معاون وزیر شهرسازی خبر داد تصمیمات جدید برای صدور پروانه های ساختمانی

به گزارش زیپو كالا معاون مسكن و ساختمان از افزودن مبحث های شهرسازی و حمل و نقل به مقررات ملی و كنترل ساختمان اطلاع داد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در اولین جلسه از دوره هفتم شورای تدوین مقررات ملی ساختمان که با حضور محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری و مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و برخی از صاحبنظران این عرصه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: به لحاظ تغییراتی که در حوزه اقتصادی کشور بوجود آمده و به تبع آن تاثیراتی که در تمامی حوزه ها همچون خدمات و صنعت ساختمان و مسکن گذاشته، ناگزیر هستیم تا به مبحث انرژی و اقتصاد، توجه دقیق تری داشته باشیم و بر مبنای اقتصاد بدون نفت، برنامه ریزی نماییم.
معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت در ساخت و سازها، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب به لحاظ رشد شهرنشینی و افزایش جمیعت، کمتر به کیفیت در حوزه ساخت و ساز توجه شد و تنها کمیت مدنظر قرار گرفت.
به قول معاون وزیر راه و شهرسازی، گره های کوری که امروز در موضوعات مختلف شهری همچون موضوعات ترافیکی و زیست محیطی وجود دارد به این علت است که یک جانبه به مبحث توجه شده است.
محمودزاده، مبحث پرداختن به بستر ایجاد کیفیت در اجرای پروژه ها را سومین نکته حائز اهمیت برشمرد و توضیح داد: در ترکیب جدید تدوین ویرایش مقررات ملی و کنترل ساختمان، با ابلاغی که از جانب وزیر راه و شهرسازی دریافت شد، موضوعات شهرسازی و حمل و نقل را به تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان افزودیم.
وی تصریح کرد: راه اندازی یک ساختمان از نظر کالبدی و همینطور موضوعات شهری و اجتماعی، ترافیک، محیط زیست، باید مورد توجه قرار بگیرد. اینها موضوعاتی هستند که کمتر به آن پرداخته شده است و در این دوره موردتوجه قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هفت رشته مهندسی بعنوان رشته های اصلی ساختمان دیده شده است، تصریح کرد: در این دوره، علاوه بر موضوعات اجتماعی، توجه به تمامی رشته ها در راه اندازی ساختمان ها و تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان لحاظ می شود.
محمودزاده، اظهار داشت: پیشتر مقاوت هایی در مورد مشارکت تمامی رشته ها در تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان وجود داشت که تلاش می شود در این دوره این مقاومت ها برطرف شده و از وجود تمامی رشته های که مستقیم و غیرمستقیم در صنعت ساختمان تأثیر دارند، بهره گرفته شود.
محمودزاده توضیح داد: در این دوره به دو سرفصل توجه خواهد شد. نخست ویرایش و تجدید نظر در مقررات موجود است که باید به روز رسانی شود و دیگری مبحث تدوین مقررات جدید است.
وی خاطرنشان کرد: در این دوره به موضوعات کیفی توجه خواهد شد.
محمودزاده توضیح داد: چارچوبی در معاونت مسکن و ساختمان تعریف شده که بر مبنای آن زین پس، پروانه های ساختمانی تخصصی صادر می شود. الان پروانه های صادره پروانه های عمومی است. در نظر داریم پروانه های ساختمانی تخصصی صادر نماییم تا به این روش برای مهندسان ضمن ایجاد رقابت و انگیزه، علم خویش را به روزرسانی کنند.

منبع: