شد.

نیم سکه بیشترین میزان کاهش قیمت را داشت
اکبری پور در اعلام آخرین قیمت سکه و طلا که طبق تاکید خود، به طور نسبی-تقریبی و بر طبق پارامترهای موثر تعیین شده است، در آخر و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، اظهار داشت: هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید نسبت به ابتدای هفته ۵۸۰ هزار تومان ارزان تر شده و هم اکنون ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. سکه تمام طرح قدیم نیز در آخر هفته حدود ۱۰ میلیون است.
وی ادامه داد: در آخر هفته هر قطعه نیم سکه بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ابتدای هفته تجربه کرده و با ریزش ۷۰۰ هزار تومانی به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. ربع سکه با افت ۳۵۰ هزار تومانی، سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده اند. سکه های یک گرمی نیز به طور متوسط ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان ریزش داشته و دو میلیون تومان در آخر هفته قیمت دارد. همین طور هر مثقال طلا ۱۷ عیار با افت ۱۳۰ هزار تومانی، چهار میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش حدودا ۴۰ هزار تومانی نسبت به شروع هفته، به یک میلیون و ۱۰ هزار تومان رسیده است.

حباب سکه به ۲۰۰ هزار تومان رسید
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، اشاره کرد: علت افت بیشتر قیمت سکه نسبت به طلا، از این روی است که هم اکنون حباب سکه در محدوده ۲۰۰ هزار تومان است که این نسبت به ابتدای هفته حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان کاهش داشته و علت آن نیز به کاهش تقاضا و نبود معاملات برمی گردد.
این مقام صنفی پیش بینی کرد: هفته پیش رو، هفته ای بسیار حساس و سرنوشت ساز هم برای قیمت اونس جهانی و هم به لحاظ نرخ ارز خواهد بود.

منبع: