روسیه آماده خروج از سوئیفت

مشاور رئیس جمهور روسیه از آمادگی این کشور برای مواجهه با شرایط احتمالی تحریم سوئیفت آگاهی داد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از راشاتودی، دیمیتری پسکوف – مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه – با اعلان اینکه باتوجه به افزایش تحریم های آمریکا مقابل روسیه، احتمال وادار شدن روسیه به خروج از سامانه سوئیفت وجود دارد، اضافه کرد: نمی توانیم هیچ خطری را نادیده بگیریم.
پسکوف در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال قطع دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت اظهار داشت: این اقدامات غیرمنطقی و غیر قابل پیش بینی هستند و در نتیجه شرایط ما را واداشته است تا همیشه در حال آماده باش باشیم.
در سالهای اخیر واشنگتن بارها روسیه را به تحریم در دسترسی به سوئیفت و نظام بانکی بین المللی تهدید کرده و این مساله مسکو را وادار به توسعه نسخه های بومی مشابه سوئیفت ساخته است. روسیه همین طور در حال همکاری با چین و ایران است تا مبادلات بانکی مربوط به این دو کشور را با بهره گیری از سیستم های بومی انجام دهد.
سوئیفت یک شبکه مالی جهانی مستقر در بلژیک است و هم اکنون بیش از ۱۱ هزار مؤسسه و نهاد مالی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان از سیستم سوئیفت برای تراکنش های بین المللی خود استفاده می نمایند.
گرچه این سیستم هم اکنون بیشترین نقش را در پرداخت های فرامرزی دارد، اما با این وجود وابستگی شدید سوئیفت به دلار و نظام مالی آمریکا چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد.