نایب رئیس انجمن صنایع نساجی: كارخانجات نساجی مواد اولیه ندارند

به گزارش زیپو کالا نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران اظهار داشت: اگر شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، کف عرضه مواد اولیه صنایع نساجی را رعایت کند، مشکل کمبود مواد اولیه تولید کنندگان این صنعت، حل می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از صدا و سیما، علیمردان شیبانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: اگر شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، کف عرضه مواد اولیه صنایع نساجی را رعایت کند، مشکل کمبود مواد اولیه تولید کنندگان این صنعت، حل می شود.
نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به این که پتروشیمی ها مواد اولیه خوبی همچون پُلی استر را تولید می کنند، اضافه کرد: ۶۰ درصد مصرف صنعت نساجی پلی استر، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پنبه و ۱۰ درصد هم بقیه چیزهاست.
کارخانجات نساجی مواد اولیه ندارند
وی از تولیدکنندگان مواد اولیه پرسید: علت این که روز به روز بجای افزایش عرضه، آنرا کاهش می دهید و به صورت قطره چکانی عرضه می کنید چیست؟
شیبانی اضافه کرد: مقایسه عرضه مواد اولیه در ۱۰ ماهه امسال نسبت به زمان مشابه پارسال، نشان میدهد بدون استثنا، عرضه؛ مدام کاهش یافته است در صورتیکه عرضه باید افزایش یابد، برای اینکه تقاضا افزایش یافته است.
وی افزود: علت این که تولید کنندگان مواد اولیه، نرخ این مواد را هر هفته برمبنای نرخ ارز، تعیین می کنند چیست؟ در صورتیکه هزینه کارگر، آب و برق و خوراک آنها با ارز نیست.
نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران اظهار داشت: حالا کارخانجات نساجی با حدود ۶۰ درصد ظرفیت خود در حال کارند، برای اینکه مواد اولیه ندارند.
شیبانی اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال از کل فروش دو هزار و ۹۶۰ میلیارد تومانی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان؛ ۵۸۷ میلیارد تومان، ناشی از رقابتی بوده که عرضه قطره چکانی این شرکت، آنرا به وجود آورده و از جیب صنعتگران نساجی و مصرف کننده نهایی، بیرون آورده است.
وی افزود: تا زمانی که عرضه مواد اولیه به اندازه کافی بود همه چیز عالی بود، اما به محض کاهش عرضه، مشکلات افزایش پیدا کرد.
وزارت صمت برای تنظیم بازار، طرح «اُفق» را کامل کند
احمد مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی نیز با حضور در این برنامه با تاکید بر اینکه همه نگاه ما ابتدا به داخل و صنایع تکمیلی است، اظهار داشت: به ملاحظات وضعیت کشور، کاملاً توجه داریم؛ ارز حاصل از صادراتمان سه ماه طول می کشد تا وارد کشور شود سپس باید آنرا در نیما عرضه و ریال را در داخل هزینه نماییم و این در حالیست که ارز ما را درست نمی خرند و ارز ما در حال انباشته شدن است.
مهدوی ابهری با اعلان اینکه خوراک مورد نیاز را نیز با ارز نیمایی تحویل می گیریم، اضافه کرد: سالی ۶ درصد بر تولید شرکت پتروشیمی شهید تندگویان افزوده شده است.
وی افزود: میزان تولید پارینه این شرکت، ۴۹۶ هزار تن بود که امسال به ۵۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و سال آینده به ۶۵۰ هزار تن خواهد رسید.
مهدوی افزود: پارینه ۱۳۰ هزار تن جنس در انبارهای شرکت شهید تندگویان باقی ماند. همین طور در آبان گرفتار مشکلات فنی شدیم که آنرا با فروش سلف جبران کردیم.
مهدوی با اشاره به اینکه شرکت شهید تندگویان سبب افتخار کشور است، اضافه کرد: در تولیدات این شرکت، وقفه ای به وجود آمد و الان ۴۰ هزار تن در تولیدات خود عقب است و در فروردین کاملاً این عقب ماندگی را جبران خواهدنمود.
وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای حل مشکل صنایع تکمیلی پتروشیمی همچون صنایع نساجی این است که تولیدات شرکت پتروشیمی شهید تندگویان میان آنها تقسیم شود همین طور لازم است وزارت صمت برای تنظیم بازار، طرح «اُفق» را کامل کند.
مهدوی اضافه کرد: با برنامه ریزی که انجام دادیم سال آینده، با افزایش تولید و جلوگیری از صادرات، مشکلات حل می شود.
کاهش تولید پت
محسن ترحمی سرپرست دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه پلی استر، پرمصرف ترین ماده اولیه صنعت نساجی است، اظهار داشت: صنعت نساجی، سالانه حداقل ۳۰۰ هزار تن به این ماده نیاز دارد؛ ظرفیت های بیشتری هم وجود دارد و تا حدود ۵۰۰ هزار تن هم می تواند مصرف کننده این ماده باشد.
ترحمی با اعلان اینکه «پِت» نساجی در ۱۱ ماهه امسال در شرکت شهید تندگویان، ۱۳ و نیم درصد کاهش تولید داشت، اضافه کرد: در ۱۱ ماهه سال ۹۸ تولیدش ۲۷۰ هزار تن بود که در ۱۱ ماهه امسال به ۲۳۳ هزار تن رسید.
وی با اعلان اینکه این کاهش تولید به کاهش ۲۰ درصدی عرضه، منجر گردیده است، افزود: در کنار آن، حدود ۲۰ هزار تن در ۱۰ ماه امسال صادرات انجام شد و این مسائل سبب التهاباتی شده است.
سرکوب تقاضا
ترحمی اظهار داشت: اواخر مهر امسال ۳۷ تا ۴۰ درصد تقاضا را در این عرصه کاهش دادیم و به صورتی این تقاضا را سرکوب کردیم.
وی اضافه کرد: در دستورالعمل تنظیم بازار پتروشیمی که آخرین اصلاحیه آن در یکم دی امسال منتشر گردید در کالاهایی که ملتهب است و نیاز به واردات دارد شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای این موضوع، تصمیم می گیرد و پیش بینی شده است که تولیدکننده، واردات را انجام دهد و کسری بازار را تامین کند.
سرپرست دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: برمبنای مصوبه کمیته تخصصی پتروشیمی، ۲۴ آبان امسال قرار شد شرکت تندگویان، ۲۰ هزار تن واردات را انجام دهد و آخرین مصوبه هم در بهمن امسال بود که برمبنای آن قرار شد ۲۰ هزار تن وارد کند.
باید پت وارد کنیم
سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا هم با اشاره به این که در داخل کشور، کمبود پِت داریم، اظهار داشت: کمیته تخصصی در ۲۴ آبان ۹۹، واردات آنرا تصویب کرد بدین سبب شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نمی تواند به تنهایی نیاز داخل را تامین کند.
جهرمی با اعلان اینکه پِت را فقط شرکت شهید تندگویان تولید می کند، اضافه کرد: تقاضا، مخدوش و سرکوب شده و تقاضای واقعی شرکتها بیشتر است.
وی افزود: شرکت تندگویان در انجام تعهدات خود به میزان ۴۵ هزار تن تأخیر دارد بدین سبب باید واردات به اندازه کافی انجام تا نیاز داخل رفع گردد.
کف عرضه باید پنج هزار و ۵۰۰ تن سابق برگردد
سیدمحمد سیدکریمی تولید کننده نیز اظهار داشت: در نیمه اول امسال به رغم التهابات نرخ ارز، با عرضه هفته ای پنج هزار و ۵۰۰ تن پِت آرامش در بازار حاکم بود، اما در نیمه دوم، این میزان عرضه به ۴۵۰۰ تن کم شد.
وی اضافه کرد: شرکت پتروشیمی شهید تندگویان از مهر تا بهمن امسال حدود ۱۰ هزار تن پِت، صادرات داشت که ۳۵۰۰ تن آن در بهمن بود.
سیدکریمی افزود: اگر این صادرات انجام نمی شد حالا شاهد این التهابات نبودیم راه برگشت آرامش به بازار، این است که کف عرضه به همان پنج هزار و ۵۰۰ تن سابق برگردد.

منبع: