در گفت و گو با زیپو كالا تاكید شد پشتیبانی از كارگران فاقد بیمه و ساختمانی در روزهای كرونا

زیپو كالا: دبیركل كانون عالی انجمنهای صنفی كارگران می گوید خیلی از مشاغل خدماتی و كارهای ساختمانی به سبب گسترش كرونا با ركود و وقفه مواجه گشتند و چون فاقد بیمه هستند، نتوانستند از مقرری بیمه بیكاری استفاده كنند.
هادی ابوی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: باوجود آنکه صاحبان خیلی از کسب و کارها مشمول پرداخت تسهیلات کرونا و بیمه بیکاری ایام کرونا شدند ولی کارگران ساختمانی و فصلی، دستفروشان و کارگران واحدهای زیرپله ای از این مزایا محروم ماندند و به سبب عدم حمایت معیشت آنها گرفتار مشکل شد.
وی افزود: به جز توزیع بسته های معیشتی از طرف خیرین، نیروهای بسیج، کمیته امداد و بهزیستی، مورد حمایت دیگری واقع نشده اند و تسهیلات حمایتی کرونا شامل حالشان نشده است.

تاثیر کرونا بر مشاغل خدماتی و کارهای ساختمانی

دبیر کل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران با اشاره به عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار اظهار نمود: به سبب شرایط اقتصادی و تاثیر کرونا بر بازار کار خیلی از کارهای ساختمانی و کسب و کارهای خدماتی با مشکل مواجه گشته اند و طبیعی است که در چنین شرایطی کارگران فاقد بیمه که عموما در کارگاههای زیرپله ای کار می کنند ناچارند برای از دست ندادن کار و وابسته بودن معاش به حقوق دریافتی، وضعیت بیمه خودرا از کارفرما پیگیری نکنند.

کارگران فاقد بیمه عموما افراد غیربومی و حاشیه نشین هستند

ابوی بخش اعظمی از کارگران فاقد بیمه را افراد غیر بومی و از حاشیه شهرهای دور و نزدیک دانست که برای تامین معاش خانواده به شهرهای بزرگ می آیند و اظهار داشت: باتوجه به آنکه تعداد بازرسان کار و تامین اجتماعی برای مراجعه و بازرسی کارگاهها زیاد نیست لازم است برای شناسایی این دسته از کارگران از ظرفیت انجمنها و تشکلهای صنفی کارگری استفاده گردد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا در ماههای گذشته فعالیت خیلی از کسب و کارها همچون صنوف خدماتی را مختل و گرفتار مشکل کرد و به همین دلیل برنامه حفظ اشتغال بنگاهها و پشتیبانی از کارگران بیکار شده برای مقابله با اثرات کرونا بر بازار کار در پیش گرفته شد؛ با این وجود مقامات کارگری می گویند کارگران ساختمانی، کارگران فصلی و مشاغل زیرپله فاقد بیمه هنوز از تسهیلات حمایتی پیش بینی شده در روزهای کرونا بهره مند نشده اند.

منبع: