وزیر راه در مذاكره با وزیرخارجه تركمنستان مطرح كرد درخواست از تركمنستان برای بازگشایی مرزها

زیپو كالا: وزیر راه و شهرسازی در جلسه ویدئوكنفرانس با وزیر امورخارجه تركمنستان، بر رفع هرگونه محدودیت بمنظور گسترش ترانزیت و تجارت بین دو كشور تاكید نمود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و رشید مرودف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در گفت وگویی ویدئوکنفرانسی، مهم ترین مسائل دوجانبه در حوزه حمل و نقل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
دو طرف در این نشست، بر لزوم اقدام سریع برای رفع محدودیت های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش همکاریهای منطقه ای و نیز توسعه همکاریهای راهبردی، اقتصادی و تجاری خصوصاً در شرایط کرونا تاکید نمودند.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در قسمتی از این جلسه، با اشاره به اقدامات منسجم و تدابیر بهداشتی انجام شده در ایران که منجر به کاهش آثار کرونا در حوزه حمل و نقل شده است، اظهار داشت: حالا مبادلات مرزی ایران در ۳۰ مرز مشترک با همسایگان برقرار است و پروتکل های بهداشتی نیز به شکل دقیق در نقاط مرزی اجرا می شوند.
او، مرزهای ایران را مرزهای اعتمادساز و تسهیل کننده روابط تجاری با همسایگان خواند و ابراز امیدواری کرد، حجم مبادلات مرزی با کشورهای دوست همچون ترکمنستان به سطح گذشته برسد و حتی از آن فراتر رود.
وزیر راه و شهرسازی با ابراز نگرانی از توقف های مرزی که مشکلات زیادی را برای دو کشور به وجود آورده است، اشاره کرد: گفت وگوی صمیمانه و راهبردی روسای جمهوری دو کشور، نشان دهنده روابط راهبردی و بلندمدت است و پیرو تماسهای مقامات عالی دو کشور، موظفیم که برنامه همکاری و اقدامات لازم را تدوین و مسیر دسترسی به آنرا ترسیم نماییم.
اسلامی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری ترکمنستان در یکی از بنادر جنوبی ایران، اظهار داشت: این سرمایه گذاری، یکی از مهم ترین موضوعات همکاری بین دو کشور است. ما مجدد از نماینده طرف ترکمنی دعوت می نماییم تا با حضور در ایران مذاکرات در این خصوص را ادامه دهیم.
وی در بخش دیگری از این جلسه بر لزوم تسریع در بازگشایی و روان سازی عبور امن از مرزهای سرخس و اینچه برون و ممانعت از توقف های ریلی در نقاط مرزی اصرار کرد و خواهان اقدام طرف ترکمنی برای رفع این مشکلات شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سیاست خارجی ایران بر اساس توسعه همکاری ها، اعتمادسازی و روان سازی روابط تجاری بین کشورها خصوصاً با همسایگان استوار است.
او با اشاره به اینکه در بنادر دو کشور نیز همکاریهای مطلوبی داریم و رفتار ما در بنادر، مبتنی بر همان پروتکل ها و چارچوب های فنی و تخصصی است که با ترکمنستان توافق کرده ایم، اظهار داشت: انتظار داریم در بندر ترکمن باشی، مدیریت لازم برای تسهیل تردد کشتی های ایرانی صورت گیرد.
اسلامی، بازگشایی مرزها برای صادرات و واردات و همین طور ترانزیت را از اهداف مورد نظر در حوزه حمل و نقل جاده ای عنوان و اشاره کرد: می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی در حوزه ناوگان، سلامت در تجارت و ترانزیت را داشته باشیم. این مسیر ده ها سال است که فعال بوده و تجربه های بزرگی دراین زمینه داریم و باید این شرایط را با همکاری متقابل حفظ نماییم.
رشید مرودف، وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این نشست وضعیت حمل و نقل ریلی میان دو کشور را مطلوب خواند و اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل، همه گیری کرونا موجب توقف تردد و بروز مشکلاتی شده است؛ از اوایل سال جاری نیز مجبور شدیم مرزهای مان را ببندیم و این یک امر عمومی در ترکمنستان بوده است.

منبع: