معاون وزیر راه خبر داد؛ شناسایی یك میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی در كشور

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی در کشور شناسایی شد، از معرفی مشخصات مالکان این واحدها به سازمان امور مالیاتی اطلاع داد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده در مورد تازه ترین آمار از شناسایی خانه های خالی، اعلام نمود: تابحال یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی در کشور شناسایی شده و در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.
براساس این گزارش، بهمن ماه سال ۹۸ سامانه جامع املاک و اسکان با تلاشهای وزارت راه و شهرسازی راه اندازی و به وجود آمد. راه اندازی این سامانه فرصتی را برای سازمان امور مالیاتی به وجود آورد تا بتواند با تکمیل و استفاده از داده های موجود در سامانه نسبت به دریافت مالیات از خانه های خالی اقدام نماید.
مطابق قانون دریافت مالیات از خانه های خالی، هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیشتر از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، بعنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیشتر از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر اساس مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه می شود.
همچنین واحدهای نوساز بعد از ۱۲ ماه و در طرح های انبوه سازی بعد از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می شوند.
مطابق این قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک ماه پیش از اتمام مهلت های مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد مسکونی یا به کد پستی محل آن ارسال نماید.
همچنین ضرایب مالیاتی فوق برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی همچون افرادی که دارای بیشتر از پنج خانه خالی در هر سال مالیاتی باشند، نسبت به کل واحدها دو برابر ضرایب مذکور درصد ماده اعمال می شود.
مطابق این قانون، مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور شامل شهری و روستایی موظف می باشند اطلاعات املاک خویش را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر دو ماه بعد از انتشار دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ می شود، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.
همچنین مالیات یاد شده تا زمانی که تعداد واحد مسکونی موجود در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ۲۵.۱ برابر تعداد خانوارهای ساکن در این شهرها برسد، قابل اجرا می باشد.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیشتر هم هدف از اجرای قانون دریافت مالیات از خانه های خالی را راکد نماندن سرمایه و پیشگیری از سوداگری در بازار مسکن برشمرد و تصریح کرد: دریافت مالیات از خانه های خالی یکی از راهکارهای دولت برای پیشگیری از سرمایه ای شدن مسکن بعنوان کالای مصرفی است. با مجموعه ای از راهکارها تلاش می شود تا عرضه مسکن به متقاضیان واقعی، سهل شود.

منبع: