یك كارشناس اقتصادی مطرح كرد؛ لزوم افزایش پایه های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰

به گزارش زیپو کالا یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مهمترین مشکل بودجه ۱۴۰۰ افزایش نیافتن پایه های مالیاتی از جانب دولت می باشد که مجلس باید به این امر ورود کند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از صدا و سیما، بهزاد خسروی آدینه وند اظهار داشت: مالیات از نظر ساختاری همچون مواردی است که دولت به نحو شایسته ای به آن نپرداخته است. وی افزود: در سال ۹۹ رقمی حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بعنوان درآمدهای مالیاتی در بودجه در نظر گرفته شده بود که این رقم در بودجه ۱۴۰۰ به رقمی حدود ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: وقتی ساختار را مشاهده می نماییم هیچ نوع تغییری در پایه های مالیاتی شکل نگرفته و این عدم تشکیل پایه های مالیاتی جدید منجر به یک نابرابری در بحث عدالت اجتماعی و اقتصادیست. خسروی آدینه وند اضافه کرد: درآمدهای مالیاتی همچنان بر عهده پایه های مالیاتی همچون کارمندان و تولیدکنندگان است و ایرادی که وجود دارد عدم افزایش پایه های مالیاتی است و ما انتظار داریم که مجلس حتما به این مساله مهم ورود پیدا کرده و پایه های مالیاتی را افزایش دهد. وی اظهار داشت: البته نگرانی درباب کسب ۲۴۷ هزار میلیارد تومان از جانب دولت وجود ندارد، برای اینکه با افزایش نرخ تورمی که داشتیم و همین طور افزایش نرخ کالاها و افزایش قیمت ها سبب شده که به همان میزان ارزش افزوده ایجاد شود و مالیاتی که بر روی این درآمدها بسته شده به همان میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد بالا رفته است. این کارشناس اقتصادی افزود: افزایش درآمدهای مالیاتی از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان، بیشتر ناشی از افزایش نرخ تورم است که دولت هم آنرا خوش بینانه در نظر گرفته، و می تواند محقق کند و به نظر من هم محقق خواهد شد. وی اشاره کرد: نکته قابل بحث در بودجه سال آینده این است که از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت، رقمی حدود ۲۴۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات است و اگر بتوانیم پایه های مالیاتی را افزایش دهیم رقم درامدی دولت هم افزایش می یابد. کسری بودجه، نتیجه پیش بینی خوشبینانه درآمد نفتی در بودجه ۱۴۰۰ این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: رشد درآمد نفتی دولت در بودجه سال آینده، ۳.۷ برابر سال ۹۹ و بسیار خوشبینانه است و موجب کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ می شود. بهزاد خسروی آدینه وند درباره درآمد نفتی دولت در بودجه ۱۴۰۰، اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۰ شامل سه بخش نفت، اوراق مالی و مالیات است. وی با اعلان اینکه قرار بود در بودجه ۱۴۰۰، وابستگی به نفت کمتر از سال ۱۳۹۹ باشد اظهار داشت: در سال ۹۹ پیش بینی بسیار خوش بینانه ای برای فروش نفت داشتیم که این امر محقق نمی گردد. این کارشناس اقتصادی با اعلان اینکه متأسفانه در سال ۱۴۰۰ تحریم ها برقرار است اضافه کرد: وابستگی به نفت در بودجه بیش از سال ۹۹ است بطوریکه در سال آینده، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در فروش نفت و میعانات نفتی در قالب ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی، در نظر گرفته شد. خسروی افزود: فروش نفت در بودجه به دو صورت فروش داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است و با توجه به این که تحریم ها باقی خواهد ماند در بودجه، درامد ناشی از فروش نفت، محقق نخواهد شد. این کارشناس اقتصادی اشاره کرد: در خوشبینانه ترین حالت هم اگر تحریم ها برداشته شود بطور قطع در سال آینده، میزان درامد نفتی در بودجه ۱۴۰۰ محقق نمی گردد. وی افزود: مجلس نسبت به این مساله حساسیت بیشتری نشان دهد و بدبینانه ترین حالت را برای درامد نفتی در نظر بگیرد. خسروی آدینه وند اظهار داشت: کارشناسان معتقدند حتی اگر مذاکراتی صورت گیرد حداقل تا نیمه ۱۴۰۰ اتفاق خاصی در بحث تحریم ها صورت نمی گیرد.

منبع: