جزئیات سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیاردی در بنادر

زیپو کالا: معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح ظرفیت ۲۴۰ میلیون تنی بنادر شمالی و جنوبی ایران، اظهار داشت: بخش غیردولتی معادل ۱۶۳ هزار میلیارد ریال در بنادر کشور سرمایه گزاری نموده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری درباره آخرین وضعیت ظرفیت بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار نمود: سازمان بنادر و دریانوردی طی سالهای اخیر ظرفیت سازی های مناسبی را برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل کالا همچون واردات، صادرات و ترانزیت مدنظر قرار داده است؛ به صورتی که هم اکنون هیچ گونه مشکلی در پذیرش و ارسال کالا از راه بنادر شمالی کشور وجود ندارد.

وی افزود: الان ظرفیت بندر انزلی با ۱۵ پست اسکله بالغ بر ۶، ۱۳ میلیون تن، بندر امیرآباد با راه اندازی ۱۵ اسکله ظرفیتی بالغ بر ۷، ۵ میلیون تن و ظرفیت بندر نوشهر هم با ۱۱ پست بالغ بر ۲، ۸ میلیون تن است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ظرفیت بنادر اصلی در شمال کشور بیشتر از ۲۷ میلیون تن است، اعلام نمود: سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرای طرح های توسعه در بنادر شمالی است و با اتمام این طرح ها ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی افزایش خواهد یافت.

کوهساری با اشاره به اینکه ظرفیت بنادر جنوبی کشور طی سالهای اخیر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت بندر شهیدرجایی ۱۰۸ میلیون تن، بندر امام (ره) ۶۰ میلیون تن و بندر بوشهر ۹ میلیون تن است، همینطور ظرفیت بندر چابهار ۸، ۵ میلیون تن و بندر خرمشهر ۴ میلیون تن ظرفیت دارد؛ ظرفیت کل بنادر کشور بیشتر از ۲۴۰ میلیون تن است و با اتمام طرح های توسعه ای این امر افزایش خواهد یافت.

وی درباره میزان سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در بنادر تجاری، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی؛ بعنوان سازمان پیشرو در زمینه بهره گیری از منابع مالی و توانمندی های عملیاتی و تخصصی، توانسته است با انعقاد ۳۳۶ قرارداد سرمایه گذاری نزدیک به ۱۶۳ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش غیردولتی را عموما در چارچوب قراردادهای(BOT ساخت، بهره برداری، انتقال) جذب نماید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: با سرمایه گذاری صورت گرفته به صورت مستقیم ۳۵ هزار نفر و غیرمستقیم بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر صاحب شغل شدند.

کوهساری در ارتباط با علت کاهش تخلیه و بارگیری کالا طی سالجاری، بیان نمود: علت اصلی کاهش کاهش تخلیه و بارگیری کالا، افت تجارت جهانی کالا به علت شیوع بیماری کرونا است، البته به نظر می آید با رفع تحریم ها و کنترل ویروس کرونا عملکرد بنادر کشور باردیگر ارتقا پیدا کند.

وی درباره جابجایی مسافر از مسیر دریایی، اظهار نمود: سازمان بنادر و دریانوردی امکانات خوبی را برای انجام حمل و نقل مسافری بوجود آورده است و مسافران از راه ترمینال های مسافری بوجود آمده در بنادر می توانند به مقاصد داخلی و خارجی سفر کنند.

کوهساری اضافه کرد: سال قبل بالغ بر ۱۶، ۵ میلیون نفر از راه بنادر کشور جابجا شدند، البته این رقم در سال ۹۷ بیشتر از ۱۷، ۵ میلیون نفر گزارش شد و سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات گسترده ای را برای تجهیز ترمینال های مسافری کشور و تأمین الزامات ایمنی مدنظر قرار داد.

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، تمرکز اصلی در ترمینال های مسافری کشور در عید نوروز است و بر همین مبنا کارشناسان سازمان بنادر پیش از انجام مسافرت های نوروزی بازرسی های منظمی را با تدوین یک برنامه از پیش تعیین شده برای تسهیل و رفع مشکلات احتمالی برای انجام هر چه بهتر مسافرت های نوروزی انجام می دهند.

منبع: