ترخیص فوری كالاهای كشاورزی شروع شد

شرایط ترخیص فوری کالاهای کشاورزی فساد پذیر همچون نباتات زنده و محصولات نباتی که مورد توافق دستگاههای مربوطه قرار گرفته بود جهت اجرا در دستور کار گمرک قرار گرفت.
طبق اعلام ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران- به ایسنا، شیوه نامه در ارتباط با ترخیص کالاهای کشاورزی فسادپذیر در جلسات کارشناسی و مشترک بین مراجع ذیربط و ذیصلاح و مراجع نظارتی مطرح و بعد از بحث و بررسی و اعلام نهایی مورد موافقت قرار گرفته است.
وی ضمن اشاره به ابلاغ شیوه نامه مربوطه به گمرکات اجرایی، بخشی از جزئیات آنرا اعلام نمود و توضیح داد.
بر این اساس گمرک مکلف است که انبارهای اختصاصی صاحبان کالاهای معرفی شده از جانب وزارت جهاد کشاورزی را بعنوان انبارهای مرجع تحت کلید گمرک به رسمیت شناخته و اقدامات لازم را در جهت نظارت بر دپوی کالاهای کشاورزی در انبارهای معرفی شده با دریافت تعهد مکتوب بالاترین مقام مسئول این شرکت ها بعنوان تضمین انبارها انجام دهد.
همینطور با عنایت به ضرورت تسریع و تسهیل در انجام تشریفات گمرکی و شرایط خاص موجود، شرکتهای معرفی شده از جانب وزارت کشاورزی موظفند به محض رسیدن کالاهای مربوطه نسبت به اظهار اولیه به گمرک اقدام نمایند. بر این اساس جهت پیشگیری از هر گونه ایستایی در انتقال این کالاها، انتقال به انبار با صدور حکم انجام و صرفاً گمرک مکلف است با صدور حکم کلی و دریافت قبوض باسکول کالاهای بارگیری شده، اجازه خروج کالا بدون هر نوع تشریفات گمرکی را صادر کند.
از سویی کالاهای مورد نظر بعنوان کالاهای حمل یکسره تلقی شده و تحویل آن از پای کشتی و سایر وسایط نقلیه در زمان تخلیه انجام می شود.

برای اظهار کالا ثبت سفارش لازم نیست
معاون امور گمرکی گمرک ایران در بخش دیگری از توضیحات خود اظهار داشت: برای اظهار کالا به گمرک عرضه مجوز ثبت سفارش الزامی نیست و با عنایت به تصمیمات دریافت شده قبلی، در صورت وجود ثبت سفارش، احتیاج به عرضه ثبت سفارش معتبر نبوده و گمرک مکلف است نسبت به پذیرش مجوز ثبت سفارشهای تاریخ منقضی برای ترخیص کالاهای کشاورزی اقدام نماید.
بر این اساس به گمرک تکلیف شده به نحو مقتضی همچون «صدور حکم» نسبت به ترخیص فوری کالاهای کشاورزی فساد پذیر، بدون دریافت کد رهگیری بانک اقدام و جهت عرضه کد رهگیری یا اعلامیه تأمین ارز به گمرک، تعهد سه ماهه غیر محضری از صاحب کالا دریافت و ظرف موعد مقرر پیگیری لازم را انجام دهد.

میزان دپو بیشتر از ۵ ماه نیست
همینطور مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرک مشمول مهلت مقرر در قانون امور گمرکی و مصوبات دیگر نبوده و گمرک اجرایی مکلف است از متروکه کردن کالای کشاورزی دپو شده در انبارهای مورد اشاره خودداری کند. در هر صورت میزان ماندگاری کالا در انبار نباید بیشتر از ۵ ماه باشد.
مسئولیت حفظ و نگهداری کالاهای موجود در انبارهای اعلام شده از هنگام تخلیه در انبار تا زمان خروج از آن با صاحب کالا بوده و صاحبان کالا یا مراجع تحویل گیرنده مکلفند کالاهای موجود در انبار را در مقابل خطرات ناشی از آتش سوزی و اشتعال بیمه کنند.
بعد از دپوی کالا در انبار گمرک نسبت به انجام تشریفات گمرکی در ارتباط با اظهارنامه اقدام و بعد از بررسی های لازم و دریافت مجوز قانونی دریافت حقوق ورودی و عوارض متعلقه نسبت به صدور پروانه الکترونیک اقدام تا تشریفات ترخیص قطعی کالا انجام و سپس اجازه خروج کالا از انبار به نحو مقتضی و ورود آن به کشور صادر کند.
به قول این مقام مسئول، رسیدگی به ارزش کالا مانع از ترخیص کالاهای کشاورزی نبوده و گمرک مکلف است ضمن ترخیص کالاهای مربوطه رسیدگی به ارزش کالا را به پس از ترخیص موکول کند.

منبع: