در گزارش زیپو كالا مطرح شد؛ اوپك پلاس، گروگان كرونا

به گزارش زیپو کالا رئیس دفتر مطالعات انرژی وین اظهار داشت: غیر اوپکی ها خواستار افزایش تولید ۲ میلیون بشکه در روز برای ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱بودند، اما عربستان و اغلب اعضای اوپک علاقه ای به افزایش تولید جمعی نداشتند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، یکصد و هشتادمین اجلاس وزرای نفت اوپک در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی (۱۰ آذر ماه سال جاری) به صورت مجازی و با هماهنگی دبیرخانه اوپک در وین برگزار گردید. طبق برنامه ای که پیشاپیش هماهنگ شده بود، اجلاس اوپک پلاس متشکل از اعضای سازمان اوپک و ۱۲ کشور تولید کننده نفت غیر اوپک قرار بود که در تاریخ ۱ دسامبر (۱۳ آذر ماه سال ۹۹)، بلافاصله بعد از اجلاس وزرای اوپک برگزار شود، اما وزرای اوپک تصمیم گرفتند که اجلاس اوپک پلاس را به پس از ظهر پنجشنبه ۳ دسامبر موکول کنند.
فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: وزرای اوپک نتوانسته بودند بر سر آینده مسیر با یکدیگر توافق کنند. در صورتی که در ایام منتهی به برگزاری اجلاس اوپک، بیشتر تحلیل گران بازار، تمدید ۳ ماهه توافق کنونی را قطعی تلقی می کردند و بازار هم خویش را منطبق با چنین تصمیمی، مهیا کرده بودند، در عمل چرخش تحولات شرایط را متفاوت ساخت.
جولان عراق و نیجریه در بازار
وی ضمن اشاره به اینکه اساس تصمیم اوپک پلاس بر ادامه روند کاهش جمعی ۷.۷ میلیون بشکه در روز بود، اضافه کرد: در مقابل اعضای دیگری، بخصوص روسیه براین عقیده پافشاری داشتند که بازار عزم اوپک پلاس را در تثبیت بازار جهانی نفت جدی گرفته و در نتیجه، دریافته است که هرگونه کاهش در روند قیمت ها، اوپک پلاس را مجدداً به سیاست کاهش تولید باز می گرداند.
این کارشناس بین المللی بازار نفت با اشاره به اینکه از همین روی اوپک و اوپک پلاس بر سر دوراهی مهمی، گرفتار آمد، افزود: گروهی از کشورهای عمدتاً خارج از اوپک که به شکل جدی خواستار افزایش تولید ۲ میلیون بشکه در روز برای ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی بودند، از سویی دیگر عربستان و بیشتر اعضای اوپک علاقه ای به افزایش تولید تعدادی از خود نشان نمی دادند. لازم به توضیح است که عقبه و زمینه این دو دیدگاه و مسیر تولید به عدم پایبندی برخی از اعضای اوپک پلاس بر می گردد.
برکشلی عنوان کرد: عراق و نیجریه، دو عضوی هستند که با پیشی گرفتن از میزان سهمیه های تخصیصی رسمی خود در اوپک، نفت وارد بازار می کنند. این به معنای ربودن سهم کشورهایی است که به سهمیه های رسمی خود پایبندند. البته در این میان ورود بی محابای لیبی با بیشتر از ۱.۳ میلیون بشکه در روز تولید هم، بر پیچیدگی ساختارهای بازار افزود. ضمن اینکه لیبی هم اکنون از شمول نظام سهمیه بندی اوپک پلاس معاف است.
حمل و نقل، موتور رشد تولید نفت / ورق برگشت
رئیس دفتر مطالعات انرژی وین توضیح داد: طرف تقاضا هم فشار بر تولید کنندگان را سخت پیچیده کرده است. اوپک پلاس اینک گروگان ویروس کروناست. هرگونه بهبودی در شرایط اقتصاد جهانی و به خصوص در بخش حمل و نقل که موتور رشد، مصرف نفت می باشد، تابعی از واکسن کرونا، اثر بخشی آن و سرعت و میزان استفاده گسترده بین المللی از آن است.
وی ضمن اشاره به اینکه درست در همین مدت مشابه سال قبل و در ۲۰۱۹، بازار جهانی نفت، جشن عبور تقاضای جهانی نفت از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز را گرفت. در اوپک، انتظار داشتیم که تقاضا سالیانه ۱.۲ الی ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزوده می شود. اما تنها ۳ ماه پس از آن میزان تقاضای جهانی نفت به زیر ۸۰ میلیون بشکه در روز رسیده بود.
این کارشناس بین المللی بازار نفت با تکیه بر اینکه در واقع امروز اوپک و اوپک پلاس نیست که بازار جهانی نفت را هدایت می کند، بلکه بازار است که برای اوپک پلاس تعیین تکلیف می کند، خاطرنشان کرد: البته بازار هم خود از دنیای پزشکی و واکسن مقابله با کرونا خط می گیرد. بدین سان می توان گفت تأثیرات بازار بر اوپک، این دفعه بیشتر از تاثیر اوپک پلاس بر بازار است.
شیل اویل در انتظار بایدن
به گفته برکشلی در این میان عوامل و شاخص های مهم دیگری هم هستند که به نحوی به آمریکا مربوط می شوند. بدین سان که نفت شیل هنوز بالاترین رقم تولید جهانی نفت را در اختیار دارد. رقم ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر. چنانچه رئیس جمهور آینده بخواهد به سنت دمکرات ها با مقررات سختگیرانه محیط زیستی وارد شود، هزینه تولید شیل و عملیات کراکینگ، بسیاری از تولید کنندگان را از صحنه رقابت بازار، دور می کند. البته رشد شیل مدیون سیاست های انرژی اوباما است، اما ترامپ به اصول سیاست های و قوانین زیست محیطی پایبند نبود.
وی اظهار داشت: تحریم ها هم مبحث مهم دیگری است که اوپک به ناچار باید به آنها توجه کند. چنانچه رئیس جمهور آینده تحریم های نفتی ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران را لغو و یا کم کند، نزدیک به ۵ میلیون بشکه نفت جدید به بازار باز می گردد. این هم بدان معناست که ملاحظات و مناسبات پیچیده در راه اوپک پلاس در ۲۰۲۱ در پیش رو خواهد بود.
رئیس دفتر مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه با عنایت به ملاحظات پیچیده و مهمی که به آنها اشاره شد، اوپک پلاس تصمیم گرفت تا وارد مسیر افزایش فاز به فاز تولید شود، اضافه کرد: این بدان معناست که اوپک پلاس از اول ژانویه میزان کاهش ۷.۷ میلیون بشکه ای خویش را با ۲ میلیون افزایش به ۵.۷ میلیون می رسد. بازار جهانی نفت که انتظار تصمیمات متفاوتی داشت و خویش را برای تمدید توافق قبلی آماده کرده بود، تابحال واکنش مثبتی از خود نشان داده است. البته برای ترسیم تصویری واقعی تر لازم است تا دوشنبه ۱۷ آذر ماه سالجاری صبر کرد. قیمت نفت خام برنت با اندک افزایشی در سطح ۴۷.۳۵ دلار در هر بشکه قرار گرفته است.

منبع: